1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 39

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 39

Poölemik : Milli kurtuluş hareketleri Ve bunların İnl-il5p nazariyeleri, (G. Safarof'a cevaptır). Burhan Asuf. Berlin'de The Anti-İmperalist Reviewy isminde emperyalizm aleyhtarı marksist bir meemua çıkar. Bu mecmua, ikinci leşrin- birinci kânun 1931 tarih ve 2 numaralı sayısında G. SAFAROF.- ün «Milli kurtuluş inkılâpları» adlı Moskoya'da basılmış son ese- rinden hir parça iktibas etmiştir. İktibas olunan parçaya «Milli kurtuluş inkılâbının nazariyesi» ismi verilmiştir. Hakikaten bu parcada, ötedenberi bu mevzu üzerinde kalem oynatan müellif, milli kurtuluş hareketlerinin nazariyesini vermeğze çalışmaktadır. Bunu yaparken, G, Safarof, Marx ve Engels'den başlamak üzere Lenin ve Stalin'e kadar bir çok marksist rehburler tarafından, davanın gerek inkılâbi ehemmiyetinin gerekse esaslarının veril- miş olduğunu iddia etmekte ise de: Bu bapta verdiği misaller, hiç te iddiasını teyit edecek mahi yat- te değildir. Gerçi, bahsettiği rehberlerin hemen hepsi, zamanlarına göre; yani, Marx-Engels İrlanda ve Macaristan yahut İtalya davala- rından ve Lenin-Stalin ise Çin, Hindistan yahut Efganistan da- valarından bahsetmişlerdir. Bunların ehemmiyetlerini de, hele soön ikisi, tebarüz ettirmişlerdir. Bundan ne çıkar? Çin, Efganis- tan ve Hindistan gibi memleketlerin istiklâlleri için çırpındık- larım ve bu uğurda münhasıran emperyalizme karşı çarpıstıkla- rını bilmiyen kim var? Spengler bile, ayni davalardan hem de çok daha fazla üzerlerinde durarak ve onlara marksist ideolog- ilardan çok daha büyük ve müstakil manalar atfederek bahset- memiş midir? Gerek Lenin ve gerekse Stalin, milli kurtuluş davalarını, prole- tarya davasının kapitalizme karşı mücadelesinde başta gelen bi- B9