1 Ocak 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

1 Ocak 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SE R V Sahibi ve müesslsi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü ; nn. Fnhri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. E T İ F UYANIŞ SİYASİ — EDEBİ —İLMİ —SOSYAL— HAFTALIK GAZETE © Kuruluşu 1891 UN U NN yu 50 — cın 89 Telgraf : Sorsatilünun İstanbul Telefon: 21013 2 İkincikâuun 1941 Perşembe HAFTA HASBIHALİI Yeni sene girdi — Yeni alâmetler: Ruzvelt'in nutku, Çörçil'in masajı — Paul Ronald'ın Londra adıyla sekiz sene evvel yazılan Yazan : 1940 Yılı bitti; yenisine girdik diye çıkan seneye eski ve fans nazariyle bakmak doğru değildir. Ateş ve ölüm içindeki Avrupaya nisbetle, hele 19401n, türk yurdu bakımından çok iyi geçmiş oldu- gunu sevgili muharrir Refik Halit son hafta çıkan yazılarının biri- sinde pek güzel ve pek tatlı ola- rak anlatıyor. Bu bir kati haki- kattir. Türk birliğinin ve türk siyasetinin en parlak neticesidir. Bununla ne kadar iflihar etsek yeri vardır. Çıkan seneyi Refik Halidin de- diği gibi yürekten tebrik etmekle beraber yeni başlıyan seneyide iki büyük alâmetle parlamış görüyo- ruz. Alâmetin birisi Ruzveltin nut- kudur. Küçük milletlerin Hakları kuvvetliler tarafından ezilmek yo- lunda gittikce sulh yapılamaz dedi. İkinci alâmet: İngiliz Başvekili Çorçil'in milletimize karşı yazdığı mesajda kullandığı tatlı dildir. Çorgil'in mesajını havi olan gazete nushaları geldiği gün Paul Morand isminde bir meşhur Fran- sız muharririnin Londra adlı ve sekiz yıl evvel yazdığı kitabını okuyordum. Bu kitap 334 sayıfa- haktır, muharrir Fransanın cenup kitabından parçalar. Ahmed — İhsan sahilinde Vilfranş istirahat köşe- sinde otururken eğgerini yürek ve kafa huzuriyle yazmıştır. Bu ki- taptan bir çok parçaları tercüme ederek gazetemize nakle karar verdim. Bugünkü makalemde ese rin baş ve son kısımlarından ufak parçalar alıyorum: «İngilizler parayı kullanırlar fakat pare ingilizleri kullanamaz. Onların elleri yürekleri üstünde değildir; merhametli yürekleri el- lerindedir. İngilizler ihtiyarladık- ları zaman ekseriya yüzleri buruş- maz, onlarda sporun bünye mets- neti vardır fakat sporun tecavüz pehlivanlığı yokdur, çünkü onlar dünyanin en eski adamlarıdır, iyilik görürlerse teşekkür ederim deme- sini bilirler. Belki nazikâne mua- meleleri azdır, fakat nezeketsizlik- leri yokdur. Modaya uymuğa onlar hiç ehemmiyet vermezler; onun içindirki bir mutahasaıs on senede yetiştirilebilir fakat bir gentilmen yetigtirikmek içün bir asır lâzımdır. İşte bu nümunelerle Londra deni- len şehri meydana getirmişlerdir. İngiltere önüne geleni içine kabul etmez bir kulüptür. O kulüpte insaniyet, müsavatın üstünde gelir. Hülüskârlığın en az kabul olur. duğu yerorasıdır. Londra en işlek,en TOKGÖZ İstanbul 1 « 1 - 1941 çalışkan bir merkezdir. Aynı gün- de bir bankerin Nevyorktan ğel- diğini bir gazetecinin Moskovadan avdetini, bir yabani hayvan ayoı- sinin Kongudan dönüşünü, bir ticareb mümessilinin tayyare İle Kahireden Londraya muvasalatını görür ve iİtiyursınız. İliltiğanın her tarafına en-#üğlam Lwİgrni ve telg- fon kablolarile bağlıdır, en nilihim gazeteler orada çikar. Bunları ilin- lerler, okurlar fakat hep bu işleri alçak sesle yaparlar, Londralıları dinlemek için evvelâ susmak lâ. zımdır; çünkü Londralıların beğı- rarak konuşmak adetleri değildir. Hiç bir zaman başkalarını hayret: lere düşürmek istemezler. Londra ile Parisin kuruluş tarihleri bir gibidir. Pariş kendini muhafaza için kurduğu kaleleri istihkâmler: bin türlü vakalarla muharebelerle yıkmış veya yıktırmıştır. Fakat Londra yavaş yavaş kendi mubhi- tinde büyümüş dünyanın en büyük şehri olmuştur. Onun igin Londra- nın önünden halis su akar, Pariş ise önündeki dereyi muhtelif vak- aların akıttığı kanlarla karışık görmüğlür.» Bu satırları okuyunca İ.#hijra- nın başına bombalar yuğuruk en — Lütfen sayfayı çeviriniş —- 73 — Servetifünun — 7315