1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

Sihrt meb'usu Mahmut Beyefendiye Açık mektup. Başvekil İsmet Pasa Hazretlerinin «Kadromnun geçen Cümhuri yet sayısında «Fırkamızın Devletçilik Vasfı» başlığı altında çı- kan yazıları, «Milliyet» gazetesinin 5fikinci teşrin/ tarihli sa yısının iki baş sayıfasını dolduran ve imzanızı taşıyan bir cevâbi yazı ile itiraz ve tefsirinize uğradı. Hakikaten uzim emeklerle hazırlanan ve usta bir gazateacilik tekniğinin bütün ince hesapları ile işlenen bu tefsirinizdeki zasafı ve isabetsizliği günlük gazete sayıfalarında darhal karsılamak ve sizi yine sizin şilahlarınızla, yine usul ve taktiğinizle önleye- rek geniş okuyucu kütleleri önünde tezat ve tenakuzlarımızla ol- duğunuz gibi göstermek ve binnetice sizi üzen ve rahatsız eden endişeleri birer birer saymak, bittabi hem kabildi, hem de bu zahiren oldukça cazip bir şey olabilirdi. Fakat Mahmut Beyefendi! Biz hem kendimiz, hem de okuyucularımız için çok sayanı dikkat geçecek olan bu münakaşa işini bir başka vesileye talik ediyo- ruz. Çünkü sizin günlük tefsir va izahlara vesile kıldığınız mevzu, üzerinde bu şekilde bir münakaşanın cereyanına tahammülü c- lan bir mevzu değildir. Çünkü Başvekilimizin «Fırkamızın Dey- letçilik Vasfı» başlıklı yazıları, herkesin hürmetsizce el uzatabi- lecezi, herkesin kendi keyif ve havasına göre simlük gazete tef- sirlerine maevzu kılabileceği lâalettayir bir makelo değil, bir DİREKTİF tir, milli iktisat siyasetimizin seyrinda bir fittü- hât noktası, yani yeni ve ileri bir mexhaledir. Ve şunu da bittabi bilmeniz lâzımgelir ki, direktif verilir, direktif telâkki edilir, fa- kat TEFSİR edilmez! B Başvekil Paşa Hazretlerinin bu direktiflerini tefsir için duydu- gunuz ızlırarı haydi takdir edelim, fakat bu tefsirin de yeri, hiç bir zaman günlük ve bilhassa ticari teşekküller mahiyetinde ça- lışan gazete sayıfaları değildi. «Fırkamızın Devletcilik Vasfı» üstündeki endişe ve mütalealarınızı, yine meselâ ya «Hakimiyeti 41