18 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

18 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

ASKERLİK Subaylar Hayat seviyesi Yenisabah gazetesinde altı gün de- vam eden "Zorluklarımızın Derin Kökleri Nerede?" başlıklı tefrika - başyazıyı okuyan bir çok vatandaş, kendileri ile istihza edildiği kanaati- ne varmışlarsa bunun vebalinin baş- yazının muharririne ait olması icab eder. Meselâ 25 ocak tarihli Yenısa— bah'ta çıkan başyazıda "orduya me up erler ve subaylarımız, eskı devır— lerle kıyaslanamayacak bir hayat standardına ulaştırıldı" satırlarını o- kuyan bir üsteğmenin, muharririn fikirlerine iştirak edeceği çok şüphe- lidir. Zira bir üsteğmenin eline gecen para ayda 254 liradır, buna vasati bir hesapla 30 lira tayin bedeli de ilâ- ve edilirse miktar ancak 284 liraya yükselecektir. Bu üsteğmenin küçük bir kasabada bile otursa ayda en asa- sıkıntıları anlamak daha kolaylaşır Bundan başka bir subay, Devletin di- ger teşekkullerınde vazife goren ay- ni derecedeki bir memurdan daha fazla çalışmak Zzorundadır. Memur daireye saat 9 da gelir, akşam 5 - te bayın mesaisi sabahın 5 in- de başlayabılecegı gibi, gece yanları- na kadar da devam edebilir. Üstelik subay, hem bedenen, hem fikren ça- lışmak sorunda olduğu için daha çok yıpranır. Başbakan'ın geçenlerde Meclis'te "seneler senesi ihmal edilen şerefli ve kahraman ordumuzun" biribirini takip eden dört Menderes hükümeti tarafından bugünkü modern seviye- ye getirilmesi için sarfettiği gayret- lerden bahsederken subayların duru- mundan da bahsetmesini gönül çok isterdi. Bu memleketin bekası - için mevcudiyet ve kudretine en çok lü- hizat ve harp vasıtaları bakımından Kahraman Ordumuzun subayları Maaşları ğı 75 lira ev kırası 30 lira ısınma ve aydınlanm afı günde 6 lir bi mutevazı bır hesapla ayda 180 lıra mutfak masrafı ödemesi icab eder. Üsteğmen en tabii ihtiyaçlarını kar- şılamadan maaş suyunu çekmiş olur. Bir subayın daha bir sürü medeni ih- tiyaçları vardır. Dunların çoğundan feragat etmek lâzım gelir.Zaruri o- lanlar için de gelsin borç...Borçlar i- çin ikramiyeleri beklemek lazım ge- lir. İkramiyeler de bırıken bu borç- ları ya kapar, ya kapam "Eski devirlerle cak bir hayat standardı" biraz insaf lâzımdı. Subay terfilerindeki güçlükler de nazarı itibara alınırsa Kahraman Or- dumuzun en güzide kısmım teşkil e den subayların, içinde bulundukları AKİS, 18 ŞUBAT 1956 kıyaslanamaya— Doğru arttırılmalıdır dıger ordular sevıyesıne yukseltılme— sine çalışılırken feraga subayları- nın hayat sevıyesının de diğer ordu- ların subay hayat standardlarına uy- durulmasında zaruret vardır Maaşlar — arttırılmalıdır Subay — maaşlarının bugünkü duru- mu en basit ihtiyaçları bile karşı- lamak imkânını vermeyece adar kifayetsizdir. Büyük şehirlerde vazife gören, evli ve ailesi kalabalık bir su bayın durumu göz önüne alınırsa su- bayların içinde bulundukları geçinme şartlarının güçlüğü iyice ortaya çı- Bugün ayda bin liranın bi- e ancak orta halli bir hayat seviye- sine kafi geldiği bilinmektedir. Bu se- beplerle geçen ayın sonunda toplanan Yüksek Askeri Şuranın gündeminde kacaktır. yer alan Askeri Terfi Kanunu mev- zuu subaylarımız için yeni ümit ka- pıları açtı. Tayin bedellerinin yuk— seltileceğine dair haberler de geçim sıkıntısından bunalan subayların yü- reğine bir nebze su serpti. Zamların tarzı Fakat, — yapılacak zamlar asla mu- vakkat bir zamana inhisar etme- melidir. Yüksek Askeri Şüra tayin bedellerine bir miktar daha zam yapmayı uygun görmüştür. Bu zam n bu sene içinde verileceği tahmın dılmektedır Ancak, tayin bedelleri, maaş gibi subay bareminde don nmuş bir meblağ değildir. İstenildiği — za- man kaldırılabilir, istenildiği zaman arttırılabilir, indirilebilir. Bu demek- tir ki, subaylara verilen tayin bedel- lerinin istikbal garantisi ile, emek- lilik durumu ile hiç bir 1lgısı yoktur. Tayın bedellerini arttırmayı düşünür ken, subayların maaş baremlerini dü- zeltmenin daha yerinde bir hareket olduğunu kabul etmemenin — imkânı yoktur Memurlara verilen ikramiyelerin muvakkat olduğu hükümet tarafın- dan beyan edilmiştir. Hükümet, bu ikramiyeleri yeni barem kanunu çı- kıncaya kadar vermeyi taahhüt eder gibi ifadede bulunmuştur. Çünkü ye- ni barem kanunu memurların maaş- larım yükseltecek hükümleri ve esas lan ihtiva etmektedir. Böyle bir yük- seliş, memurun ikramiyesini almama sından doğacak yükleri bertaraf ede- cektir. Ayni usulü subaylar üzerinde de tatbik etmek, tayın bedellerini maaşlara inikas ettirmek, hem s bayların durumunu biraz duzeltecek hem de emeklilik halinde fayda sağ- hyacaktır. Tayın bedelleri ile subayların ma- aşlarına ilâve edilen miktarlar asla onları tatmin etmiyecektir. — Subay- ların daha istikrarlı bir maaş ölçüsü içine sokulmaları arzu edilir. Yoksa, memleketi idare edenlerin parlak söz leri, bir gösterişin pırıltıları -olarak kalacaktır.. Çünkü subay — ailesi de diğer sivil aileler gibi çarşı pazar ile yakından ilgilidir, fiyatların hiç bir zorluk çekmeden, hiç bir maniye uğ- ramadan durmadan yükseldiği pek- âlâ bilmektedir. Durum bu olunca, subayların maaşlarına yeni zamlar yapmanın bir zaruret halinde kendi- ni hissettirdiğini inkâr etmemek lâ- zım gelecektir. ARAYIŞ Aylık Sanat ve Edebiyat Gazetesi 1 MARTTA YENİDEN ÇIKIYOR Haberleşme Adresi : P. K. : 193 — Ankara 27