1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

Bizde kürsü iktısatçıları ve iktısat ilmi. Dr. Muhlis Edtem. Cümhuriyetin onuncu yılı münasebetile neşredilen muhtelif mecmua ve gazelelerde muhtelif sahalardaki terakkiyat meya- nında Türkiye iktısadiyatının geçirdiği merhalelerin geçit res- mine bir kere daha şahit olduk. Bu kısa zamanda iktısat âleminde vücude getirilen işletmeler ameli iktısat itibarile cidden takdire değer vak'alardandır. Prtik iktısadın bu hamlelerine mukabil nazari iktısadın yani memleketimizdeki iktısat ilminin ne dereceye vasıl olduğunu da tetkik etmek her halde pek faidesiz değildir. İktısat ilminin inkişaf tarihçesini başlamak için ilmin kaynağı olan yere, âlimin yurduna gitmek lâzımdır. Gerçi ilmin muayyen bir mekânı, bir inhisar idaresi yoktur. Fakat içtimai iş bölümü neticesinde ilme de âlim namı altında bir sahip zümresi çıkmış ve onu ilim evleri demek olan Üniversite adlı müesseselerde ted vin etmeğe başlamışlardır. İnsanların fikri inkişaflarile beraber ilim de inkişaf etmiş ve bu müesseselerde, (teknik bir iş bölümü neticesinde) muhtelif kürsülerin ortaya çıkmasını intaç etmiş- tir. İşte a gündenberi Üniversite'lerde ve sair yüksek mekteplerde resmen yapılan ilme kürsücilerin ilmi demek âdet olmuştur. Bizde kürsü iktısatçılarını Üniversite'de daha doğrusu mülga Darülfünunda, Ankarada Hukuk fakültesinde, İstanbul Mülkiye mektebinde ve İstanbul Yüksek İktısat ve Ticaret mekteplerinde aramak icap eder. Bu dört mücssesede yapılan, dolaysiyle oku- tulan iktısat ilmini, tedris tarzı itibarile tetkik edersek Türkiye- de yapılan «resmir iktısat tedrisatı ve bu tedrisatın iştinat elti- gi ilim ve seviyesi hakkında bir fikir edinmiş oluruz. & Her yerde olduğu gibi bizde de bu müesseseler haricinde iktısat- la ilmen meşgul olunmakta, ilmi yazılar, eserler yazılmaktadır. Memleketimizden Darülfünun ve mümasil müesseselerin hari- «b