1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 47

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 47

diği sözler mülga Darülfünuna da teşmil edilebilirdi. İhtiyaç faide, kıymet, para nazariyeleri (yeni mnazariyeler dahil ol mamak üzere) ukultuluyordu. Metodoloji'nin noksan olması de- layısiyle bu malumat silsilesi talebe tarafından imlihanda aynen iade ediliyor. Fkat üzerlerinde imali fikir edilmiyor. Muhtelif hâdiseler, ve bilhassa mill? hâdiseler üzerinde düşünülmüyor, terkip yapılmıyordu. O kadar ki, para bahsi hakkımda güzel bir cevap veren bir talebe Türkiyenin son para vaziyeti hakkında bir fikir bayan edemiyordu. O kadar ki, para bahsi hakkında gü- bir fikir beyan vdemiyordu. Hele mektebi terkettikten sonra iktısadi müktesebatına izstinat ederek elralındaki iktısadi hâdiseleri araştırması mümkün değildi. Sanki mektepte okudu- gu iktısadın hayatta her gün teszadül elliği iktısat hâdiseleriyle bir rabıtası yoktu. (*) Tedrisatın klâsik bir çerçeve içine saplandı- gı, derslerin mücerret nazariyeler manzumecsi halinde kaldığı müddetçe başka bir netice beklemek doğru olamazdı. Son senelerine yetiştiğzim mülga Darülfünunda bu ciheti tesbit edip kürsü hocalarına söylemistim. Hattâ metot noktasından meslektaşım İbrahim Fazıl Beyle daima münakaşa halinde idik. Tahsilimi Almanyada yapmış olmak itibarile eski tedris tarzına bir türlü alışamıyordum. İktısadırı, millet iktısadı adile ve nazari ye ameli iktısada ayırarak okutulmasımı daha faideli buluyor- dum. Bu taksimi yaptıktan sonra mnazari millet iktısadiyatının «İktısdi hâdiseleri göründüğü gibi tesbit etmek ve vak'aların il- liyet ve tesirleri arasındaki rabıtaları» izah etmekle mükellef ol- duğunu söylerken sırf iktısadı «Economie pure-Âllg. Nationalö- konomie veya Thcorctische Volks Wirtschaftslehre'yi Conrad'ın yaptığı gibi tıpta Anatomie'ye ve Physiologie'ye benzelilebile- ceğine işaret etmiştim. Tıpta bu iki ilim şubesi nasıl vücudu be- şerin bünyesini ve münferit uzuvların fonksiyonlarını layin ve tet- (*) İzmall Hüzrev, iklisat nasiıl okutulmalı, Ankbara 1930 Muhliş Etem, Türkiyede iktısadi ilimler ve iktısad! hayat, Mülkiye mer- muası, sayı 9. Muhlis Etem, iktısadi tedrisatta velorm,