1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

CAN ÖZTÜRK Carmmodore derginin yeni adventure bölümüne hoşgeldiniz. Bundan sonra her ay, sSiz adventüre meraklılarına “"Macera Peşinde” başlığı altında bu sayfalardan sesleneceğiz. Ayrıca “Adventuüre Yardım Köşesi” adında yeni bir köşe oluşturduk. Bu köşede sizden gelecek soruları cevaplandırmayı ve yararlı bazı ipuçları vermeyi planlıyoruz. Adventure nedir? Bugün adventu: re oyunları bilgisayarlardaki aktif hikaye veya olaylar olarak tarif edil- mektedirler. Bu tip oyunlarda, oyuncu oyunu sanki gerçekmiş gi- bi yaşar, çünkü bilgisayara komut veren ve sonuçta o komutun ceva- bını alan kendisidir. Bunun yanın- da, olayların geçtiği mekanlar da üstün grafiklerle taavir edildiğinde, oyunun oldukça gerçekçi bir nite- lik kazandığı apaçıktır. Çoğu zaman, adventüre oyunla- rı konularını kitaplardan alıyarlar. Burada, öyuncu adveritire ayunü- nu bir kitabı okur gihi oynarken olayların gidişimi kendisi ele alıyor ve oyunda sonuca ulaşmaya çalı- şiyor. Bu arada adventüre zateri pek çok bilmecelerle dolu oluyaor. Tabii oyuncunun da en büyük zevki bu bilmeceleri çözerken alıyor. Adventure oyunlarında bhaşarılı olabilmek herşeyden önce tecrübe ve İyi bir İngilizce bilgisi gerektiri- CaT ımî'ı [um SİNDE 15 yor. Bu nedenle ülkemizde adven- türe zevkini tadabilenlerin sayısı fazla değil. Anmcak bu yazımızı de- vamlı okuyarak bu alandaki tecrü- benizi arttırabilir ve oyun oynarken elinizden düşürmeyeceğiniz bir sözlükle İngilizcenizi ilerletebilirsi- NniİZ. Hemen hemen hepimiz adventu- re oynarken bazen belli bir nokta- dan ileri gidemeyiz. Hatta bu yüz- den oyunu bıraktığımız bile olur. Ama uzun uğraşılardan sorra bu- lunan bir ipucu ve bunun sonuücün- da gelen çözümün verdiği zevkin tavanlara sıçramaya kadar varabil- diğini söylersek çok ufak bir abart- ma yapmış oluruz. Şu sıralar en başta gelen adyen- ture şirketleri arasında Iİnfocom, Magnetic, Soerolls/Rainbird, US Goöld Adventuresoft, CAL, Melbo- urne House vb. bulunuyor. Her şir- ketin oyunların da belli karakteriz- tikleri var. Örneğin Infocom'un oyunları zar bilmeceleriyle tanını- yor. Adventuresoft un oyunları ise çok geniş İnceleme olanağı olan bol grafikli adventürelar olarak bi- liniyor. Magnetic Serolls ise Pawn ve Güild of Thieves gibi sşüper gra- fiklerle bezenmiş uzun advyentüre- larıyla ün yaptı. Şimdi gelelim adventure oyunla- rında bulunan özelliklere, Genelde bütün adventure oyunları belli ko- mutlar kullanırlar. Bu komutlar en başta Examine, Look, Dig, Jump, Kill b.dır. Bunların yanında North, West, Up gibi yön komutları vardır. Bazı adventurelar İngilizcenin ya- pısından ötürü verb-noun, yani fiil- isim girişi kabul ederler. Bazıları da daha ileri biçimde 'cümle tanıma' biçimini kullanırlar. Her iki durum- da da alacağınız cevapların sayısı, programın danıyabileceği kelime sayısıyla orantılıdır. 'Get... ' komutu ile oyunda pek çok eşya alabiliyorsunuz. Fakat bunların kullanılabileceği yerleri ve- ya 'Red Herring' denen ilgisiz şey- ler olup olmadıklarını anlamak ger- çek bir adventure ruhu gerektiri- yor. Burada en etkili yol, 'Acaba gerçek hayatta ben bunu nerede kullanırdım ” sorusunu sormak olu- yOr. Adventure ayunlarını öynarken kolayca ölmek, pek sık rastlanan durumlardan olmadığından ayunuü oynayabilme süresi de daha uzun oluyor. ÂAyrıca öyündaki durumu- nuzu kasete veya diskete 'Save' edebilme özelliği adyenturelarda stantard haline geldi. Hatta bazı adyenturelarda Üsave komutu ile bu kaydı RAM 'a bile yapabilirsiniz. Şüphesiz adventüre oyunlarında en çok kullanılar koamutlardan bi- risi de 'Examine'dır. Bu kormnut sa- yesinda çevrenizde varolan her türlü eşya ve kişiyi inceleme olana- ğına sahipsiniz. Ama her Examine komutuna bilgisayarın cevap ver- mesi mümkün değildir. Eğer prog- ramda sorulan şey hakkında bilgi yoksa büyük bir olasılıkla 'Öönemli bir şey göremiyarum”' veya buna benzer cevaplar alırsınız. Ancak Examine komutunun oyunu bitir- memize yarayacak pek Çok İpucu- nun anahtarı olduğunu da unutma- yalım. Gelecek sayımızdan itibaren ad- venture tanıtımını sürdüreceğiz. Bu arada herhangi bir adventure'da takıldıysanız bana yazmayı unut- mayır. Adresimiz: Commodore Dergisi Macera Peşinde Rıhtim Cad. No: 207 Kat: 4 Karaköy/İSTANBUL Gelecek sayıda buluşmak üzere hoşçakalın.