1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 48

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 48

kik ediyorlarsa, nazari iktısat ta ayni müşahedeyi millet iktısa- dında yapacktır. İktısat siyaseti dahi denilen ameli iktısadın gayesi (Volkswirt- schafts politik) devletin ve emiyetin iktısadi vazifelerini tayin ve millet iktıesadiyatının inkişafı hususunda icap eden kanunları araştırmak, tedbirleri bulmuk, iktısadi bünye ve münasebetlerin kusur ve hastalıklarına deva çareleri bulmak suretile milli iktı sadı zinde bir halde bulundurma ima etmektir. İktısat il- minin bu kısmını da vücudu beşerdeki hastalıkları müuayene c- den ve tedavi eden Pathologie ve Therapie'ye benzetebiliriz. Bu kısa izahattan da anlaşılacağı cihetle nazari iktısat, millet iktısadının umumi esaşlarından bahseder; burada tetkik tarzı deduktif'dir. Ameli iktiısat, millet iktışadının hususiyetlerini, teferrüatını araştırır, burada tetkik tarzı induktif'dir. Nazari iktı- sattan aldığı umumi kaideleri hususi sahada Cindividualize) hu- susileştirir. Ameli iktısatta hâdiseler daha ziyade konkretiza e- dilir. Meselâ nazari iktısat krediden buhsederken, kredinin umu- mi ehemmiyetinden, faidelerinden, fonksiyonlarından bahse- der. Halbuki ameli iktısadın (*) ziraat iktısadıyatı kısmında kredinin ziraattaki husust fonksiyonları tetkik edilir. İktışat ilmindeki bu taksimin baska bir faidesi daha vardır. Taksim edilen ve mubtelif hocalara verilen bahisler daha derin işlenebilir, İktısatta olduğu gibi iktısat ilminde de bir iş bölümü vücüde gelebilir. Hususi bahisler hakkında monografi'ler, hu- susi tetkikler yapılır. İktısadın hir cok kısımları veya ayni kışmı mühtelif hocalar tarafından işlenir, husust tetkikler milli ilkktısa dızı muhtelif şubelerine teşmil edilebilir. İktısat ilmi muayyen ve mahdut ders kitaplarına (manücl) inhisar edeceği yerde genişler, hususileşir, millileşir, yenileşir. Bu faaliyetten ilim is- tifade eder, âlim yetişir. Hukuk fakültesine iktasat müderris muayinliğine inlisap etrtiğim &« dığım makale! tIİktisaci tadrisat, bukimından iktısadi ilimlerde tekâmüle nukuk Taküllesi meemunsı savı 49, sene 1930 (*) Amell iktısadı ümumiyetle, zizaat iktısadı sanayı iKtisadı, Ücuret İk- tısadı ve münaxale ve bazen de İçlima! iktısat kızım Arma ayırırlar. 48