1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 70

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 70

EN BÜYÜ YAR]?IMC]NIZ: BILGISAYARINIZ! Çev: Jülide Ergüder Bilgisayarlar işinize nasıl yardımcı olabilirler? İşyerlerinde hâl-i hâzırda Commodore bilsgisayarı kullananlar bu sorunun cevabıtı zaten biliyorlar. Bilgisayarlar vakit kazandırır, kâğıt da kazandırır, dosya raflarını hafif- letir ve işlerin sarpa sarmasını önler. Ama başlıca, zaman kazandırırlar. Siz ya da yanınızda çalışanlar, artık kayıtları veya adres zarflarım tespit etmek ya da İş hayatının gerektirdiği öbür can sıkıcı ve zaman öldürücü iş- Terle boğuşmak zorunda kalmadığınız anda, yeni hesaplar açmak, mevcut müşterilerle ya da satış elemanları ile daha yakın ilişki kurmak gibi daha önemli işlere ayıracak enerji bulabi- lirsiniz. İşinizi inşa etmenize ve kâr hadlerinizi arttırmanıza yardımcı ola- cak şeylerdir bunlar -olduğunuz yer- de saymmak yerine. Ve böylece, kısa bir müddet zarfında, bilgisayarınızın bu yeni işleri bile daha az sürede ya- pabilmeniz için size yardımcı olma- sını sağlayacak yöntemler bulurşu- nuz,.. Belki, plajda bir tatil günü ge- çirecek kadar zaman dahi kazanabi- lirsiniz. fİşlerinizi elle yapıyorsanız, muhtemelen insanların arada sırada izin yaptıklarını dahi unutmuşsunuz- dur.) Commodare bilgisayarları dütya- nt dört bir tarafında her tür iş da- lında, türlü çeşitli işlemlerde kullanı- hyor. Commodore'un geçmiş sayıla- rında bu işlerin bazılarmdan bahset- tik: Komuntları iİşlemek ve izlernek için CBM sistemi kullanan bakıcılık (ço- cuk değil, bitkilerde olduğu gibi) ya- par, envanter ve müşteri kayıtları tu- tar, faruralar ve satış özetleri hazır- lar, satış komişyonlarını hesaplar; bir naklıyat ve depolama firması CBM'i depo denetleme sistemini yürürehil- 7ü0 Bi!gisayann, can sıkıcı, kasavet verici, devamlı tekrarlara dayalı, zaman öldürücü karmaşık hesap- lar, bilgi daosyalama ve tek- rar elde etme gibi işler için biçilmiş kaftan olduğunu hatırlayınız. mek için kullanıyor, faturalar ve he- sap raporları hazırlıyor; bir veteriner kayıtlarını tutabilmek için Commo- döre sisteminden yararlanıyor; bir spiker radyo konuşmalarında C-ö4'e başvuruyor; bir başka kravar satıcısı tüm heşaplarımı CBM yardımıyla tu- tuyor. Şimdi, temel sorumuza avdert ede- lim. Bilgisayarlar iş hayatınızda size nasıl yardımcı olabilirler? Şöyle dü- şünün: Bir numara değiştiğinde onun etkilediği tüm öbür numaraları oto- matikman değiştiren bir yöntemle, mali işlerinizi daha kolay halletmez miydiniz? Can sıkıcı işlemlere bulaş- madan işleriniz yoluna giriversin is- temez miydiniz? Büyük bir satış sa- hasındaki brür geliriniz değişiverirse ne olacak? Bu değişiklik, genel kâr seviyenizi nasıl etkileyecek? Bardre- ya beş kişi daha yüklense ne olur? Gelecekteki satışlarınızı tahmin et- tmek ve yeni satış hedefleri tespit et- mek istemez miydiniz? Bir elektronik dağıtım kâğıdı tüm bu işlerde size yardımcı olur -hattâ, daha fazlasını bile yapar- böylece, çeşitli şartlar al- tında mali durumunuzun ne şekil ala- cağını kesinlikle görebilirsiniz. Mesela, bir data parçasına -diye- lim, bir mamül mal koduna- girebil- seniz ve anında bu malı satın alan müşteri firmaların İistesi elinize geç- se, müşterilirenizle daha iyi ve yakın- dan ilgilenmez miydiniz? Veya belli bir tarihten sonra sizden hiç mal sa- tin almamış müşterilerinizin listesi, anında ve hataşız şekilde, binlerce kâ- Bit ya da dosya yığınlarına dalmak- sızın önünüze geliverse iyi olmaz mı? Yahut, yılın bu çeyreğindeki toplam satış değeri 100 bin doları aşan mal- ların bir listesine ne buyrulur? İşinin ehli bir database menajeri bu türden önemli veriyi, size en faydalı olacak biçimde kullanabilmenizde yardımcı olabilir. Ya o durmaksızın sağa sola gön- derdiğiniz ufak tefek farklılıklar göş- teren sözleşme metinleri ya da form mektupları? Veya nihat şeklini alana kadar yüz defa değişen raporlar? Ya da, müşterilerinize her ay postalama- niz gereken ve en sön değişiklikleri bildiren pusulular? İyi bir word- processor bu işlemlerin üstesinden o kadar kolaylıkla gelebilir ki, daha örn- ce bu işleri sadece bir daktiloyla na- sıl yapmışım diye düşünüp şaşarsınız. Acemiler için bir net: Birçok firma 'adanmış” ismini verdiğimiz word- processor'lar imal ediyorlar. Yani, iç- lerine word-processor yazılımı inşa edilmiş ve wörd-processor işleminden başka bir işe yaramayan bılgisayar- lar yapıyorlar. Ve bu yüzden çoğu kimse word-processor'un bilgisayar aksamı -yani, düpedüz bilgisayarla- rıin kendisi- olduğunu zannediyor. Halbuki, hiç alâkaşı yök. Word- processor işlemi “yazılım'dır; ister bil- gisayarın içine Inşa edilmiş olsun, is-