1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

B ÇA ye Fakat bugün istihsal sahası ve istihsal miktarı meçhul bir fındık ordumuz vardır! Fındık istihsal sahası ve istihsal miktarı meç- hul olduğuna göre, dönüm başına randımanı hesap etmenin de imkânsızlığı âşikârdır. Fakat burada da şahsi müşahedelere iz- tinaden mütehassıslarımız dönüm basına hasılalımızı vasati 60 kilo olarak tahmin etmektedirler. (1) Dönüm başına vasati 60 kilo fındık randımanı.. Bunun ne ifade ettiğini anlıyabilmak için belli başlı rakiplerimiz olan iki mem- leketin İspanya ve İtalyanın fındık randımanı hesaplarile mu- kayese edelim: Senevi iscihsalât Fmnik sahası — Dönüm başına hazılat vasatı ton Hektar Kıln İspanya 27.000 17.000 158 İtalya 16.000 10.000 160 Türkiye 34.000 55.000 60 Görülüyor ki, Türkiyede fındık randımanı İspanyaya nispetle ©p 62 ve İtalyaya nispetle G4 63 geridir. Bu gerilik neden ileri geliyor? Topraklarımızın, iklimimizin, ta- biat şartlarımızın müsaitsizliğinden mi7? Fındık mütehassıslarımız, bütün tabiat sşartlarımızın fındık yetiştirmek için en müsait, en feyizli, en cömert olduğunu iddia ediyorlar. O halde bu geriliğin sehebini, sadece fındık yetiştirme tekniğin- deki geriliğzimizde aramalıyız. Gene fındık mütehassıslarımız, bunun böyle olduğunu itirafta müttefiktirler.. Demek ki, fındık yetiştirme tekniğimiz İspanya ve İtalyadaki kadar ileri olsa ayni sahadan, bugün aldığımız vasati 33 milyon kilo fındığa muka- bil, 80-85 milyon kilo, yani bir buçuk misli, fındık istihsali kabil olacaktır. Hattâ, ileri fındık yetiştirme tekniğinin tatbiki sayesinde, top- raklarımızm dönüm başına kolay kolay 300 kile fındık verebi- leceğini tecrübelerile iddia eden mütehassıslarımız, 85 milyon kilo fındık alabilmek için 27 bin hektarın bile kâfi geleceği ka- naalindedirler. Bu suretle 28 bin hektar toprak tasarruf edilmiş olur ki, bunun ekilebilir arazisi mahdut ve nüfusu kesif bulunan DT | Zirant kongresi ihtisas raporları ) birinci cilt Pindik - ziraat mütehassısı Kâzım beyin ve Kagıp Ziya beyin raporları, 138