1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 32

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 32

ra linyite nazaran keyfiyetce biraz daha iyilesen linyit kokunun mahrukat itibarile oynuyacağı rol da mühimdir. Kladı ki bu kok demir sahasının yakınında istihsal olunacağından, demir sana- yilinin rantabl olmasını orta Anadoludua tesis ümidini kuvvetlen- dirmektedir. Kimya ve harp sanayii için mühim olan amonyak ta mebzulen istihsal edilmiş olacaktır. O halde biz bu üçüncü yolda sırf mayi mahruk istihsali için bir sanayi kurduğumuzu kabul etsek dahi bu diğer mahsulleri Hiba- rile bizim yol siyasetimize, kimya sanayii işimize, orta Anadalu- daki katı mahrukat işimze faideli olarak kendisini yine ucuza mal ettirebilecektir. Şunuda ayrıca kaydedelim ki, maden kömürünün aşağı derece- lerde ve bazı hususi tertibat sayesinde taktirile Kus benzin, net- rol ve makine yağlarına müşabih tâli mahsullerin istihsal edil- mekte olması bu cihetten de pazarda tutumabilen milli mahruk istihsalini imkân dahiline sokmaktadır. Bu araştırmalardan sonra fikrimizce milli mahruk siyselimizin esasını şu şekilde kurabiliriz: Sabit santrallarda kömür ve linyiti, müstesna yerlerde odun ga- zını esaş kabul ettikten sonra mavi mahruk için yeniden hiç bir sanayi vücude getirmeden ve mevcul veya kuürülması mukarrer ve zaruri olan sanayiin tâli mahsulâtını kiymetlendirmek — su- retile takriben Üo 30 İspirto 06 30 Benzol ç40 Benzin dan mürekkep bir mahruk meydana getirmek. Bunun benzin kız- mı ya petrol madenlerinin işletilmesi veya kömürden benzin istihsali suretile temin olunabileceği gibi benzol ve ispirto da bu- günkü meyvcuttan başlıyarak tedricen gösterilen azami miktarla- ra çıkarılabilir ve bu suretle yerli ve milli mahruk tahakkuk et- miş olur.