1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

görünmektedirler. Ama fazla sşayıda düzlem aymı zamanda daha büyük bellek gereksinmesi anlamına gel- mektedir. Sculpt 3D çok geniş bellek mekanına gerek duymaktadır; öyle ki, 512 KByte ile pek fazla bir şey ya- pılamamaktadır. Programın kusur- suz işlemeşine rağmen, öbjeler kar- maşıklaştıkları takdirde sorunlarla karşılaşılmaktadır. Eğer AMIGA'nın ve Seculpt 3D'nın gerçekten tadına va- rılmak isteniyorsa en az bir MByte RAM gerekli olmaktadır. 3D bir yığın özel efekte sahiptir. Bu efektler ilkin farkh noktalardan sah- neyi aydınlatan birkaç lamıbada orta- ya çıkmaktadır. Lambalar renkli işiık da yayabilirler. Öbjeler camdan ya da yansıtıcı bir malzemeden olabilmek- tedir. Buysa beliren resimlerin özel- likle etkileyici olmalarını sağlar. Tut- kulu bir sanarıçı kameranın konumu- nu ve ayarını da değiştirebilir. Tele- öbiektiften geniş açıya varıncaya ka- dar değişik nesneler elde hazır bulun- maktadır. Resmin keskinliği üzerin- de de oynamak mümkün olabilmek- tedir. Bütün bunların çok karmaşık olduğunu düşünenler, her şeyi “*Au- to”ya çevirebilirler ve böylece prog- ramı €n uyguün ayarı ötömatik olarak bulmuş olur. Ekran çözünürlüğü, netlik ve resim büyüklüğü söz konu- su olduğunda Secuipt 3D çak değiş- kendir. İlk olarak, resmin ne büyük- lükte olması gerektiğini belirlemek mümkündür. Genel olarak şu kural geçerlidir: Resim ne denli büyükse, hesaplama zamanı da o denli uzun- dur. Küçük resimler kullanıcının res- min sonunda nasıl bir görünüm ka- zanacağına ilişkin toplu bir görüş edinmesine imkân sağlarlar. Heşap- İama süresi çok uzun olmadığından, kamera için uygun könumun ve ışık kaynaklarının bulunmasında ideal bir mod'dur bu. Ayrıca, “Bitplanes'*'le- rin sayışımı da değiştirmek mümkün olmaktadır. Normal olarak Sculpt 3D d0d6 renge izin veren altı ader “Birplanes"” ile çalışmaktadır. Ama istenildiğinde, program daha çak “Bitplanes'” ve buna bağlı olarak da- ha çoök renk ile hesaplama yapabil- mektedir. Bu suretle resimler örneğin başka bır bilgisayar üzerinde daha yüksek çözünürlükte kullanılabil- mektedir. RAYTRACİ_N_G: YALNIZCA SABIRLI KİŞİLER İÇİN Zahmetle oluşturuları resimler he- saplattırıldığında kötü bir sürprizle karşılaşmak da mümkündür. Raytra- Nesneleri anime edebilmek için efekllere egemen olmak gerekiyor. cing, hesaplamaya ilişkin olarak pek çok emek gerektirir ve AMIĞA iyi bir Tesim üÜzerinde on saat çalışabilir. © halde, carm masa üstündeki ayna kü- telerinden vazgeçemeyenler bu işe çok zaman ayırmak zorundadırlar. Uzun bekleme süresi Sculpt 3D'ye yöneltilen başlıca eleştirilerden biri- ni oluşturmaktadır. Ama hesaplama sırasında AMIĞGA'nın bir köşede hiç bir şey yapmaksızın durmadığını da unutmamak gerekiyor. *'Multitas- king” (çok iş-düzenlilik) sayesinde, SŞoulpt 3D resmi çizerken diğer prog- ramlarla çalışmak mümkün olmakta- dır. Ne var ki bu hağlamda da ufak bir tatsızlık söz konusudur. Yüksek düzeyde bellek gereksinmesi dolayı- sıyla bütün programlar yeterli mekâ- na sahip olamamakta ve Sculpt 3D çalıştığı sırada işlem belirgin bir tarz- da yavaşlamaktadır. Ayrıca, eğer ek olarak yüklenmiş metin-işleme döoku- zuncu saatte herhangi bir nedenden öltürü kesilir ve resim belleğin sonsuz genişliklerinde yizip giderse (bizim Geüşmiş DA L S B 5 gün geçtikçe gelişen programlar AMIĞA 'yı bir grafik mucizesi ha- line geliriyor. Biraz sa- bır, biraz uğraş ve bi- raz da beceri ile AMI- GA 'da sizi bile hayrete düşürecek sonuçlar et de etmeniz mümkün. yaptıfımız testte alduğu gihi) çok si- nir bozucu bir dürüm ortaya çıkmış olur, Özellikle Sculpt 3D için el kitabı çok önem taşımaktadır. Çünkü bu- rada söz konusu olan olağanüstü ye- teneklerden yararlanabilmek için ve işlevlerin çokluğundan dolayı bir yar- dımcıya gereksinim duyulmaktadır. Bu el kitabi kapsamlı ölüp işlevleri pek güzel açıklamaktadır. Burada ve- rilen örnekler programı çabuk arnla- ma ve programa güvenilir biçimde egemen olma konusunda yardımcı olurlar. Ne yazık ki el kitabı yalnız- ca İngilizce olarak kaleme alınmıştır. İNANDIRICI BİR BİÇİMDE GERÇEKÇİ Gerçekçi etki bırakan Tesimler üretmek için Sculpt 3D çok güçlü bir araçtır. Sonuçlar son derece etkileyi- cidir. Fakat kullamım biraz alışkan- lık istemekte ve geniş bir soyutlama yetisi gerektirmektedir. Eğer bu alan- da daha önce uğraş verilmemiş ise ilk tTesimlerin görüntüleri o denli olağa- nüstü olmayacaktır. Ama uygun alış- tırmalardan sonra kişi büyüleyici bir reşim ustası da olabilmektedir. Sculpi 3D animasyona eğgemen olamadığın- dan gerçek bir video-programı değil- dir. Uygun programlar sayesinde tek tek resimler o denli hızla peşpeşe gös- terilmektedir ki, böylece bir film iz- lenirmi yaratnlmış olmaktadır. Ama Soculpt 3D gerçek bir animasyon programının iyi bir tamamlayıcışı olabilmektedir. 200 Mark'lık bu ya- tırımı yapmadan önce iyice düşün- mek gerekiyor. 19