1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

Milliye» sütunlarında, ya bizzat fırka dahilinde söyleyebilirdi- niz. Bu şekil, hem sizin daha iyi bir vaziyette kalmanız, hem de maalesef günlük münakasalar ortasına attığımız mevzuun şunun bunun elinde hürmetsizce hırpalanmadan kurtulması için çok iyi ve isabetli olurdu. Bu takdirde meselâ ya Hakimiyeti Milliye sütunlarında, ya fırka kürsülerinde, fırkamızın devletçilik vasfı gibi bir bahis üstünde, tıpkı Başvekilimiz gibi düşünen, tıpkı Başvekilimiz gibi duyan fırka kadrosu, sizin endişe va üzüntüle- rinizi teskin için yarulmaktan bittabi çekinmiyeceklerdi. Bu yazı üstünde sürüklenmeye mecbur kaldığınız itiraz ve tefsir taktiğinin, daha ilk adımdaki isabetsizlizinin bin bir misalinden biri, bu izah ve tefsirlerin, etrafta uyandırdıkları acayip hava- dır. Bazı İstanbul ve İzmir gazetelerinde, sizin bu teşebbüsünüzü mevzu kılan veya tefsirlerinize dayanan öyle yazılar okuduk ki, yalnız bu yazılar bile bir ciddi ve yüksek mevzuun kötü knlemler elinde ciddiyetinden nasıl tecrit edilebileceğinin hem üzücü, hem ibretli bir nümımesidir. Sebebiyet verdiğiniz ve cesaretlendirdi- giniz bu yazılarn asağı seviyesinden bizim kadar sizin de muzta rip olmuş bulumduğunuza biz inanıyoruz. Tefsirlerinize mevzu kıldığınız yazı hakkında mademki okuyu- cularmızı tenvir lüzumunu duyuyordunuz, acaba bu okuyucula- rınızm daha iyi tenevvür etmesi ve sizin vardığınız hükümlerle esas yazının tezi arasında daha isabetli mukayeseler yapabilme- leri için kabil değil mi idi ki, tefsirlerinizden evvel Başvekilimi- zin bu yazısını aynen gazetenize koysaydınız? Okuyucularınız tefsirine Rizum görülen yazı ile sizin hükümlerinizi serbestçe kar- şılaştırsaydılar ve ona göre onlar da kendi hükümlerini verseydi ler? Çünkü biliyorsunuz ki, bütün Türk matbuatı, hattâ Türkiyede çı- kan ecnebi gazeteler, bu makaleye, daha intişar eder etmez -alm- dığı mecmuanın ismini de zikrederak- darhal baş sayıfalarında yer verdiler. Bu basit vazifeyi her nasılsa ve her nedense yalnız Milliyet gazetesi unuttu. Yani hizzat bu makalc üstünde izahla- ra ve tefsirlere sayıfalar tahsis eden gazete unuttu! Hattâ bu ga-