5 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

5 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

O e Yirminci asrın en kanlı bğuşması Asiler firar eden kadın ve çocukları kurşun yağmuruna tuttular İrun asilere geçti - Esirlerin hepsi öldürüldü - kaçanlar ölüleri çiğniyerek canlarını ze kurtardılar ÂSİLER Londra, 4 ( Radyo - Tan ) — General Mola kıta atı bu sabah İrun'u işgal et- miştir, Müdafiler hudutta - ki beynelmilel köprüden ge- çerek Hendaye'de Fransız toprağına sığınmışlardır. İ - Tun şehri ateşler içinde yanı- yor. Bozgun bir halde Fran- $ız toprağına iltica eden mi- lis kuvvetlerinin kadınları ve çocukları, Fransız memur ları tarafından açılan beynel milel köprüden geçerken âsi lerin ateşine maruz kalmış- lardır. Ölülerle yaralılar yere yu varlanırken Fransız topra - ğma ilti sler can k köprüyü geçmeye uğraşıyorlardı. İrun'da esir edilen müdafilerin hepsi öl- dürülmüştür. Bu katliim Badajoz katliâmmdan da - ha feci olmuştur. Bugün öğ- İeye kadar Fransız toprağı - ma beş bin mülteçi girmiş - tir. Fransadaki mültecilerin adedi on bini geçmiştir. Asiler şimdi Sen Sebastien'e taar- ruz etmektedirler. Mühimmat olma- dığından bu şehrin vaziyeti ümitsiz- dir, Asiler iki bin kişilik bir tak. ye Semer atışa, MUSA Ö- Dünde asiler tarafından hükümet kuv Yetlerine dört yüz kisilik zayiat ver- dirlimiştir. Gene asiler Toledo civa- Tmda dört hükümet tayyaresini dü- Simdi Toledo yolu da artık asilere tamamiyle açık bulunmaktadır. Asi küvvetler Abonal, Carrera, Trubia Ve Cuevademora mevkilerini zaptet- Mişler, 270 komünist öldürmüşlerdir: HÜKÜMET Londra, 4 (Raryo - Tan) — Asile- Tin hücumlarını defeden hükümet kuvvetleri Huesca şehrinin kapıları- ma dayanmışlardır. Bir bölük asi, hü- kümet kuvvetlerine iltihak etmiştir. Gusdamarradaki hükümet topçula- ” asilerin Puerta Leondaki mühim- Mat depolarını tahrip etmiştir. San Rafael civarında 300 asi öldürülmüş. tür, Majovk adasında birçok esiler rümet tarafına geçmiştir. Bebobiada bu sabah ikide tekrar tfek muharebesi başlamıştır. Kismen harap olan Alkazarda yer- kesmiş ölan asiler hükümet topçula - Yanın şiddetli bombardımanına rağ - Men mukavemette devam ediyorlar, Mahsur bir halde bulman asiler bir- İh glindenberi ateş etmiyorlar. On- arm bir huruç hareketi yapmaların- dan korkan hükümetçiler Alkazarm İtin çıkış yerlerini ve kapılarını #omlatıyorlar ve buraları mitral- Yözlerie tutuyorlar. Bareelon açıklarında demirli bulu- ha Uruguay adi: gemide toplanan ii met divanıharbi iki topçu zabi- Pei miralayı ve iki binbaşıyı ida- İç rahim etmiştir. Eski İspanyol 45 Pikanı Alonzo dün sabah Madrit. karşuna dizilmiştir. | Kabine düştü çar, 4 (Radyo - Tan) — Mad- bi kümeti istifa etmiştir. Yeni ka- Sösyalist “ Largo Caballero'nun ri kurulmuştur. Dış işle- vin kanlığını Alvares Delmayo Uze- 14, İüiştır. Çekilen Başvskil, port ti, z olarak yeni kabineye girmiş > “eni kabineye altı komlnist de. Paris, 4 (Radyo) — İspanyadan ayrılmakta olan Fransız Büyük Elçi- si Sen Sebastian'dan otomobille ge - lirken İspanyol anarsistleri tarafın. dan tehdit edilmiş ve Hendaye'deki Fransız kuvvetleri tarafından kurta- rümuştır. Tur gazetesi halk cephesine Fransızlar tarafmdan iki yüz mitral yöz gönderilmiş olduğunu yazmakta- dır. Tasanello adlı bir İtalyan teba- — Fransa - politikası Fransa ile Moskova, 4 (A. A.) — Polonya er. kânıharhiye reisi General Smiglinin Parisi ziyareti münasebetiyle İzves- ia gezetesi diyor 'Fransız - Leh münasebetlerinin inkişafı alkışla mak lâzımdır, Çünkü iki memleket arasında anlaşimamazlık devam et- tikçe Almanyanın mütecaviz politi- kası bundan istifade ediyordu. Bu- Kocaları, nişanlıları, babaları ölen kadınlar, kizlar ve çocuklar hildir: DIŞARDA asınm Barselonda idamından dolayı; vermemiş, komisyona, DAK duWilessy Rusya, iki devletin yakınlığını alkışlıyor İzvestiya şöyle diyor: “ Almanyanın mütecaviz gerginlikten istifade ediyordu. ,, dı di bdnlibimmi TAN Kanlı mücadele devam Kudüs, 4 (A.A) — İngiliz - Arap görüşmelerine rağmen, Filistinde karışıklık devam etmektedir. Her - gün ölü ve yaralı kaydedilmektedir. Linkolnşayr alayı ile İskoçya laymın o müfrezeleri Nablus - Tul karn arasındaki Bela yakininde el- li kişilik bir çetenin taarruzuna uğ- ramışlardır. Mütearızlar tayyare. lerin müdahalesi sayesinde dağıtıl - mışlardır. İngilizlerden bir tayyare feri ölmüştür. İkisi zabit olmak üzere dört yaralı vardır. Araplar 10 ölü ve altı yaralı vermişlerdir. Çe- | tenin gizlendiği Bel» köyünden altı İ ev yıkılmıştır. Uzak Şark | arasında Şifahi protestoların larkası henüz kesilmedi Moskova, 4 (A.A) — Japon masla batgüzarı ile Sovyet Diş işleri komi- İserliği ikinci Şark bürosu şefi arasın da Uzak Şark meselelerine dair dün birtakım şifahi protestolar yapılmış- tır. Sovyet hükümeti Japonyanın U- zak Şark hâdiselerini tahkik için bir Sovyet - Japon » Mançuko hudut ko- misyonunun teşkiline muvafakat et- mesini Japon maslahatgüzarıma tek- rar hazırlatmıştır. İtalyan efkârı umumiyesi galeyanda. dır. İhtilâlin başlangıcndan beri altı İtalyan öldürülmüş oluyor. İtalya- nm Pola kruvazörü Barselona müte- veccihen yola çıkmıştır. İtalyan ma- mulâtmdan yirmi dört tayyarenin Nigoys gelmiş olduğunu İspanyanm Paris elçisi Fransa hariciye nazırıma resmen bildirmiştir. Londrada toplanacak ademi müda hale komisyonuna İtalya iştirak ede- cektir. Almanya henüz. kat'i karar Romanyada geçecek ? Bükreş, 4 (A.A.) — Gazetelerin pahar verdiğine göre, Münakalât Bakanı Franssovici Titüleskoya mü lâki olmak için Bükreşten hareket etmiştir. Söylendiğine göre, başbakan, mü- nakalât nazırını karışıklıklar tevli - di, siyasal nümayişler tertibi veya ———— Lehistan Filistinde harp bir Arap çetesi İngiliz müfrezelerine taarruz etti zabiti ile bir rasıt ve bir piyade ne-| Rusyaile Japonya! M. Titülesko mu-| kabil harekete mi | ediyor, dün elli kişilik —— Haberler arasından seçtiklerimiz İ çerde Ankara Halkevinden kerk kişilik bir he» | yet bu akşam İzmire hareket edecektir * “ Adanada bir cinayet olmaz, Salkbaddin || adında birisi, eski bir kin yüründen Ha- &t Mehmedi öldürmüştür. sas İamirde Kemalpaşa kazasında üç arka- İ daş, aşcı Lötfi adında oirisini dayakla | öldrmüşlerdi sa | Bu hafta içinde Bursada Uludağa ilk kar yağmuştır. ... Ankara Nüfus direktörü Küzünem Dahili. ye Vekâleti seferberlik şebesi direktör. lüğüne tayini karaslaşmatır. Sıkhiye Vekili Dr. Rejik Saydam, Afka- rayi varmıştır. ** Saudi Arap hükümeti nezdindeki masla- katgüzarmız Celâl Aras merkeze nakle- dilmiz. yerine konsolosluk dairesi şefi | in Naşit tayin olunmuştur, Btok-! holm' elçisi Ragıp ta bir derece terli et tirilmiştir. İ # Dışarda : Fransada meşhur. Pate film şirketinin” idare meclisi reisi 24 milyon frank ihti-? iâs suçiyle tevkif edilmiştir. ! La İ Berlinde toplanan * Beynelmilel Harita | İ kongresi, harltacılıkta büçünkü sealön İ devamma karar vermiştir. i ... İ Norveç hükümeti, Trocki hakkındaki #0- | tasmdan dolayı Sovyet hükümetine tees- | | sf etmiştir. .* Hitler, Almanyadaki bütün ecnebi el Jeri Naziler kos sine kendi misal olarak çağırmış, Türk elçisi ve diğer bir) çok elçiler bu daveti kabul etmişlerdir. | “e İ Amerikadan tayyare ile havalınan iki| İ pilot Atlan Okyamasuna Arızasız geçerek | Londrada Avrupa sahasına inmişlerdir. ..s | Rusyaya giden Türk muallim heyeti | Meskova mekteplerini #iyaret ve teticike | başlamışlardır. LR | Yananistan Kültür Bakanı meşhirOlimp İ dağınm yükşek bir kayırma efsanevi İ mabut Jüpiterin büyük bir heykelini yontturacaktır. Li İ Lloyd Geormes, dün Berlinde Hitler t8- rafından kabul olunmuştur. “e İ Beş yüz Fransız papsiz Paristen Romaya İ gelmiştir. Papa tarafından kabsl edile. İ eeklerdir. i .. İ Romanya” Hüritiye"Nüğıre Atiterelkö7 1. | ye Nazırma bir telgraf çeke İ Almanya müs- temleke istiyor güzete neşriyatı suretile hükümet dirmeğe memur etmiştir. 700 binden 200 bine! Lehistan arasındaki nunla beraber, Varşovanın Berlin bü kümetini teskin etmek için bu arada dış işleri bakan muavinini Hitlere göndermesi kayda değen bir hadise- Fransa, hazari ordusunu dir, Varşova gazetelerinin neşriyatın iki misline çıkarıyor dan anlaştlryor ki, Polonya, iki tars- fr'da memnun etmeye çalışmak gibi) PavİS, 4 (Radyo) — Başvekil ve esrarengiz bir politika takibinden he | Mili Müdafaa Vekili Fransanın Mü- müz vazgeçmemiştir. dafaa kuvvetini, ordunun motör kud- Maliye memurları arasında Nafia Vekâleti münakalât tasfiye yapılacak dairesi reisliği Ankara, 4 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Maliye (O Vekâletinde defterdar, malmüdürü ve diğer mâ- liye memurlarınm sicilleri tetkik «- dilmektedir. Bu tetkikat neticesin- de tasfiyeye tutulacak memurlar tesbit edilecektir. — — İretini çoğultmak kararındadır. Fakat askerlik müddetini uzatmak tarafta» rı değillerdir. Ankara, 4 (Tan) — İstifa eden Na) Hazeri ordunun 100 binden 200 bi- fin Vekâleti münakalât dairesi reisi|ne çıkarılacağı muhakkak gibidir. Rifatın yerine muhabere ve mürasele | Alman hududundaki büyük istihkâm- müşaviri Kadri tayin olunumuştur. |lar civarında yeni kışlalar yaptırıla- caktır. Denizyolları inşaat atelyesi (Tan — Hatırlardadır ki on beş Denizyolları idaresinin Tophanede- | gin kadar önce de Almanya ordusunu ki ingaat atelyesi lâğvedilmiştir. duble etmişti.) Frresirmli rmakale Hayvanla- rın süt verimi. Türkiyede koyunların senevi süt verim vasatileri 30 — 85 litredir. ve millete hiçbir müşkülât çıkarma İ mak Jâzmmgeldiğini Titüleskoya bil. | İlwerdi. Türklüğün ya 9 ez “FELE Milli oyunlar Geçen gece Beylerbeyi sarayın büyük havuzu ortasında İstanbul eğ- lence mevsiminin göbeğini teşkil eden Balkan dans Festivalini gördüm. Gehçlik, renk, iç ateşi, dans ve mizi- Kadan mürekkep olan bu festival en- fes bir seydi. Her şeyden evvel İstanbulda ikinci yılımı yaşıyan bu güzel şeyl ilk düşü- nen ve tatbik edenleri İstanbullular namma tebrik etmeyi borç bilirim. Orada gördüğüm şeyleri ikiye ayı- rrsak misafir takımları arasında Bulgarları hepsinden canlı, sataretli ve ateşli olarak seçmeye mecburuz. Rümenler de şakrak ve çalâk idiler. Yuzozlavlar daha ziyade © Avrupalı. laşmış görünüyorlardı. Bizimkilere gelince: Derhal söylemeliyim ki; memleke- tin muhtelif üç dört yerinden böyle beraberce oynıyan dans takımları gelmesi bana büyük bir iç zenginliği ususiyetlerini ne kadar çok, nekadar mütenevvi gö- rürsek o kadar ferah ve gurur duya- rız. O gece danslarm güzelliğinden başka bir de bu müşahededen çok zevkaldım. Yalnız bu müşahede beni eksiklerimizi söylemekten alıkoyma- İl malıdır. Bizim zeybek dansını biraz daha dans haline getirmeliyiz. Bugünkü şekli biraz ağırdır. Bu haliyle bir bu çak oyunu olabilir. Lâkin buna mu- kabil kostümler çok güzeldir. Çoruh gençleri diye oynyan beş gencin dansı fevkalâde muvaffak ve mükemmeldi. Bütün festivalin anah- tar taşı sayılmıya değen Karadeniz dansları ise hakikaten bütün halkı beraberinde zıplatacak okadar (En- trainant — cazip) idi, Ama gerek Ço- ruhluların, gerekse oKaradenizlilerin kostümleri hele Karadenizlilerinki gok mağmum idi. Sadece bir siyah mpka bu. kadar kıvrak ve oynak danslarla tezat teşkil eder, Artık her sene daha güzel olarak tekerriir ede. cek olan Balkân festivalinde gelecek sene Karadenizlilerle Çoruhluları da- ha parlak, dalin renkli ve gösterişli il giydirilmiş göreceğimiz eyekılm. Biliyor musunuz? Her medeni mil. let gibi biz de sık sık Türk an'ans ve âdetlerini canlanmış görmek ihti. yacını şiddetle hissediyoruz. İ B. FELEK Müstemlekât bürosu şefi bu isteği »zah ediyor Berlin, 2 (A. A.) — Nazi teşkilâtı- nm müstemlekât bürosu şefi ve AL man müstemlekât birliği reisi olan Baviyera valisi General Fon Epp ta- rafından bir alman mecmuasında neş redilen makalede, Almanyanın yal - nız Versay muzhedesiyle elinden alı- nan müstemlekeleri geri istediği ya- zılmaktadır. General, nüfus kesafe- tinden, iptidai madde eksikliğinden ve müstemlekesiz kaldıkça ikhet sira devletlerden addedilmesinden dolayı © müslemlekelerin Almanyaya iadesi Jâzimgeldiğini o makelesinde © “anlef- maktadır. Kra! Edvard Yunanis- tana teşekkür etti Atina, 4 (A.A) — Ingiltere elçisi, Yunanistanda gördüğü hileni kabul- den dolayı İngiltere Kralı Sekizinci Edvardm teşekktiriinii Başbakan Me- taksasa bildirmiştir. İngiltere elçiliği, Ingiltere Kralmm Yunanistanı ziya- reti münasebetiyle Mejeste Krila çektiği hararetli telgraftan dolâyı iz- ci teşkilâtı başkenina da ayrıca te- şekkür etmiştir. İngiltere Kralı, Yu- nan izciliğine muvaffakıyetler temen- ni etmektedir. mesini bilmediğimizdir. Hayvan- ırmızın cinslerini ıslah eder, onlara bakmasını öğrenirsek biz le süt verimini arttırabiliriz, Yeni gemilerin inşasına başlandı Bir İngiliz şantiyesi ile yeni müzakereler Denizyolları idaresi için ısmarla < nan #ltı vapur Almanyadık! Krup tezgâhlarında yapılmağı baslanmış » tır. İlk vapur bir buçuk senede ve di- erleri de birer ay fasıla ile iki sene sonunda tamamen teslim edilmiş ola» caklardır. On milyon liralık tahsisatm geri kalan kısmile ısmarlanacak diğer va» purlar için de büyük'bir Ingiliz şan- tiyesi mümessillerile İktızat vekâleti arasında müzakereler cereyan etmek- tedir, « Bu partide Denizyollarınm Karade niz ve hariç postalar için yaptıraca- #) üç büyük posta vapuru ile Akay idaresinin iki ve İzmir körfez işletme sinin de iki vapuru vardır. Denizyolları idaresi, yeri vapurla - İrm inşasma kadar sularımızda seyrü | seferi eldeki vessitle temin için bir » çok vapurları yeniden tamir etmeğe karar vermiştir. Bir sandal devrildi İ Anadolu Klübüne mensup beş gen İ cin bindiği sandal, dün sabah Sa - rayburnu açıklarında akıntıya kapı- larak devrilmiştir. Gençler, civar - dan geçen liman motörü tarafmdan kurtarılmışlardır. Bir kuduz vak'ası Konyanın Tömek kuduz vakası olmuştur. Sizma köyü- ne gelen üç kişiye saldırmış ve Kez- kam zannda bir di pi ban isminde bir kadını yaralamıştam © ©