18 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

18 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

bütçeyi tatbike çalışmak, — Hürriyet partisinin kanaatimce hataların en büyüğüdür. Evvelâ yapılması gere- ken şey, bütçenin hacmini daraltmak, kısacası yorgana göre ayak uzatmak- tır. Hürriyet Partisinin sözcüsü daha ziyade umumi mevzularda görüşecek, fasılların ve dolayısiyle bakanlıkla- rın politikaları üzerinde a durmiı yacaktır. Fakat adet oldugu veçhıle rejim bahsinde D.P. iktidarının zih- niyetini ve fiillerini tenkid fırsatını kaçırmıyacaktır. C. H. P. de hazırlık Hür. P. nde Bütçe tenkidinin hazır- lanması işi Ekrem Alicana veril- diği halde CHP'. bunu bir şahsa de- ğil, bir heyete yaptırtmaktadır Bu- sun başlıca sebebi rubunun hol miktarda zayıf ve ustelık gayret sarfetmek istemeyen şahıs İhtiva et- mesidir. Çalışkan olanlar arasında da malesef iktisatçı ve maliyeci yoktur. Bu bakımdan partinin tanınmış eski iktisad ve maliyecilerinden, müteşek- kil heyetin hazırlıyacağı konuşmayı grup adına Başkan Vekili Nüvit Yet- kin okuyacaktır. C.H.P. nin tenkidleri son derece şiddetli olacak ve iktidar sert bir şe- kilde itham olunacaktır. Konuşmanın başında D. P. liderinin rejim bah- sindeki zıhnıyetı, hükümet etmekten anladığı mâna belirtilerek memleke- tin tablosu çizilmekte ve mesuliyet bilhassa Adnan Menderesin omuzla- rına yuklenmektedır "Islahat prog- ramı" mevzuunda C.H.P. nin fikirle- ri Hür. P. nin fikirlerinden fazla farklı değildir. Belki de bu, akıl için yolun bir olması yüzündendir. Her halde prensipler üzerinde - bir kaç nokta hariç - söylenecek söz azdır. Ama bunları tatbikle mükellef bu- lunan zatın politik hüviyeti itirazla- rın başlıcasını teşkil edecektir. C.M.P. ye gelince, o partide işler daha, zıyade ilhamla tedvir olundu- gundan fazla bir şey söylemek müş- küldür. Konuşmayı, eğer Maeclisin son müzakerelerinden ders aldıysa, Osman Bölükbaşı bizzat yapacaktır. Zira arkada bıraktığımız aylarda bu parti Meclis müzakerelerinde sözcü- lerinin kifayetsizliği veya yaptıkları konuşmaları öteki liderlerin konuş- malarının altında kaldığından daima ezilmiş, ikinci, hattâ üçüncü plâna duşmuştur. Bunda C.M.P. li liderle- n doğuşundan sonra kendılerını kaptırdıkları kompleksin ç kb yuk rolü vardır CMP bir ba- kııskun, menfi bir tavır takınmış ve zden ne söyliyeceğini şaşırmış vazıyete düşmüştür. Bunun son misa- li Osman Bölükbaşının Menderes IV. hükümeti — programının tenkıdmde yaptığı tadsız tuzsuz konuşma C.M.P. öteki parti sozculerının yanında çok sönük kalmıştı. Bari bu defa, derlenip toplansa. Zira yaz ay- larında büyük bir hamle yapan C. M. P. şu anda ismi var, cismi yok AKİS, 18 ŞUBAT 1956 hale düşmüştür ve bu sukutun baş- lıca sebebi bir takım komplekse kapı- İınmış olmasıdır. Elektrikli Bu hava tenkidleri bizzat Adnan Men- deresin cevaplandıracağı — şüphe- sizdir. Gerçi Bütçe hakkında D.P. grubu adına bir konuşma yapılacak- tır ama o konuşma eğer"klâsik u- sul" den ayrılırsa, yani grubu ki temayülü ve fikirleri aksettirilirse bir mâna taşıyacaktır. Bu takdirde grup adına Burhanettin Onat veya daha kuvvetli ihtimalle Halük Şa- man konuşacaktır. Aksi takdirde bir fedaf aranacaktır. Hatırlanacağı veç- hile program konuşmalarında fedai rolünü Bahadır Dülger yüklenmiş, fa- kat bir başarı kazanamamıştı. nan Menderes nasıl konuşacak- tır? Bu da, daha ziyade ilhama bağ- h bulunduğundan bir tahmin yapmak güçtür. Fakat Başbakan sakin ka- labilirse kazanacaktır. Aksi halde muhalefet partileri adına daha "ko- daman" sözcülerin kürsüye gelme- sini ve bir meydan muharebesinin cereyanım beklemek lazımdır. Hal- buki şu sırada Adn n Menderesin böyle bir mücadeleyi kabul etmesi belki de son darbeye vesile teşkil e- decektir. Dışardan ve içerden sarıl- YURTTA OLUP BİTENLER mış vaziyette bulunan Genel Başkan bu takdirde çok ihtiyatsız davran- mış olacaktır. Hele yar-ı vefakarı Fatih Rüştü Zorluya uyup ize ancak, az envestisman yapıyoruz di- ye çatabilirsiniz, daha çok envestis- man yapmalıyız" demeye başlarsa grup içindeki en yakınlarını bile kaybetmek durumuna düşecektir. Muhalefetin hücumları Bütçenin tümü üzerine münhasır kalmıyacak- tır. Bılhassa Hür. uzun mandan beri bugunlen bekledıgı bılı- niyordu. Eleman itibariyle Meclisin en kuvvetli ekibi Hür. P. saflarında bulunduğundan bilhassa o taraftan gelecek bir yaylım ateşi D. çok müşkül duruma sokacaktır.Üstelik hak ve hakikat de muhalefetin tara- fındadır. D.P. içinde ise bu şekilde bir hücumu, layıkı veçhile ve efkârı tatmin ederek karşılıyacak şöhret maalesef hemen hiç kalmamış tır. Kalanlar ise, kendi fikirlerinin a- leyhinde söz almaktan elbette ki iç- tinap edecekleri Muhalefetin taarruzunda C.H.P. de elinden geldiği kadar Hürriyetçi- leri destekleyecektir. CHP. li mil- letvekilleri de kendi aralarında vazi- fe taksimi yapmışlardır ama kürsü- ye hakimiyet ve fikir insicamı, kud- reti bakımından D.P. den daha ileri "NEDEN BÖYLE DÜŞMAN GÖRÜNÜRSÜNÜZ ? YILLAR YILI DOST BİLDİĞİM AYNALAR?" Cahit Sıtkı Tarancı 5