1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

KIRMIZI ALARM g .Alarml Alarm! Alarm! Bir virüs gizli bir yazılım laboratuvarından kaçtı. Çok kısa bir süre içinde tüm dünyada programlara ve hilgisayar- lara bulaştı. Bir sürü bilgi-işlem mer- kezi çoktan iptal olmuş durumda. Hiç bir çare de bulunamıyor.”' Üzstteki paragraf bir bilimkurgu hikayesinden alımmış bir bölüm mü? Değil! Bilgisayar virüsje- ri bilsisayar dünyasını gerçekten tehdit ediyor. Bunlar kendilerini yeni- den üretebilen ve bilgisa- yardan bilgisayara yayı- labilen programlar. He- nüz çök yeniler. İlk kez Güney Kaliforniya Üni- versitesi'nden Fred Co- hen 1983'te bu tür meka- nizmalardan söz etmişti. “Bilgisayar virüsü” adı biyelojik bir terime dayanıyor: Virüsler, hüe- re çekirdeklerine girerler ve burada kalıtım mad- desini (ONA) etkileyerek yeni virüslerin aoluşması- nı sağlarlar. Bilgisayar virüsleri de benzer şekil- de davranıyorlar. Bilgisayar prog- ramlarına giriyorlar ve bunları değiş- tiriyorlar. Enfekte olmuş program da aynı şekilde yeni virüs programları üretmeye başlıyor. Bilgisayardan bil- gisayara bulaşmak için taşıyıcı ortamı olarak diskerleri ya da iki makine arasındaki doğrudan bağlantıyı kul- lanıyorlar, 26 Bir fark: Bilgisayar virüsleri evrim sonucunda doğanın bir ürünü olarak oluşmuş değiller. Bu oluşumun s0- Tumlusu programcılar. Merak, şüp- heli bir şöhret isteği ya da zarar ver- me keyfi gibi güdülerle yaptılar bunu, İlk virüsler Amerika Birleşik Dev- letleri'ndeki bazı büyük bilgisayarlar- da orrtaya çıktılar. Bunlar belirli he- defler gözetilerek yerleştirilmişlerdi. Bu hedefler farklıydı: * Bir rakibi batırmak için sabataj, * İşten çıkartılmanın intikamı, * Veya diğer bilgisayar sahiplerine bir şaka yapma, Yükselen ev bilgisayarları dalgasıy- la virüsler özel alana da daldılar. Bazı programcılar kendi virüs pragramla- tını oluşturmaya kalktılar. Bu, “bil- gisayarda Frankenstein oynamak”'tı. Yani kendilerine de zarar verebilecek bir canavarı zincirlerinden saliver- mekti. Programcıların çoğu, virüsün yaygınlaş- maşı nedeniyle diğer bil- gisayar — sahıplerinin programlarını ve verileri- ni ne büyük bir tehlike- ye attıklarının bilincinde değiller. Aslında bir virüs feci sonuçlar doğurabile- cek bir olgu. Virüs, kısa bir prog- ramdır. Belleğe ya da diskete yerleşir, bit prog- rama yapışır ve bhekler. Kendini çoğalracak bir fırsat bekler, Sistem “ta- şıyıcı rutin”i çağırdığın- da virüs aktif duruma ge- çer ve kendine diskette, hard diskte, bellekte ve hattâ ilkine doğrudan bağlı ikinci bir bilgisa- yarda yeni bir program arar. Bunu bulduğunda başına, sonu- na ya da ortasına yerleşir. Virüsün saldırısına uğramış olan program bir miktar uzar, Fakat vi- rüsler saklı kalmayı rtercih ettiklerin- den, kendilerini saklar ve korurlar. Gerekirse saklı kalabilmek içitn, dis- ketin “directory”sine girişleri bozar- lar Virüsler yalnızca kendilerini kop-