26 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

26 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

TAN Ankarada Büyük Siyasi 1 ezahüraı! Dr. Aras Dedi ki: Prensibimiz Politik ve Ekonomik Istiklâldir Ankara, 25 (Tan muhabirinden)— Balkan antantı daimi konseyinin al-|| tıncı toplantısına iştirak etmek üzere) | memleketimize gelen Yunan Başve-|| kili Metaksas, Yugoslavya Başvekili || Dr. Stoyadinoviç ve Romanya dış iş| leri müsteşarı Komnen. bugün saat || 10,30 da Ankaraya varmışlardır. Kıymetli misafrilerimiz. bei da Başvekil Celâl Bayar. Dış İşleri Bakanı Dr. Rüştü Aras, Başvekdler| müsteşarı Kemal Gedeleç. Ankara| vali ve belediye reisi Nevzat Tando- an, Dış işleri Bakanlığı Genel Sek-| Teteri Numan Menemencioğlu ile An- kara mevki kumandanı General Ke-| mal Gökçe, Emniyet direktörü. mer-' | kez kumandanı, kordiplomatik ve Yu nan, Yugöslav ve Romen sefaretleri| “e tarafından istikbal edilmişler- Muhterem misafirler trenden iner | İnmez Başvekil. ve Dış işleri Vekiti- | miz. kendilerine hoş geldiniz. demiş. | | ler ve dört devlet mümestilleri refa- | kat ve maliyetlerinde bulunan zevati 26-2 - 938 Bir Fen Harikası: Türk Bankaları Şefleri Londrada (Başı 1 imetde; nascbetlerinin ilerlemesi bakımın - dan mühim bir adım saymakta ve bu bahse dair bir makale neşretmekte - dir. Makalede, İngiliz sanayicilerinin Karabükte 1937 de inşaatı başlıyan ağır sanayi fabrikaları için Ankars- ya vukubulan ziyaretleri anlatılmak ta ve bu ziyaret esnasında Türkiyenin Yakın Şarkta mühim sanayi merkezi ve mühim iktisadi âmil olmasına da- ir doğrudan doğruya malümat alındı- &ı söylendikten sonra Bay Salâhad - din Çam Bay Muammer Eriş ve İlha mi Pamirin Uondra ziyaretlerinin M Waley ve Nixon tarafından vuku bu- lan ziyaretin semeresiz kalmadığını gösterdiği ilâve edilmektedir. “Times, makalesine şu şekilde de- vam ediyor: “Türkiye Cümhuriyetinin tedbir- li, ayni zamanda dinamik bir şahsi- yet olan Cümhurreisinin arzusu, Bü- yük Britanya ile en iyi münasebetleri tesis etmektir. Başvekil onun muktedir yardımeı- sıdır. Iş Bankası, bilhassa B. Celâl Bâyarın idaresi altında iken. Türki- yenin 1918 felâketinden sonra ikti- sadi kalkınmaya çok yardım etmiş ve Celâl Bayar daha sonra Iktısat Veki- li sıfatile memleketin iktısadi hayatı- na yeni bir şekil vermiş, bu hayatı organize etmiş ve bankacılık"ile en- cüstriyel faaliyete eskisinden “daha çok geniş bir saha ayırmıştır. “Times, bundan sonra, Türkiye Başvekilinin Türk sermayesile zengin Türk madenlerini istismar etmek ve Ingiliz sanayicilerini tesisat ve teçhi- zatı yapmıya çağırmak istediğini. ge- lecek yıllarda bu yoldaki Türk sipa- rişlerinin beş milyon “sterline vara- cağını ve bunun Ingiliz teslihatı yü- zünden İstifade etmiyen sanayicileri müstefit edeceğini bildiriyor, Times, nihayet, hülâsa olarak şöy- le demektedir: Türk misafirlerimiz İngilterede hararetli müzaheretle karşılanacaklardır. Ölmüş Bir Adam Ameliyatla Cana Kavuştu Yakın tarihten dersler : Bu son yılların tarihi, verdiği ders- ler itibarile çok müsmirdir. Biz bu derslerden istifadeyi, menfi ve mo- rali kıran bir fikir ve ruhla değil, ta- mamen kurucu ve sağlamlayıcı müs- pet bir istikamete tevessül etmesini bildik. İşlerimizin sevk ve idaresindeki bu salim zihniyetin neticesi iyi olmuş tur. Bugün mutat olduğu veçhile bü- tün politik meseleleri gözden geçir- mek üzere bir masanın etrafında ta- mamen müsterih bir kalple ve bütün noktalarda biribirimizi anlıyacağımı za tamamen kani bulunarak toplana- biliriz. Barış idealimiz * Bay Başkanlar ve Bay Bakan, Barış, İdamesi için, müstemir bir dikkati ve hiçbir zaman eksik ol- maması muktezi bir teyakkuzu is Glzam eden bir nimettir, Hükümet lerin mesuliyeti ağırdır. Fakat bu hükümetlerin deruhte ettikleri ezi- ci vazife. memleketlerinin iyi anla- şılan menfaati ve barışın yüksek menfaati namına elde ettikleri müspet başarılarla ziyadesile mü- Şef Atatürk Misafirlerimizi Kabul Ettiler Ankara, 25 (A.A.) — Reisletim | kur Atatürk, bugün öğleden son- ra, Elen Başvekili ve Balkan An- tantı Konsey Reisi B, Metakxası. Yugoslavya Başvekili B. Stoyadi- noviçi ve Romanya Hariciye müs İteşarı B. Comnene'i hirhiri ardına kahul etmişlerdir. Ve neztlerin- de ayrı ayrı uzun müddet alıkoy- muslardır. B. Comnene''n ihtisasları İ Ankara, , 25 (TAN Muhahirin den) — Romanya hariciye müs- teşarı B, Comnene Atatiirk tara- fından kabulünden biraz evvel gs | zetemize şu beyanatta bulunmuş- tur. Yaralı kalbe operalör dikiş atıyor Paristeki Saint - Antoine hastaha- mesinin profesörü Dr. Gögoire'ın üç genç asisteni cerrahi tarihinde şim- diye kadar görülmemiş bir ameliyat ta muvaffak olmuşlardır. Kalbinin sol tarafına büyük bir mutfak bıça- in saplıyan yaralı kırk yşlarında ka- dar işsiz bir ameledir. Karısı bıçağı kendi eliyle çekmiştir. Yaralı çok kan kaybetmiş. gece otomobille has- tahaneye götürülürken kendini tama mile kaybetmiştir. Hastahanede. de- binmiş kalp üzerinde mühim bir ame liyat mevzuu bahsolduğundan. he- men profesöre haber verilmiştir. Mü- şahedede kalbin tebii hadden takri- ben beş misli büyüdüğü ve durmak üzere bulunduğu anlaşılmıştır. Kal- bin sol tarafındaki büyük delik te farkedilmiştir. Biraz sonra profesö- rün nezareti altında büyük ameliya- tın ilk nişteri atılmıştır Kalp mey- dana çıktığı vakit işin, bütün tah- minleri aşan güçlüğü hemen gözük- müştü. Yara büyüktür ve iki santim kadar kalbin derinliğine işlemiştir. Bıçağın girdiği yer kalbin ucuna doğ ru olmadığından dikiş tutturmak me selesi ayrı bir muadeleyi ortaya ko- yuyordu. Çünkü kalbin o tarafların» daki nesiçleri diğer yerlerine naza- ran daha zayıftı Dikişler kan kağiır- dığı takdirde, her iğnçi ayn bir bıçak —eroremoe sem re erime hi Konsey Re'si General Metak as devletler mümessilleri şerefine bu ak şam verdiği ziyalette şu nulku irat etmiştir. “Bay Başkanlar, Bay Bakan. Ankara, Balkan Antantının tesisin- den beri ikinzi defa olarak, Antant delmi konseyinin müzakereleri için toplanan müttefik devletler mümes- lerini kabul etmekle bahtiyardır. Hükümet merkezimiz şenlik kâfatlanmaktadır. dir. Meveüdiyetiniz Ankarada 'ger- | Balkan Antantı azası olan devletle çek bir dostluk havası yaratıyor. Bu |rip hükümetleri bu mükâfatı kesretle İİ hava içinde müzakerelerimiz netice |hak etmişlerdir ve gelecekte, politik itibarile semereli olacak ve bizi bir- |dürüstlükleri sayesinde. bu sahada leştiren bağların her zamankinden yeni neticeler elde etmek suretile, || daha sağlam olduğunu ve ittifakımı- |baska memnuniyetle de hissedebile zn doğmasına sebep olan ve onun |ceklerine derin kansatim vardır. istihalesinde de âmil bulunan büyük Balkan yarımadasında tesisine mu alin berrak hir şekille tahakkuk 'İ|| barış davası yolunda elele yürümeye | vaffak olduğumuz karşılıklı barış ve ettiğini ve Balkan milletleri ara- (|| azmetmiş olduğumuzu bütün dünya. | teşriki mesai anlaşması devresini he sındaki gaye iştirakini temin et- İli ya gösterecektir. Cümhuriyet hükü- yecanls selâmlıyarak kadehimi ma- tiğini hatırlatan böyle hir günde (İl meti adına, sizlere Türkiyeye hoşgel- |Jeste Elen Krah ile Majeste Roman- Atatürkün huzuruna çıkacağım. || diniz derim. ya Kralının. Majeste Yugoslavya Kra dan dolayı derecesiz sevinç du: |! Her nın ve Altes Naip Prens Paul'ün. mütekabilen biribirlerine takdim et-| mişlerdir. Bundan sonra mızıka, dört mütte- || fik devletin mili marşlarını çalmış. || ve misafirler kendilerine ihtiram res « mini ia etmekte bulunan askeri kı- tayı teftiş eylemişlerdir. Balkan Antantı devletlerinin bay- raklarile süslenmiş bulunan istasyon- ! da geçen bu merâsimi takiben Yunan Raşvekili Metaksas Başvekil Celâl Ba || yar ile, Yugoslavya Başvekili Stoya- dinoviç. Dış işleri Bakan Dr. Tevfik Rüştü Aras ile, Romanya Dış işleri “Bakanlığı müsteşarı Komnen de Dış- işleri Bakanlığı Genel Sekreteri Nu- man Menemencioğlu ile birlikte oto- mobillere binerek ikametlerine hu- susi daireler tahsis edilmiş bulunan Ankara Palas oteline gitmişlerdir. Is- Hizel memleketinizde hu- Vunmak ve biraz sonra Büyük A- tatirkünüz tarafından kabul e dilmek şerefine nail olmak dü- süncelerile cok mesudum. Türk milleti, kendini istiklâl ve varlığa kavusturan böyle bü vük bir alama malik olduğundan dolayı nekadar gurur duysa az - dır. Atatürk. kalbi milli imanla do- İn bir idealisttir. Balkan birliği” onun müspet ruhu sayesinde ha- kikat haline gelebilmiştir. Bu ide miz olan başarıcılarının bağladıkları İümitlerin tamamiyle tahakkuk et- İmiş bulunduğunu bir kere daha ilâ- ma bilinemi,liizum war mı? Masaları. vuyorumm tasyondan otele giden Yunan. Yuzos| İav. Romen ve Türk mill! renklerile | süslenmiş bulunan yol üzerinde ve Ankara Palas öteli önünde toplanmış olan halk. muhterem misafirleri s8- mimi tezahürlerle selâmlanmışlardır. Misafirlerimiz Ankara Palasta bir müddet istirahatten sonra Millet Mec lisine giderek buradaki Başvekâle: makamında Başvekil Celâl Bayarı ve müteakıben riyaset makamında B. M. Meclisi Reisi Abdülhalik Rendayı ziyaret etmişlerdir. Muhterem Misafirlerimiz Hariciye Vekâletinde de Dış işleri Bakanı Dr “Tevfik Rüştü Arası ziyaret etmişler- dir. Müteakıben B. M Meclisi Reisi Ab dülhalik Renda ile Başvekil Celâl Bayar ve Dış işleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras Ankara Palasa giderek Üç müttefik devlet mümessiline iadei siyârette bulunmuşlardır. Misafirlerimiz öğle yemeğini ken- di sefarethanelerinde yemişlerdir. Başvekil ekselins Metaksas ve Yu- goslavya Başvekili Ekselâns Stoyadi- Doviç ile Romanya dış bakanlığı müs teşarı Ekselans Comnene şerefine bu akşam Çankaya Dış Bakanlığı köş - künde bir akşam ziyafeti vermiştir. Başvekil B. Celâl Bayar ile bütün vekiller. bir kısım B. M. Meclisi azala rı, Yunan. Yugoslav ve Romen elçile rile Atina, Belgrad ve Bükreş elcile rimiz ve Dışişleri Bakanlığı, Antant devletleri elçilikleri erkâni hazır bu- lunmuşlardır. Çok samimi bir hava icinde gecen bu ziyafeti, kor diplomatik ile vekâ- letler erkânı ve Balkan Antantı Kon- seyi müzakerelerini takibetmek üze re şehrimize gelmiş bulunan Elen. Yugoslav: Romen matbuat mümessil lerile Türk gazeteleri mümessilleri- nin de iştirak ettikleri bir resmi ka- bul takip eylemiştir. Dr. Arasın Ziyafeti Ankara. 25 (A.A) — Dışişleri Ba- kanı Dr. Tevfik Rüştü Aras Balkan Antantı Konseyi azaları Yunanistan SPOR: Milli “küme maçları için bugün Güneşle, yarın da Fenerbahçe ile karşılaşacak olan İzmir şampiyonu Uçok takımı dün şehrimize geldi. Kafile 14 oyuncu ile bir idareciden mürekkeptir. Kafile reisi B. Mehmet muharririmize şunları söylemiştir: «.— Takımımız formundadır. Iyi bir derece almak için çalışacağız. Kadromuz şudur: Nejat - Ziya. Nec- det - Halim Adil. Mustafa Kemal, Esit. Namik. Hamdi, Namik." Bugünkü Güneş - Uçak maçını ha- kem Adnan. yarınki Uçok - Fener müsubukasıni da Ahmet Adem idare edecektir. Haftanm Şit Maçları Dr. Aras Diyor ki: Ankara, 25 (A.A) — Dışişleri Ba- kanı Dr Tevfik Rüstü Aras. Balkan Antantı Konseyine iştirak etmek üze re gelmiş bulunan dost ve müttefik İzmirli Futbolcular Dün Şehrimize Geldiler al 11 de Beşiktaş ve Vefa takımları oynuyacaklardır. Voleybol Müsabakaları Voleybol birincilik müsabakaları- na bugün Galatasaray salonunda baş lanacaktır. Bu haftanın maçları şun- lardır: Vefa - Anadolu saat 14, Süleyma- niye - Hilâl saat 15. Galatasaray - Is- tanbulspor saat 16, Eyüp - Fener Yıl- maz saat 17. Güreş Teşvik Müsabakaları Istenbul Güreş Ajanlığı tarafından tecrübesiz güreşçiler arasında tertip |tam itidalle kullandıkları edilen ve geçen hâfta başlanan kar- şılaşmalara yarın Güneş klübünün Fatih şubesinde devam edilecek ve | ahhütlerin âmili bulunan büyük pren Dört senelik yorulmaz bir faali ten sonra, Balkan Antantının tam ve mutlak muvaffakıyeti hakkında en küçük bir ihtirazi kayit dermeyan et- 'meksizin. orun blânçosunu yapabili- riz Fakat kuvvetimiz. yalnız geçmi- şe iftiharla bakabilmemizde değildir. Tstikbali de,. barış olan davamızdaki doğruluğun bize verdiği tam itimstla ve onun z8ferine olan imanımızla der iş edebiliriz. : Barışın dünyada bir huzur nü- munesini teşkil ettik. Bütün politik icaplarda en geniş anlayışı ispat et tik. Ananevi dostluklarımızı idame ve iyi münasebetler çerçevesini im- kişaf ettirdik, Aherkli halisane ve her türlü müzmar fikirden âri hir siyasetle dünyaya itimat verdik ve bugün, dağılmaz birliğimizle. mil- letler arasında bir dostluk vasıtası olmuk emelindeyiz. Balkan antantının nazarımızda sa- mimi barış ve teşriki mesal belgesi! demek olduğunu ve büyük hudutla- nmız dahilinde ne kadar birleşmiş milletleri ihtiva ederse, bizi çekmiş ve toplamış olan büyük ülkünün hâ- dimleri sıfatile kendimizi © derece kuvvetli hissedeceğimizi beyana lü- zum var mıdır? Emellerimizde hiç- bir şüphe noktası, fakat haklarımız- da da hiçbir zâf olmaksızın diğerleri- ni pek ziyade anlamıya âmadeyiz. Dört devletin ist klâli : Dört memleket için dış po- litikada hâkim olan prensip politik ve ekonom'k i tklâli. mizi korumaktır ve bu pren- sipin en iyi barış zamanı teş- ki' ettiği kanaatiyledir ki, da- hili mukavemet kuvvet'mizi ve harici müdafaa vasıfaları- mızı imkân nisbetinde takviye etmek suretile bu ülküye hiz. yoruz. Dış politikada realizm. Balkan an- tantı devletlerinin. bu devletlerin en- ternasyonal icraatlarını vasfı olan diğer bir | unsurdur. Balkan müttefiklerinin en ternasyona) taahhütlerine ve bu ta- ğişmez dostluğa içiyorum. G Metaksasın cevabı : Metaksas gerek kendi namına ve ge- rek Yugoslav ve Romen meslektaş- ları namına şu nutku söylemiştir: “Bay Bakan. Bizlere gösterilen hararetli kabul- den dolayı ekselansınıza, gerek ken- di namıma, gerek mümtaz arkadaş- larım Romanya ve Yugoslavya mü- mesilleri namına teşekkürlerde bu- tunmak ve güzel memleketinize ayak bastığımız andan itibaren gördüğü- müz ihtimamdan son derece mütehas sis olduğumuzu beyan etmek şerefi- nin ühdeme terettüp etmiş olmasın» dan dolayı bilhassa bahtiyarım. Hak- kımızda ibzal olunan muhabbet eser- lerinin sadece ananovi misafirperver | iğinizin bir ifadesi değil, asil Türk milletinin memleketlerimize karş beslediği dostluğun ve antantımız fik rine olan bağlılığın bir belgesi oldu- Bunu hissediyorum. Bu hislerimize ar kadaşlarımın da iştirak etmekte oldu ğundan katiyen eminim. İttifakımızın temelleri * Milletlerimizin aralarındaki birlik kuvvetile kendilerine milletler cami- asında daha büyük bir istikbal temin etmek üzere kardeşçe yaşamak azim lerinden doğan Balkan paktı bir anın siyaset icaplarına istinat eden bir bi- na değildir. Hiç kimse aleyhine müte- veccih olmamak itibarile hedefini bu lur bulmaz ortadan kalkmıya meh - küm bulunmuyor Balkan Paktı, ne- ticesiz uzun ve elemli mücadele ve rekabetlerin acı tecrübesini görmüş olan Balkan milletlerinin serbestçe tezahür etmiş siyasi rüştlerinin bir ifadesidir. Hikmeti vücudü. memle- ketlerimizin biribirinin eyni oolan menfaatlerine daha iyi hizmet etmek için derin bir surette duydukları se- batlı işbirliği ihtiyacında mündemiç tir. Mânevi temeli ise müşterek sulh emellerimizdir. tantı Azası devletlerin itilâ ve refah-!| çevirecek olursak elde edeceğimiz larına ve bu devletleri birleştiren de | ticelerden iftihaf edebileceğimizi bi- Ankara, 25 (A.A.) — Bu aksam şe- İniz doğrudan doğruya Balkan men- reflerine verilen ziyafet esnasında. | faatlerimize Dış işleri Bakanı Dr. Tevfik Rüştü | değil. fakat bizi alâkadar edebilecek Aras tarafından söylenen nutka kar- | beynelmilel mahiyette bütün mesele şılık olarak Elen Başvekili Ekselans | leri daima ayni gözle mütalea ettik. NE | ana olursa olsun işe başlamalarını şaret etmişti. Elin iyı işlemediği bir yeri dikmeye başladıkları sırada, esa sen pek hafif vurmakta olan kalp “durmuştu. Ecelden daha çabuk dav» ranmak lâzımdı. Genç operatör. üçer dikiş daha atıp yarayı şöyle böyle ka padı ve hemen eliyle kalbi tekrar iş- letmek üzere pek nhâzik hareketlere girişti. Kalbin durduğu saniyeden, dikişlerin atılıp kalbi tekrar işletmek hareketlerinin başladığı an arasından ancak yirmi saniye geçmişti Kalp, pek hafif fakat tekrar çarpmıya baş- Ismıştı. Fakat yeni bir felâket baş göstermişti. Alelâcele atılan dört di- kiş kanı muhafasz etmiye kâfi gek memiş, yaranın büyüklüğü yüzün- den dikiş arnlarıhdan her kalp atısın da kan sızmıya başlamıştı. Biraz da- ha beklense dikiş araları yırtılabilir di. Biraz sohra tekrar dikilmiye baş- landı. Kalp tekrar durdu. Bir daha dikişi yarıda bırakıp kalbi işletmek mecburiyeti hâsıl oldu. Böylece dört kere son nefesini veren yaralı hayata döndürüldü, Dördüncü defasında dikişler ta- mamlenıp kalp bir daha işletildiği va kit bir habbe kan sızmıyordu. Mutfak bıçağiyle yaralanmış olan amelenin kalp yarasından muhakkak bir ölüme mahküm olan hayatı kur- tarılmıştı. liyoruz. Balkan Antantı konseyinin muayyen toplantılarında ve bükümet lerimiz arasındaki iştişarelerde yal temas eden meseleleri Dost ve müttefik dört Balkan devleti arasında kurulan ve bu dev letlerin karşılıklı münasebetlerin- de hâkim olan itimattan kuvvet bulan anlaşma, beynelmilel saha- daki hirlik ve ahenk sayesin de her gün daha büyük bir ehem- miyet almaktadır. Öyleki, Balkan- ların İstikrarı (için tasarlanan Bal kan paktı, umumü sulh davası hiz- metinde de kıymetli bir âmil olmuş tur. Birliğimizin istikbaline sarsılmaz bir imanla mütehassis olarak. kadehi- mi Ekselâns Türkiye Cümhürreisinin şerefine, dost ve müttefik değerli Türk milletinin yükseklik ve refahi- na ve Ekselânsınızın şahsi saadetine kaldırıyorum. Belgrat, 25 (A.A) — Sosyal basi- ret nazıri dün akşam bütçenin kabu- lünden evvel muhalefetin muhtelifi....... ma Suallerine cevap vermiştir. mebusların müttehit alkışlarile karşı Nazır, dış politika meselesi ÜZeTİN- | lanmıştır. de bilhassa durmuş ve YuğoslavYya- di © Fransaya kartı olan diş giyapoti-|Belgrat gazetelerinde ? nin katiyen değişmediğini. ici FANİ Belgrat 25 (A.A) — Bütün gazete leket müşterek fedakârlık we Se İler. bu sabah B Stayedinoviçin di- faatlerle bağlı olduğunu kay Ber Balkan antantı konseyi azalarile Esi ii birlikte İstanbula muvasalatına dair “ — Balkan antantı daima 8YPİ KSİ | uzun haberler neşretmektedir. antant memleketleri arasın mn "sima ayni dere | Gzeteler. Yugoslavya Yunanistan, mh ka olmuştur Bugün | ve Romanya mümessillerinin İstan - e mi ve sinde ihtilâflar baş | bulda gerek resmi makamlardan ge- görtriliği halde, Balkanların dünva. | ek halk tarafından gördükleri Gil - da sakin bir bölge teşkil ettiğini gör- amini yi kabulü teba- mekle bahtiyar bulunuyoruz. Başve, | üz ettirme? kil Stoyadinoviçin antant konseyinin Balkanlı meslektaşlarımız içtimaında hazır bulunmak üzere An! o Ankara. 25 (A.A; — Balkan Am tentı konseyinin müzakerelerini ta- karada olduğu şu sırada bu antant a- zası arasındaki münssebetlerin bü. | kip etmek üzere gelmekte bulunan gün her zamanından daha samimi ve | Yugoslav. Romen ve Yunan matbuat. daha sağlam olduğunu beyan ederim | mümessilleri bu sabah şehsımize maçlarına bu hafta da devam | muhtelif klüplerin tecrübesiz güreş- | iplere sadakat tikalarını kolay-| Tahakkuk eden ümitler : 'Nazırın bu sözleri. ayağa kalkarak | varmışlar ve istasvanda Türk mestek