29 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

29 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Süyfa © Halkın Sesi Ihtikâra Kimler Cür'et Ediyor? Adliyenin harekete gelmesi Üzerine toptan şeker fiatleri bir miktar düştü. Fakat pe- sakendeciler el'an eski fiat- lerden şaşmıyorlar. Bu hu- susta şu müşahede ve müta- leaları topladık: Nedim Bey — (Divanyela 75) — Gürültülü neşriyat ve mü- nakaşalardan sonra nihayet şe- kerde ihtikâr yapıldığı anlaşıldı. Matbuatın, bu hayati gıda me- selesiniz gösterdiği hassasiye- te halkımız minnsttardır. Fakat ibtikârı yapan yalnız toptancılar ve büyük tacirler değildir. Şeker ucuzlatıldı. Uşaktan da şeker eldi. Fakat bakkallar şekeri bala pahalı satmakta devam ediyorlar. Bu gibiler de malhâeme- ye verilmelidir. Hüseyin Cahh *. ( Alarkapı İshak Ağa mahallesi 35 ) — Azizim ben bu ibtikâr mücadelesinden (ve tahkikatın verdiği müspet neticeden bir şey anlamadım. Şeker fiatleri hâlâ en yüksek dereceyi muhafaza ediyor. Bizim mahalle bakkalı (54) ten aşağı şeker satmıyor. Bunlarla mücadele etmek zamanı elmiştir. Bu küçük muhtekirler a kanunun pençesine verilme- lidirler. : Sırrı Bey (Galata hendek sokak 117) —Tahdit kararmdan sonra neşredilen ihtikâr kanununun geç tatbik edilmesinden cesaret alan mubtekirler işi pek ileri götür- düler. Şeker, kahve, gaz ve ben- zinden başlıyarak limon fiatların- da bile ihtikâra başladılar. Bir kaçının camını yakmak zamanı gelmiştir. Ahmet Bey alimli Bakkal 23) — Bazı bakkalların ibtikâr yaptıklarını ve fırsattan istifade ettiklerini saklamak (istemem. Bugün bile bakkalların birçoğu şekerin ookkasını (56) kuruşa satıyorlar. Halbuki şeker iki gün- denberi çift sandığında25 lira kemana “e 0) hi ime va a Sidik. “Eskiden 35 kuruşa ii uk. Buzün elliye satmamız eder, Adaletin kestiği par- acımaz. İbtikâr yapan mes- lekdaşlarım ceza Ooçekmelidir. Sanatoryom Ve Muallimler İstanbul o muallimler | birliği hasta muallimlerin Sanatoryom- larda tedavi edilebilmeleri için bir varidat memba bulmuştur. Şehrimizdeki sanatoryomlarda bir kaç yatak kiralanacak ve hasta muallimler yatırılacaktır. yar mak —— maal a EPEY SON POSTA DAHİLİ HABERLER Defterdarlık İki Milyon Liralık Bir Dava Açtı Defterdarlık tarafından Be- yoğlu Dördüncü Sulh Hukuk Mahkemesinde iki milyon Jiralık yeni bir dava ikâme edilmiştir. Bu yeni davanın mevzuu şudur: Şehrimizdeki (Sen Benuva) mü- esseseleri Umumi Müfettişi rahip (Fransuva Ksavyen) Ef. geçen eylülde 95 yaşında olduğu halde ölmüştür. Bu rahibin hayatta kimsesi olmadığı için mirasının hazineye intikal etmesi lâzimyek mektedir. Dava açıldıktan sonra Bir Kulübeye | | Kundak Sokmuşlar Evvelki gece Fatihte Haydar- da İrfan sokağında bir kulübe- den yangın çıkmış ve hemen söndürülmüştür. Zabıta kulübede kismen yanmış yağlı bezler bul duğundan vaziyeti şüpheli göre- rek tahkikata başlamıştır. Kulü- benin sahibi Rasim Efendi bu hâdisenin, eski kiracısı iken bazı uygunsuz hallerinden dolayı evin- den çıkardığı Feride tarafından yapıldığını iddia etmekte ve Ferideyi kundakçılıkla itham et- mektedir. Tabkikata devam edi mektedir. Ikinci Hüküm Bir Katil İkinci Defa , Mahküm Oldu Beşiktaşta Lâzarı isminde bi- risini sarhoşlukla öldüren Ahmet oğlu Aziz, evvelce Ağır Ceza mahkemesinde yapılan muhake- mesinde 18 sene, 9 ay ve 11 gün hapse mahküm olmuştu. Dün temyizin nakzı üzerine tekrar mubakemesi yapılmıştır. Mahke- me eski kararında israr ederek Azizi 18 sene Say ve 11 in hapis cezasına ve iki bin İira tazminata mahküm etmiştir. Bir Yığın Cigara Çalmışlar Haydar, Mahmut ve Nasri ismindeki sabıkalılar, Küçükpa- zarda Haşim Efendinin dükkâ- nmdan 280 paket cigara çalıp kaçarlarken yakalanmışlardır. —— —— | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1: Hasan Bey ortalıkta bir tatsızlık başladı, Şeker fırlamış, i 2: Hasan Bey — Limon fırladı, yüz“ lerde bir ekşilik başladı. mabkeme, (Fransuva Efendinin şehrimizin muhtelif semtlerinde bulunan (187) parça emlâkine vazıyet etmiş ve kiralarını hazine namına otoplamıya başlamıştır. Bu emlâkin kıymeti (2) milyon liradır. Yalnız Galata civarında (90) tane dükkân vardır. Mahkeme bu emlâkin tasfiye- sine başlamış ve eğer varisleri etmistir. Öğrendiğimize göre Fransuva Efendinin yalnız bir benşiresi varmış ve o da Bomontideki rahibeler mektebi müdürü imiş, Fakat bu kadında beş sene evvel ölmüştür. Tasfiye için mahkemenin tayin ettiği müddet biter bitmez bu emlâk hazineye inlikal edecek varsa kanunun tayin ettiği müd- | ve mahkeme tarafından toplanan det zarfında mahkemeye müra- caat etmeleri lâzımgeldiğini ilâve Üç Aylıklar Aylık Cetvelini Tama- men Neşrediyoruz Müteka't, yetim ve dulların üç aylıkları yarından itibaren tevzi edilecektir. Gerçi yoklama (6) marta kadar temdit edilmiştir. Fakat (Oyoklamalarını (o bitirenler aylıklarını alacaklardır. e Maaş tevzi cetvelini numara sırasile (inci sayfamızda neşrediyoruz. Ihtikâr Komisyonu Yeni Bir Karar Daha Verdi Şeker ve kahve meselesini tetkik eden komisyon dün, on dokuz şeker tüccarı hakkındaki tahkikatım bitirmiş, mazbatasım geç vakıt vilâyete vermiştir. Ko- misyon reisi Osman Bey şeker meselesi hakkında bir muharriri- mize şunları söylemiştir : “.— Vesaik ve defterler üze- rinde yapılan tetkikat üzerine komisyon kararını vermiştir. Bu rapor bugün müddeiumumiliğin elinde bulunuyor, onun vereceği hükme intizar etmek lâzımdır. Toptan şeker fiatları toz 34,5; küp (40,5) kuruş olduğu halde bakkallar toz şekeri (54) küp- leri 56 kuruşa satmaktadır, Tica- ret müdüriyeti bakkallar hakkın- da takibata başlamış bu hususta belediyenin yardımını istemiştir. Toptan ve perakende şeker fiatlarına narh konması ihtimal leri gittikçö kuvvetlenmektedir. Belediyenin yakında bu sahada bir karar vermesi beklenmektedir. Benzin,| gaz, kömür, limon, prinç, çay fiatlarında gayri tabii yük- Pazar Ola kira paraları da hazineye veri- lecektir, Çikolata Ve Sekerleme İhraç Ediyoruz 2 İS MM EŞ EEE, Şehrimizdeki çikolata ve şe- kerleme fabrikaları gün geçtikçe faaliyetlerini arttırmaktadırlar, Balkanlara ihracat yapıldığı gibi, Iraka da mal gönderilmesi im- kânları aranmaktadır. Bağdattan alınan haberlere göre İraklılar Türk çikolataların tercih edeceklerini söylemektedir- ler. İrak hükümeti ile hüküme- timiz arasında henüz müzakere safhasında bulunan koli muka- velesi (o neticelendiği (o takdirde Bağdatlılar perakende suretile de Türkiyeden çikolata getirtebile- ceklerdir. omünistlik Polis Bazı Kimseleri İsticvap Ediyor Şehrimizde komünistlik zan- nile bazı kimseler hakkında tah- kikat © yapılmaktadır. U İsticvap edilenlerden bir kısmı serbest bırakılmıştır. Elyevm birkaç kişi nezaret altında bulunmaktadır. Bunlardan birinin üzerinde be yannameler çıkmış ve tevkif edilmiştir. Buğday Yükseldi Bir baftanberi düşen buğday fiatleri, değirmencilerin piyasa” dan un salın almıya başlamaları üzerine bir miktar yükselmiştir. — ——————- — selme olduğunu dün yazmıştık. Ticaret Müdüriyeti oesasen bir haftadanberi bu maddeler üze- rinde tahkikat yapmaktadır. Hasan Bey Ve İhtikârlar Şubat 29 | Günün Tarihi | Kapalı Çarşı Tehlikede Mi? Kapalıçarşıda çalışan bütün emaf çarşının yıkılmak tehlikesine maruk bulunduğunu, derhal tetkikat yapıl ması lâzım geldiğini belediyeye bil- dirmişlerdir. Çarşının esaslı bir ta- mire mubtaç vaziyette bulunduğu anlaşılmaktadır. Tütün Komisyonu Balkan © konferansında Türkiye, Bulgaristan ve Yunanistanın tütün meselesinde müşterek hareket etmek imkânlarını aramlması kararı otra'ında tetkikat icrası için yakında Nemli zade Mithat, Habip Edip, Hüseyin Beylerle diğer zevattan mürekkep bir komisyon toplonacaktır. Bir Polis Mahküm Oldu Geçenlerde Çenberlitaşta bir ei nayet olmuş, polis Faik (Efendi meyhaneci Nadir Efendiyi öldürmüş- tü. Bu cinayetin muhakemesi dün bitmiş ve Faik Efendi 17 sene bapss mahküm edilmiştir. Maili İnhidam Hanlar Belediye Nuruosmaniyede ve Çar- şıkapıda maili inbidam üç bhanıx yıktırılmasına karar vermiştir. Dükkânlarını Yakmışlar İzmirde Kayserili Cemal ve kar» deşi Zekeriya Beyler on bin liraya sigortalı dükkünlarını kasten yakmak cürmile tevkif edilmişlerdir. Tohumların Islahı Ankarada toplanan tohum islah Kongresi dün mesaisini bitirmiş ve dağılmıştır. Takas Meselesi Yeni tahdit kararnamesi muci- bince bir takas komisyonu teşkili lârimgelmektedir. Komisyonun tep kili hakkındaki kararname neşre- dilmiştir. Komisyona Ziraat Müste- garı riyaset etmektedir. Kararnamede hariçten mal alacak mücsseselerle şirketlerin me yibi şartlara tabi ol duğu yazılıdır. Vapur İnhisarı Türk vapurculuğunun bir elden idaresi hakkında İktisat Vekiletinin hazırladığı proje Vekiller Heyetine verilmek Üzeredir. Etabli Rumlara Para Muhtefit Mübadele Komisyonu Mart içinde etabli Rumlara paya tevziatına başlıyacaktır. Paşabahçe Heyelânı Paşabahçe © civarında & heyelâna maruz bulunan evler hakkında tet kikat yapılmaktadır. Heyelin saham (150) metre murabbas kadardır. Millet Mekteplerinda Tatil Şehrimizdeki millet mekteple- rinde bugün dersler tatil edile- cektir. Yarın imtibanlara başla uarak bir hafta zarfında bitiri- lecektir. İmtihanlara kayıtı ok mıyanlar da girebilecektir. —aa — i 4: Hasan Bey — Gaz fırlamış, orta- lıkta bir karanlık başladı. Karanlıkta, soğukta, yüzünü ekşil, kalsız tuzsuz yaşa bakalım! yl) di LAS VU EN 3: Hasan Bey — Kömür fırlamış, or- İ tahkta bir soğukluk başladı. V