1 Kasım 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 50

1 Kasım 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 50

pan ya her üçünde veya ikisinde de hoclaık yapıyor ve yahut sajr bir işle müdaerrisliği telif etmeğe çalışıyordu. Bittabi bu tarzı fa aliyet bir kısım enerjinin kaybolmasına sebep oluyordu. Esasen adedi mahdut olan ilim mücsseselerinde ayni hoceaların tedrisatta bulunmaları ilmin inkişafı hususunda son derece fai- deli olan muhtelif noktai nazarların, görüşlerin, tetkik ve telâk- ki tarzlarının zuhuruna imkân bırakmadığı için iktısadi tedrisat bir nevi inhisar altına alınmıs oluyor ve bir taraflı ceryan edi- yordu. Müderrislerin vaktini kısmen dersler ve kısmen harici işler işgal ettiğinden tetkik ve tetebbü için zaman bulunmıyor, daha doğ- rusu ihtiyaç duyulmıyordu. Araştırmaların neticelerini neşrede- cek vasıtaların azlığından ziyada muhatapsızlık yüzünden bu faaliyet inkişaf edemiyordu. Gerçi araştırıcı (Forscher) muay- yen muhatap için çalışmaz, o nefsindeki cehti deruniyi (in- nerer Drang) gidermek için uğraşır, araştırır, bulur ve ancak on- dan sonra elde ottiği bilgiyi yayar... Fakat tasdik etmelidir ki, her sanatkâr gibi, âlimin de cüz'i dahi olsun bir makes bulmağa ihtiyacı vardır. Memleketimizde yüksek iktısat tedrisatı yapan döri müesseseden Üniversite, Mülkiye mektebi ve Yüksek iktısat ve ticaret mekte- bindeki vaziyet iktısat ilminin inkişafı bakımından pek ayrı değildir. Ankara Hukuk fakültesindeki iktısadi tedrisat sistemi- nin teferruatını maatteessüf öğrenemcdiğim için ora hakkında bir hüküm vermeğe muktedir değilim. Fakat oraya da has bir ik- tısşadi neşriyat olmadığına göre tezimizi cerhedecek bir vesika yok demektir. ©& İktısadi tedrisatla meşgul olan ilim müesseselerinin bu ataleti karşısmda memlekette iktısatla alâkadar münevverler arasında fikir hareketleri buşladı. Bu fikir hareketlerinin başında «Kadro» gelmek üzere Ankara'da, İstanbul'da ve İzmir'de iktısadi mec- mualar çıkmağa ve yeni cereyanlardan, taze fikirlerden bahset- meğe başladılar. İstanbuldaki iktısatçılar «Türk iktısatçılar cemiyeti» etrafında birleşti. Cemiyetin her iki ayda bir tertip ettiği içltimada her ekole BO