1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

Karadeniz vilâyetlerimiz için ne büyük bir kazanç ifade edeceği âşikârdır. O halde, bugün 55 bin hektardan aldığımız vasati 34 müilyon ki- lo furdığa mukabil, yalnız 27 bin hektardan 80 milyon kilo Fıns dık almak, yarti sahadan o 49 tasarruf etmek ve hasılatı Za 150 arttırmak mümkhün iken ve bu suretle cihan fındık piyasasında hem keyfiyet, hem kemiyet bakımından hakim bir mevkle geç- mek ve memleketimize fındığın her sene temin ettiği vasati töl milyon lirayı, hiç olmazsa (en düşük fiatlarla bile) yirmi ilâ o* tuz milyon liraya çıkarmak kabil iken, bu niçin olamıyor? Cü Olamıyor; çünkü: 1 — Fındık havzasının bir cok yerlerinde fındık ziraatine mü- sait olmıyan toptaklar fındığa tahsis edilmiştir. 2 — Toprak, fındık ziraatinin icap ettirdiği gibi hazırlanmaz. 3 — Fidanlar iyi cinslerden seçilmez. 4 — Fidan dikme usulümüz sakattır. B — Fındıklarımız her türlü timar ve bakımdan mahrumdur. 6 — Hastalıklarla ve haşerelerle mücadele edilmediğinden ağaç- lar haşere ve hastalık yuvası halinde bulunmaktadır. 7 — Başka memleketlerde fındıklıklar birer tarhedilmiş bahçe halinde iken, bizde yabani bir orman manzarası arzeder, Dizka- paklarına kadar yükselen yabani otlar, hasat tarzı üzerinde mü- essir olmaktadır. Fındık ağacında olunca ya kendiliğinden düşer, yahut hafif bir silkme ile yere düşürülür ve yerden toplanır! Halbuki, bizde, olgun fındığın yere düşmesi demek, yabani otlar içinde kaybol- ması demektir! Buna mani olmak için, bizde fındık daha ham iken, dallarından yolarcasına koparılır. Bu suretle filizler ve dallar kırılır, gelecek senenin meyva tomurcukları zedelenir ve mahsulü azalır. Mahsulün ham olarak toplanmasından hem kemiyyeten ziyan edilir, hem tabit neşvü nemasını ikmale müsaade edilmediğin- den keyfiyeten de zarar görülür. (11 (H Fındık yelişlirmeğe ait helli bazlı noksanlarımızı ana hatiarile tespitetlik, Bu hususta dalıa fazla malumat edinmek isteyenlere Ziraat köngresi raporlarını okumalarını tavaiye ederiz. i4