1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Harpsanu matbuatını iki ana graba ayırabiliriz: Kazanç matbualı, İnkılâp matbuatı. Kazanç matbuatı için, gazete çıkarmak, her hangi bBir dükkân veya fabrika açmak gibi bir «işbtir. Kazanç matbuatında gazete, dükhânda satılan mal veya fabri- kada yapılan eşya gibi yalnız kazanç için bir «casıtaydır. Kazanç malbuatı, piyasada tatanabilmek için geri, fakal kala- balık Rütlenin seviyesine ve zevkine düşmek, onun sevki tabiile- rini istismar etmek ve haltâ halkın fikir ve şahsiyet sahibi kısım- İarının seviyesini de bu kalabalığın seviyesine indirmek cehdin- dedir. Onun için, bir memleketin kazanç matbualı, ne derece basil, ha- fifmeşrep, şahsiyetsiz, iptidai ve cür'etli ise, o memleketin oku- yucıur kalabalığının irfan ve kültür seviyesi de o hadar sathiles- tirilmiş demektir. İnkılâp matbuatı için gazete, inkalâbın idealleri, inkılâbın yayıl. ması, hökleşmesi, derinleşmesi ve inkılâp neslinin şaurlanması, gelişmesi için bir telkin, bir terbiye, bir mücadele cihazıdır. İnkılâp malbuclı, piyasanın seviyesine düşmez, bizzat seviye ya- ratır. Inkılâp matbuatı, okuyucuyu oyalamaz, iymaleder. İnkılâp matbuatında gazete, amal» değil, «fabrika»rdır. İnkalâp matbualı için asıl olan, geri fakat kalabalık kütlenin menfi sevkitabiülerine uymak değil, onun şuurunu uyandırmak ve gün- lük hayatınr basit macerdları yerine inkılâbin ileri menfaatlerini onda ahlâk haline getirmektir. $ Türkiye, bir inkılâp memleketidir. İnkılâp memleketinin bir inkılâp matbuatına hasreti vardır,