1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

tahakküm etmek, müdahale etmek ve emretmek yaz'ından alan bu iş ve inşa plâmında vatanın bütün iş ve kuvvet unsurlarının kat'i hesap ve takdiri vardır. İş bütçesinde milletin «iş kabili- yeti» realize edilir. İş bütçesinde, milli iş ve inşa plânı içine alın- masında faide bulunan, zaruret bulunan, her vatandaşın ve her şeyin bir yeri vardır. İş bütçesinde biz, bugün mevcut olmıyan ve fakat yarın doğacak olan milli iş şubelerinin, zengin bir ko- yunculuğun, müterakki bir ziraatin, yüksek sanayi tekniğinin yolların, bankaların, kara, deniz ve hava vasıtalarının ve hep- sinin üstünde, zengin, şen ve medeni yüksek bir milletin şeklini ve inşa plânını buluruz. Milli taprak mahsulâtına ve sanayi mad- delerine yüksek fiat, Türk işçisine yüksek ekmek hakkı, Türk pazarına geniş ve hummalı bir mübadele faaliyeti ve nihayet devlet hazinesine çok varidat, iş bütçesinin tabii neticesidir. © Hulâsa; Şimdi inkılâbımızın mevzuu, millt kuyvet unsurlarımızın, milli bir «iş ve inşa plânın içinde hesap ve tanzim olunuşudur. Bu un- surlara, yani bir taraftan Türk toprağının tabiatında uyuyan ve henüz işlenmemiş bulunan verim kudretine, diğer taraftan Türk insanının kanında yatan ve henüz işlenmemiş bulunan iş kabi- liyetine hayat ve cereyan vermek işi, bugünkü inkılap neslinin eseri ve mucizesi olacaktır. Kendi yaratma kabiliyetini bir mucize haline koymıyan, kendi içinde «işvin, milli hudutlar mikyasında tanzim olunmuş ahen- gine ve disiplinine islinat etmiyen bir milletin, bu günkü cihanın bu derin tekallübatına mukavemet edebilmesi çok müşkül olur. Kendi hudutlarımızı masun kılmak ve bu hudutlar içinde milleti, hâdisatın bütün tekallübatına karşı hem dilek, hem de mukad- derat itibarile mütecanis bir cüzütam halinde tutabilmek için, her şeyden evvel, millet içindeki iş ve iktisat münasebetlerini tanzim ve teşkil etmiye mecburuz. Hudut birliği, iş birliği, dilek ve mukadderat birliği, yeni «mil- letsin vasfıdır.