1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

İnkiılahın ideolojisi. AU L A a aa dan İş hasreti 500.000.000 İiralık Türk bütçesi. Şevkeci Siülrveyya. Bir cemiyetin kudreti, o cemiyet içindeki kuvvet unsurlarının âtıl haline göre değil, hareket haline göre hesap olunur. Kendi çalışma ve yaratma kudreti tam tezahürünü bulamamış ye enerjisi kanında mahpus kalmız bir insandan, daha çaresiz bir mahlük tasavvur olunabilir mi? Bir insanı hakirleştiren, bir insanı bizzat kendi nefsine karşı yıkan ve kıymetsizlendiren bu enerji ihtibasının, bir millet hacmini ve eb'adını alması ise âdeta muazzam bir ıstırap olur. Üstünde yaşadığı tabiat maddesinin her mesamesinden bir kıy- met unsuru intişar eden, fakat bir türlü işlenemiyen, bir türlü mağlüp edilemiyen bu vahşi maddenin üstünde kabiliyetini bir asır» gibi gezdiren bir milletin bütün davasını bir tek kelimede ifade etmek kabildir: İş hasreti. Evet. Türk milletinin de ise hasreti var. 'Türk toprağının verim kudretinin ve Türk insanının «İş» kabi- liyetinin hududu, bugünkünden ibarettir diyebilir miyiz? Hayır! Bugünkü Türk tabiatının başıboş, bakımsız ve asi tahakkümü aktında bugünkü Türk insanı, bir geri ve vasıtasız adamdır. Bunun içindir ki gimdi inkılâbımız, iki cepheli bir cidale giri- şiyor: Bu cephelerin biri, bizzat içimize, kendi cemiyetimizin perakendeliğine, geriliğime ve vasıtasızlığına, diğeri kendi top- ryağımızın kör, kısır ve itaat altına alınmamış kuvvetlerine kar- şıdır. Bu mücadelede bizim, berekeline hudut tasavvur oluna- miyan ve henüz el değmemiş yatan bir kuvvet hazinemiz vardır: Milli iş kabiliyeti. 4