1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

- ve kötü tesis olunmuş perakende findıklıkları işletme plânına almaktan ziyade, henüz meycut olmıyan ve binaenaleyh üstünde hiç kimsenin hakkı ve müdabalesi bulunmıyan yeni fındık sa- halarımı en fenni bir şekilde tesis etmektir. Bu suretle devlet kooperatifi çerçivesine alınan — fındıklıkların sahipleri, devletin ortağı ve yeni acılacak ve teskilâtın asil ser- vetini teskil edecek olan fenni fındıklıklar da bu teşkilâtın ma- l olur. Bu teşkilâtın teknik işleri mütehassıs bir heyete verilir. Devlet kooperatifi, bu heyeti, Türkiye fındık havzasının ileri menfaatlerini temin için, en vâsi idari ve icrai salâhiyetlerle tec- hiz eder. Davlet fındık koaperatifinin müstahsil ortakları, mütehassıs he- yetin tesbit edeceği iş plânı ve direktifleri altında çalışmağa mecburdur. İş plânına riayet etmemek, Türk iktisadiyatına ihanet etmek sa- yılır. Bu itibarla bu gayrimilli hareketin mülecasirlerinden mül- kiyet hakları nezolunur. Yukarda saydığımız yetiştirme noksanlarının cezri bir tarzda ve sür'atle tamiri ancak fındık sahası ve müstahsilleri, böyle yah- detli ve bilgili bir idare altına alındığı takdirde mümkün olabile- cektir. Yoksa yarım tedbir, yarım müdahale her zaman ve her işta olduğu gibi, fındık işlerinde de neticesiz kalmağa mahküm- dur. Fındık istihsalinin düzelmesi demek, ayni zamanda fındık sürümü işlerinin de düzelmesi demektir. Hâlen mer'i olan fındık ihracatının mürakabesine dair nizam- namenin 5 inci maddesi «Fındıkların kemale ermeden toplanma- sıynı menetmektedir. Bu maddenin, bugün için tatbikine imkân olmadığını fındık mü- Dlhascmlarisın raporlarından anlıyoruz: «Fındıklıklarımızın, maalesef bir orman halinde olması ve altları- nın hiç timar görmemiş bulunması yüzünden, hasadı biraz geç bırakmakta tehlike -amma ne tehlike- vardır. Çünkü geç değil, vaktinde bile hasad edilse, fındık mahsulünü, yabancı otların arasında büsbütün değilse de, kismen kaybetmek tehlikesi mev- cutfur. Yani fındık ocaklarının altı o kadar bakımsız, o kadar harap ve o kadar otludur.» 2 17T