1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

kullanılmaktadır. Amerika'da insiyaki olarak tahaddüs eden bu vaziyet yani tekniğin vasıl olduğu inkişaf seviyesiyle içti- bizce dikkate :_-hfı;ııulıı'. mai münascbetler arasındaki müvazene Reformda toprak tevzi edildikten sonra köylü başı boş brrakıl- dığı takdirde alınacak netice, yine toprak mülkiyetinim kutup laşmasıdır. Yine buhranlar, fiat temevvüçleri, semavi afetler, köylü arasında farklılaşmalar, dağılmalar tevlit ederek taprağın mahdut ellerde toplanmsına saik olacaktır. Binaenaleyh bir ta- raftan bunun önüne geçmek, diğer taraftan küçük — işletmeyi, modern teknik vasıtalardan istifade eder bir hale getirmek için reforma müvazi olark müstahsılın devlet tarafından hazırlana- cak bir plâna göre teşkilâtlandırılması zruridir. Köylünün devleat kooperatiflerinde, istihsal asosyasyorlarında, istihal korporas- yonlarında teşkilâtlandırılması, teknik bakımından küçük mül- kiyetin mahzurlarını tamamecn bertaraf ctmis olacak ve küçük köylü bu taşekküller sayesinde büyük işletmenin teknik fai- kiyetlerinden istifade ctmiş bulunacaktır. Yukarıkı Uşak misali- ni alalım: Küçük müstahsiller traktörlerden istifade edemiyaor- lar. Fakat bu müstahsillerin bir pancar istilhsal kooperatifinde yahut bir pancar müstahsilleri şirketinde birleşmelaeri onlara âtıl duran traktörleri kullanmak imkânını verccektir. Fakat burada yine şöyle bir mesele ile karşılaşırız. Taşk la işlerine ve bahçecilik işlerine göre değisir. Meselâ hububat, pancar ilh... gibi tarla işlerinin teşkilatlanması ile bağ, fındık bahçesi ilh... gibi bazı bahçecilik islerinin teşkilâtlanması ara- sında esaslı farklar vardır. Trakltör, mibzer, triyör ilk... gibi lât işi ekseriyetle tar- büyük sây vasıtalarına lüzum gösteren tarla işlerinde teşkilâtın köylü mülkiyetini eskisi gibi parçalı bırakması hiç bir teknik fa- ide vermez. Bu vasıtalardan azami randmanı almak için münferit işletmelere ait tarlaların birleştirilmesi ve tarla s#ahiplerinin de büyük bir çiftlik haline getirilen işletmede tarlasının vüs'at ve kıymetince hissedar olması tarikiyle teknik müşkilâtın bertaraf edilmesi mümkündür. Meselâ küçük kücük ve dağırık tar- lalarında ziraatta bulunan bir pancar müstahsilleri bir is- tihsal kooperatifinda birlesseler dahi, kooperalif yalnız satışı organize edip islihsal seyrine müdahale etmiyeceği için bü- yük sây âletlerinden istifade edemezler. Çünkü tarlaların vaziyeti, dağınıklığı, parçalılığı buna müsait derildir. Binaena-