1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

dık ta henilz milli bir iktisat siyasetinin mevzuu olarak ortaya konmamıştır. Halbuki tütün, üzüm, pamuk, fındık gibi ihracat emtiamız ikti- sat ordumuzun neferleridir. Nasıl ki, orduya alınan kura efradı- nın sistemli bir talim ve terbiye altında harpetme kabiliyeti ten- miye edilirse, belli başlı ticaert mallarımızın da istihsalden sürüm piyasalarına arzedilinciye kadar geçirdikleri bütün safhalarda rekabet ve mücadele kabiliyetlerini, bilgili ve intizamlı bir idare altına alarak, kuvvetlendirmek, milli iktisat ordumuzun muvaf- fakıyeti için şarttır. Liberal Türkiyede fındık, üzüm, incir, tütün, pamuh gibi emtia- mız, tıpkt insicamsız ve intizamsız başıbozuk çeteler gibi, kendi başlarına buyruk müstahsiller ve hiç bir şeyden pervası olmıyanı tacirler tarafından idare olunup giderler. İktisatta devletçilik, iktisatta başıbozukluğun düşmanıdır. Fındığı, devletçi bir siyasetin mevzuu olarak tetkik edelim: Fındık Türkiyenin muhtelif yerlerinde yetişir, Fakat, bir ihracat malı olarak bizi alâkadar eden fındığın istihsal mıntakası Gire- son, Trabzon, Ordu ve Rize vilâyetleridir. Bu itibarla ihracat malı fındığımızın tabit hududu bu birbirine bitişik dört vilâye- timizle çerçivelenmiş bulunmaktadır. Bu dört vilâyetimizdeki fındıkların sahasını gösteren bir fındık haritasından mahrumuz. Yalnız, fındık mıntakasındaki fımdık- hk sahasının genişliği hakkında yapılan umumi tahminler, 50 ilâ 55 bin hektar arasında tehalüf etmektedir. Bunun, bu dört vilâyetten her birine isabet eden miktarı da meçhulümüz olmak- la beraber, istihsaldeki ehemmiyeti itibarile önce Gireson vilü- yetinin ve sonra sırasile Trabzon, Ordu ve Rize vilâyetlerinin geldiğini biliyoruz. Her seneki hakiki fındık istihsal miktarlarımız da malüm değil- dir. Onun için yalnız ihracat istatistiklerimizle iktifa etmek mecbu- riyetindeyiz. Dahili istihlâk miktarı da meçbulümüz olduğu için, fındık istihsalimizin istihsal seyri daima tahminlere istinat ede- gelmektedir. Mevcudu meçhul bir ordu kabili tasavvur mudur? 12