1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 33

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 33

TUNA ERTEMALP KELaan PEÇENEAE -— n . BDbu ayki konumuz, sıralı dosyalama olarak tercümg edebileceğimiz seğu- entlal filing tekniği. Haydi başlaya- lım Disketimizi sadece programlarımı- zi SA YE etmek için kullanmamız ge- rekmiyor. Daha önceki bölümleri- mizde de gördüğünüz gibi, PRG dı- şında REL, SEO, DEL veya ÜSR tü- Tü dosyalar da var. Bunlardan DEL önemsiz, çünkü sadece programın disketten silindiğini ama gene de di- rectory'de durduğunu gösteriyor. USR ise, özellikle iş programları baş- ta olmak üzere, profesyonel prog- tamların kendi veri dosyalarına ver- dikleri bir tip. Bizim için önemli olan- lar SEO türündeki seguemltial dosya- lar ile REL türündeki relâtive dosya- lar. Relative (göreceli) dosyalama tekniği gelecek konumuz. Şimdi şe- güentlal tekniğin üstüne üstüne gide- ceğiz... Dosyalama teknikleri arasında en hızlısı olmamakla birlikte en basiti se- güential olanıdır. Çünkü bilgiler ar- ka arkaya yığılmıştır. Her şey bilgi- lerin kaydedildiği sıraya göre yapılır. Daha önceleri kaset ünitesinde adreş- lerini saklamak isteyen arkadaşlar ne dediğimizi iyi anlıyor olmalılar. Genelde seguentlal dosyanın kulla- mımı belli adımlarda olur: 1) Dosyanın tamamı hafızaya yük- lenir. 2) Gerekli değişiklikler yapılır. 3) Eski dösya silinir. 4) Yerine hafızadaki yeni bilgiler yazılır. Gerçi 1541 bize bazı kolaylıklar sağlamıştır ama gene de genel yakla- şım buduür. Tabii bu algöritma, eğer varolan bilgilerin ortasmda bir yer- de değişiklik yapılacaksa geçertli. Bu durumda ya dosya bilgisayarın bel- leğine sığacak kadar küçük olmalı (veya bilgisayarın belleği dosyayı ala- cak kadar büyük olmalı!), ya da yar- dımcı dosyalar kullanarak bu işlem- leri hallermeliyiz. Eğer sadece segu- ential bir dasyadaki belli bir kaydı arayacaksak veya varolan bir dosya- tin arkasına yeni bilgiler ekleyecek- sek (arkasına, arasma değil!) tüm dosyayı bilgisayarın hafızasına geçir- memiz gerekmez, Bir dosya, ister seguential olsun 1s- terse relative, kayıtlardan oluşur. Her bir kayıt da daha küçük alanlardan oluşur. Örneğin bit adres dosyasını ele alalım. Türn adresler bir dosya oluşturur. Dolayısıyla, her adreş bir kayıttır. Adresin isim, soyadı, adres, telefon gibi birimleri de alanları oluş- turur. Seguential dosyalamanın temelin- de tüm kayıtların, dolayısıyla da alanların arka arkaya kaydedilmesi yatar., Ancak her kaydın hangi adres- te başladığı (yani track /sector/byte) belli değildir. Önikinci kayda ulaşa- bilmek için baştan başlayıp ilk oniki kaydın okunması zorunludur. Zaten bu tür doöşyaların sıkıntısı da budüur. Eğer dosyamızda 1Ö0ĞÜ adres varsa ve biz en sonuncuyu istemişsek, o kay- da ulaşıncaya kadar dakikalar geçe- cektir. Önce nasıl şeguential doşya yara- tıldığını görelim. Daha önce ÖPEN komutunu incelerken parametreleri- ni açıklamıştık. Bir özetleyelim: OÖOPEN dn,8,ia, *dosya,tür,mod” (da:dosya numarası, (a:ikincil adres) Desya numarası 1-127 arasında olacaktır. Yeter de artar bile. İkincil adres ise 2-14 arasında ola- bilir. O ve Uyazma ve okuma işlem- leri tarafından, 15 ise komut ve hata kanalı tarafından kullanılır. Eğer bir- den fazla dösşya aynı anda açık ola- cakşa, herm döşya numaraları hem de ikincil adresleri farklı olmalıdır. Bil- diğiniz gibi 1541, her ikincil adres için bir buffer ayırıyor. Hatırlamıyorsa- nız son konumuzu bir kez daha güz- den geçirin. Genellikle gözardı edilen bir gerçek var. Bu da aymı anda i5dİ'in en faz- la üç dosyayı açık tutabileceği., Hat- ta relative dosya da kullanılıyorsa, bu dosyaların iki kanala birden ihtiyaç duyduklarını gözönüne alarak, saçde- ceiki dosyanın aynı atıda açık olabi- leceğini söyleyebiliriz. Yani aynı an- da ya 3 seguential ya da | seguential 33