1 Eylül 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Eylül 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

Yeni Türkiyenin inşası ve yeni Türk cemiyetinin kuruluşu demek, Türk milletinin kanında yaşıyan ve henüz el değmemiş yatan bu kuvvet sermayesinin, bu kuruculuk ve yapıcılık kudretinin, mil- li bir iş disiplini allında hesap ve tanzim edilişi demektir. Hesap, disiplin, is ve inşa...... Simdi şiarımız budur. Ğ Yeni Türkiyenin inşası ve yeni Türk cemiyetinin kuruluşu işinin ilk mevzuu, Türk milletinin iş ve inşa kabiliyetinin hesap ve lak- diridir. Bu hesap ve takdir işinde para şeklinde sermayce, iş şek- linde sermayenin ancak bir peyki ve bir tâbiidir. Ön dokuzuncu asrın eseri olan sermayedar memleketlerde milli sermayenin her zerre lerakümü, ya müstemlekelerden çekilen kârlar (yamni müstemlekecilik) ya ecir sâyinin istismarı (yani sı- nıf mücadelesi) hesabına temin olunurdu. On dokuzuncu asır- da ancak, para şeklinde ifadesini bulan sermaye, cihanşumul hekemonyasma ve vahdet manzarasına rağmen, bizzat tezatlı ve illetli bir unsurdu. Bu illetli unsurun, bir gün, ya ecirlerin pro- testosu ya müstemleke milletlerinin isyanı neticesinde kendi kendine eriyeceği ve kendi kendine dağılacağı âsikârdı. Eri- yiş ve dağılış illeti, on dokuzuncu asır sermayesinin tezatlı ma- hiyetinde bizzat mündemieti. Halbuki on dokuzuncu asrın eseri olan medeni milletlerin bün- yesinde bizzarüre yaşıyan bu iki tezat unsurunun (yani müstem- lekecilik ve sınıf istismarı) yeni Türkiyenin milli nescinde yer tutmak ve hakim bir renk almak ihtimali labiatile mevcut de- ğildir. Hayat sahnesine henüz çıkan ve daha inkişafını yapmıyan yeni Türkiyede yüksek teknik, makineli sanayi ve mühim istihsal va- sıtaları henüz, kontrolü kabil olmıyan bir hacim almamıştır. Ancak devlet himayesinin istisnai desteklerile yaşıyabilen bu ferdi sermaye kendi haricinden bir kimseye daima muhtaç olduğu ve geçen asrmım Âvrupa sermayesini gıdalandıran müs- tamlekecilik kârlarından, bugün de, yarın da, mahrum bulundu- ğu için, hiç bir zaman milli iktisadın mahiyetini tayin eden ve ona istikamet veren bir unsur halini alamaz. Hulâsa, yeni Türkiyenin iktisadi kuruluşunda para şeklinde ser- maye, memlekelin seri ve mucizeli inkişafı için kifayetsizdir ve 5