1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

“OCT” adlı Öbije-editörü sayesinde bir öbje halinde hirleştirilebilmekte- dirler. Örneğin bir kare ve bir pira- mit çabucak basit bir eve dönüşebil- mektedir. “EGG'' ve “OCT” yolu- nu şaşırıp AMIGA'ya düşmüş eski bir yazılım-kuşafına ait kalıntılarmış gibi bir etki bırakırlar. Bunlar için pençere, pull-dewn-menüleri ve maus takviyesi yabancı terimlerdir. Bütün girdiler klavye üzerinden gerçekleş- mektedir. Bunları izleyen diBer her iki program bu açıdan önemli oranda kullamnım rahatlığı sunmaktadırlar. OÖbje üzerinde gerçekleştirilen ince işi tamamlayan program “Designer 3D"”dir. Bu program tek tek nokta- ların yerleştirilmesine ve çokgenlerin tanımlanmasına hizmet eder. Bu programla mevcut figürler değiştiri- lebilmekte ya da yeni figürler çizile- bilmektedir. Düzlemlerin her biri ab- jelerin gerçekçi bir tarzda görüntülen- mesine temel oluşturmaktadır. Ekran yalnızca iki boyutlu olduğundan, bu- rada objeyi üç değişik yönden göste- ren üç adet pencere bulunmaktadır. Bir noktayı sadece üst görünümden doğru yerleştirmek yeterli olmamak- ta, konumu diğer iki pencereden de (cephe ve yan görünümler) denetle- mek gerekmektedir. Bir öbijenin gü- venllir bir bhiçimde girişinin yapılabil- mmesi için Alıştırma könusunda biraz deneyime gereksinim vardır. Designer 3D “Action-Editör”üne de sahip bu- lunmaktadır. Bununla öbjelerin de- Zişik perspektiflerden görülmesi ve kamera hareketinin ayarlanması mürmnkün olmaktadır. Videoscape ise asıl animasyon programıdır. Burada tek tek bileşenler (Öbje ve harekerle- re ilişkin veri setni) biraraya: getiril- mekte ve film için işlenmektedir. Ama bu demek değildir kı, Videa- scape hiç bir özel işlev tanımamakta- dir. Örneğin, hareketten etkilenme- yen bir ön ve arka plam ayarlamak mümkün olmaktadır. Bunun dışında, kişi farklı temsil tarzları ve çözünür- lükler arasında bir seçim de yapabil- mektedir. Bir sahne sadece görülmek istendiğinde örneğin objelerin bir tel model olarak gösterilmesi mümkün- dür. Ruysa zamandan ve depo meka- nından tasarruf sağlamaktadır. Eğer doldurulan görüntü seçilecek olursa, obijelerin renklerini ve gölgelerini et- kileyen bir ışık kaynağının da bura- va yerleştirilmesi mümkün olmakta- dır. Bu gibi ayrıntılarla kişinin bizzar uğraşmasına gerek yoktur. Videosça- pe bütün bunları halletmektedir. Vi- deoscape ayrıca 332x220 ila 700 x 440 noktalı bütün çözünürlük- IK Bügisayarla çizgi filmler hazırlamanın, insanı hayre- te düşüren muühteşem üç boyutlu resimler yapmanın Fo TU L e F ga P A L L e e L AP A LA yanı kalmadığını biliyor muydunuz? Delüxe Video, Seuvlpt 3D ve Videoscape gibi programlar, bu tür ça- lJşmaları AMIĞA'da müm- kün hale getirmektedirler. leri desteklemekte ve yan taraftaki kenarlardan yararlanmaktadır. Fakat Pal-çözünürlüğüne sahip değildir. Resmin alt kenarındaki ünlü siyah çubuğun bir sonraki versiyonda bü- tünüyle ortadan kalkacağı süylen- mektedir. Kameranın yönlendirilmesi sırasın- da da Videoscape yararlı bir işlev sunmaktadır. Örneğin deneyler yapıl- ması ve klavye üzerinden değişik gü- rünümlerin yerleştirilmesi mümkün olmaktadır. Bu program aymı zamarn- da bir devinim-datasına uygun olarak bir filmin hesaplarmasında da iyi hiz- metler başarmaktadır. Tek tek nük- talar kural olarak birbirlerinden bi- raz uzak durmaktadır, öyle ki film- de her zaman küçük sıçramalar mey- dana gelmektedir. Videoscape nokta- lar araşındaki pürüzsüz bir devinimi heşaplayabilmekte ve bunu gerçekleş- tirebilmektedir. Hesaplarnmış resimler ya depolan- makta ya da sekans olarak biraraya getirilmekte ve kısa film tarzında gös- terilmektedir. Sekanslarda YVideosca- pe son derece etkili bir yöntem kul- lanmaktadır: Buna “Delta-Paketle- mesi” deniliyor. Bu yöntemde bir re- simden hareket edilerek bü resmi iz- leyen sonraki resimler için değişmiş olan şeyler depolanabiliyor. Bir film- de bir düzenlemeden diğerine geçişte beliren farklar çok az olduğundan bu suretle yerden epey bir tasarruf sağ- lanmış olmaktadır. Buna rağmen filmler depo yerlerini yiyip bitirmek- tedirler. Uzun bir filmi depolamak is- teyen bir kişinin tek-resim alıcı bir vi- deo kayıt aygıtına ya da bir sabit dis- ke sahip olması gerekmektedir. Çün- kü Videoscape ile çalışırken şu husus pek çabuk fark edilir: Burada depo ve disker yeri neredeyse her zaman çok yetersizdir. Hazır filmleri göste- ren “Play Anim” adlı yardımcı prog- ram örneğin en azmdan (|MByte RAM'a gereksinim duymaktadır. Üstün nitelikli filmler gerçekleştir- mek isteyenler Videoscape 3D'den çok memnun kalacaklardır. Bu prog- ram kullanıcının yapacağı pek çok İşİ üstlenmektedir, ama burada yine de çok çaba isteyen bir el emeği söz kü- nusudur. Uzun bir filmin oluşturul- ması ne yazık ki göründüğü kadar kolay değildir. Fakart alınan sonuçlar bu zahmete değmektedir doğrusu, Vi- deoscape 3D'nin fiyatı 240 Mark'ı ancak bulmaktadır. İyi bir İngilizce el kitabıyla ve üç adet disketle birlikte teşlim edilen bu programnın hiç bir disketi kopya- emniyetli değildir. Videoscape gölgenin ve açıklık de- ğgerlerinin atomatik hesaplanmasıyla öbjeler üzerindeki ayrımtılara, bu ob- jeleri gerçeğe çok yakın bir tarzda göstermek için yeterince eçemen ola- bilmektedir. Ama gerçekte renkler ve işık ögeleri pek çok etmenden, örne- ğin diğer nesnelerdeki yanşımadan et- kilenirler. Bütün ayrıntıları her bir ışınin Seyrti aracılığıyla hesaplamak çok zordur ve matematik bağlamın- da epey uğraş gerektirmektedir. AÂma sonunda reşimler gerçekçi bir görü- nüme gerçekten kavuşmuş olurlar. Bu tekniğe “Raytracing” denilmek- tedir. Sculpt 3D bu zör sanatın üste- sinden gelen bir programdır. IİŞINİ ARAMA Seulpt 3D de tıpkı Videoscape Bi- bi resimlere temel olarak tel müdel- lerle çalışmaktadır. Ama burada gi- Tiş başka editörler olmaksızın doğru- dan programda gerçekleşmektedir. Girdi-pencerelerinde hemen dikkati çeken bir durum vardır: Üç girdi-pençeresinde pek çok alanlar bulunmaktadır. Bunlar Sculpı 3D'nin sunduğu ilk konstrüksiyon yardımcı- larıdır. Menülerde de her zaman ge- reksinim duyulan bir dizi yararlı iş- ley vardır. Sculpt 3D'de bürtün obje- ler ve figürler üçgenlere dayanmak- tadır. Ama yuvarlak nesnelerde nasıl ya- pılmaktadır bu? Daireler ve küreler - sşöz konusu olduklarında insanın bunları üçgenlerden şekillendirmesi hemen hemen imkarışızdır. Sculpt 3D'ye ise bunun sorun çıkardığı pek söylenemez. “Curve” ve “Ünslice”” işlevleri burada ortaya çıkan sorunu sizin yerinize çözerler. Bir yüzeyi da- ha ince bir tarzda işleyebilmek için bu yüzey “Doldurma-işlevi” sayesinde pek çok küçük üçgen ile doldurula- bilmektedir. “Amti-Aliasing” işlevi sayesinde düzlemler arasındaki geçiş- ler daha yumuşak olmakta ve yuvar- lak düzlemler o zaman yuvarlak da

Bu sayıdan diğer sayfalar: