18 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

18 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

te, okuyup tetkiklerde bulunmakta- dırlar. Sendikacı olarak öğrendikle- rimiz arasında grev hakkı için mali kudrete, hele fevkalâde mali kudrete sahip olmamızın muhakkak şart ol- duğu hıısusunda hiç bir bilgiye rast- lamamaktayız. Mücadelenin bir safhası imdi Çalışma Bakanlığında haki- n bir grev hakkı tasarısı üze- rinde çalışılmaktadır ve Mümtaz Tar- han bu hakka samımı surette ınan- maktadır. Ama inanmayan D.P. n büyük lıderlerıdır Bu bakımdan ta- sarı ancak 1957 de, yani seçimlerin arefesinde Meclise gelecektir. Eğer bahis mevzuu liderler seçimleri ka- zanma şanslarım as görür, de mutla- ka işçi reylerini kendi —taraflarına çekmek isterlerse taviz kabılınden memleket realitelerine uymayan bir grev hakkının kanunlaşması kabıl- dir. Aksi halde, yeni bir oyalama dev- resi açılacaktır. Fakat politik mak- satlardan uzak, gunun şart ve icap- larına uygun b' gre kım hiç kim .P. nin halılıazırdakı başla- rmdaıı beklememelidir. Zaten grev hakkı, bütün öteki de- mokratik prensipler gibi büyük da- vanın bir parçası haline-gelmiştir. Ne zaman rejim teminat altına alınırsa o zaman vatandaş emniyeti teessüs edecek, basın hürriyeti sağlanacak, hakımler gönül ferahlığına kavuşa- cak, Üniversite muhtar olacak, işçi de en tabii hakkı olan grev hakkına kavuşacaktır. Demokrat Parti muhalefette iken işçiye vaadedilen grev hakkının, son- radan bu kadar geriye itilmesinde ka- bahat esas itibariyle liderlerindir. Bu gün Demokrat Parti Meclis Grubu- nun geniş ekseriyeti modern mana- siyle grevin bir an önce kanunlaşma- sını arzu etmektedir. Lıderlerm gö- rüşlerindeki değişikliğe rağmen, mu- halefet yıllarında bu meselenin Mec- liste sözcülüğünü yapmış olanlar mesela Kemal Özçoban ayni ka- naatlerini her zaman müdafaaya ha- zırdırlar. . AKİS muhabiri Kemal Özçoban ıle goı'uşmuştur. Özçoban, grev üze- rindeki iyi niyetini bır defa daha te- yıd etmiş ve şöyle demiştir; “"— Grev hakkının bu kadar ge- ciktirilmesinin — sebeplerini tam ola- rak bilmiyorum. Muhakkak olan şu ki, programımıza girmiş böyle bir mevzuun bu kadar geciktirilmemesi lâzım gelirdi. Maniler ne olursa olsun ir an önce bunları bertaraf etmek re grevi kanunlaştırmak icap ederdi. Bütçe müzakereleri yaklaşmıştır. Grup içtimalarına bu konuyu getir- mek, meseleyi geciktirmek olacaktır. Çunkıı, gruba verilmiş yüklü olan gündemin, sonuncu mad- desidir. Grev mevzuunda 1956 mali bütçe- sinin heyeti umumiyesi üzerinde ya- pacağım konuşmada duracağım. Grev hakkının a fazla geciktiril- meden Meclıse getırılmesını istiye- cegım. Bu, D.P. için bir şeref borcu- dur. AKİS, 18 ŞUBAT 1956