18 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

18 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Guy Mollet Cezayirde Çok domates sarfedildi miye karışmalarından sonra daha da kuvvetlenmiş ve Fasın iç durumu- nun düzelmeye yüz tuttuğu günlerde, birdenbire Cezayirin iç durumu ka- rışmıştı Bu karışıkhk 2 Ocak seçimlerine tekaddüm eden son günlerde o kadar artmıştı ki bu tarihte Cezayirde ye- ni seçimler yapılamamış ve terör ha reketlerinin sona ermesine kadar, Cezayiri, yeni Fransız Meclisinde es- ki milletvekillerinin temsil - etmesi kararlaştırılmıştı. Mollet iktidarı tes lim alır almaz ilk iş olarak Cezayir meselesine bir hal tarzı getirmek is- temiş ve Faure zamanının Cezayir genel valisi M. Soustelle'in görevine son Vererek bu Vazıfeyı general Cat- roux'ya teslim etmiştir. Bu kadarla da yetinmeyen Mollet, Cezayir'in a- kibetini iki taraflı goruşmelerle Üa yin etmek yolunda verdiği sözü de tutarak, geçen haftanın başında Ce- zayire gitmiş bulunuyordu. Mollet Cezayir'de Cezayir meselesinde-muhteşem bir karşılanma töreni bekleyen Mol- let Cezayir hava alanında sürprizle karşılaşmıştır. Başbakana hava ala- nında barış ve iyi niyet sembolü olan çiçekler yerine kin ve hoşnutsuzluk sembolü olan çürük domates atılmış, koca Fransanın yeni sosyalist Baş- bakanı, alanda ve şehire giden yol boyunca yuhalanmıştı İşin dikkati çeken tarafı şudur Molletyı yuhalayan ve Çürük doma- tes yağmuruna tutanlar Cezayirin yerli halkı değildi. Bilâkis yerliler, Mollet'yi, kendilerine yeni ve İliberal bir statü getirecek bir kurtarıcı ola- rak karşılamışlardı. Gerçekten Mol- let, Fransız tarihinde bir "Cezayirli" den söz açan ilk başbakandı. Eski AKİS, 18 ŞUBAT 1956 genel vah M. Soustelle'in Ceezayiri daha sıkı bağlarla anavatana bağla- mak fikrine iltifat etmemiş ve onun yerine daha liberal fikirli olarak ta- nınmış general Catroux'yu getirmiş- ti. Bütün bu iyi niyet gosterılerı Ce- zayirli milliyetçileri Mollet'ye ya- kınlaştırmıştı. Geçen hafta içinde Fransız Başbakanını yuhalayan — ve ürük domates yağmuruna tutanlar Cezayirde yerleşen ve Mollet'nin ted- birleri sonunda buradaki çıkarlarına bu günlerde ebediyen veda etmekten korkan Fransızlardı. Bunlar on mil- yonluk Cezayir nüfusunun onda bi- -inden fazla değildiler Ancak bu on mılyonun onda biri. Şimdiye kadar olduğu, gibi şimdiden sonra da bütün Cezayirin mukadde- ratına hakim olmak istiyordu. Guy Mollet'nin, esasen şimdiye kadar da Fransız vatandaşı olduğu iddia edi- len "Cezayirli" lere bundan böyle bu Vatandaşlık sıfatının bahsettiği bü- tün hak ve yetkılerınden faydalanma imkanını vereceğini söylemesi üzeri- ne, bu azınlık, eski saltanatın elden gıtmesınden gocunarak tepki göster- DUÜNYADA OLUP BİTENLER diye bağırıyordu. Kahrolsu Catroux' Bize Soustelle'i geri verin" Bu sözleri takiben de yuhalar yukse— liyor, havada çürük domatesler uçu- şuyordu. Catroux nun şahsında Mol- let'yi görmemek imkânsızdı. Catroux - çekiliyor Mollet — Kabinesinde Cezayir Umu- mi Valisi olarak yer alan General Catroux bu sırada Cezayirde bulun- muyordu. Guy Mollet'nin ziyaretin- den dört gün sonra, 10 Şubatta gele- cek ve ancak o tarihten itibaren fii- len işe - başlayacaktı. Catroux, bu gösteriler üzerine, işe başlamadan is- tifasını vermek zorunda kalmıştır. Catroux, Başbakan Mollet'ye yazdığı istifa mektubunda böyle şerefli bir göreve seçilmiş olduğundan duyduğu hazzı kaydettikten sonra eski silâh arkadaşlarının bile kendisinin Ceza-. yir Umumi Valisi olmasına itiraz et- tiklerini, kimse ile fikir ayrılığına düşmek ıstemedıgı için çekilmeyi uy- gun gordug nü söylemekteydi. Cat- roux'nun istifası ile, Mollet'nin, Ce- zayir davasının halli yolundaki en ö- nemli kozlarından birini kaybettiğine şüphe yoktu. Üstelik, Catroux, halle- dilmesi gereken meselelerden hiçbi- rini çözmeden istifa etmişti. Mollet Catroux'nun çekilmesin- den sonra yeni bir genel Vali ara- mak zorunda kalıyordu. Mollet, bu Valiyi, geçen haftanın sonlarına doğ- ru M. Robert Lacoste'un şahsında bulmuştur. Ancak M. Lacoste da Ce- zayirdeki Fransızların güvenine nail olamamışa benziyor. Hafta sonunda Cezayire ayak basan - Lacoste daha ilk adımda numayışçılerın 'geri dön! Soustelle'i istiyoruz" şeklindeki — ba- ğırmaları ile karşılaşmıştır. Lacoste- un valiliğinin de ne kadar ömürlü o- lacağı şimdilik belli değildir. Cezayir açmazı Fransa, Tunus ve Fastan sonra, şu günlerde Cezayirde de bir aç- maza girmiş bulunuyor. Bir yanda iyi - kötü bir otonomi isteyen milli- yetçiler, diğer yanda eski imtiyaz ve üstünlüklerini korumaya çalışan Ce- zayir Fransızları Mollet hükümeti ü- zerinde bir baskı yarışmasına giriş- mişlerdir. Yarıştan kimin galip çıka- cağı kesin olarak söylenemez. Yal- nız Fransa, dünyanın büyük bir ço- ğunluğunun Cezayir — milliyetçilerine sempati beslediğini de unutmamalı- KİTAP 1) KİRALIK ODA - Ataç'ın temiz Türkçesiyle George Simenon' mişti. Azınhk "Catroux'yu istemiyo- 4 YENİ dan. 2) SANIK - Rus toplama kamplarında geçen korkunç macera. 3) ŞU BABAMIN İŞLERİ - Filipin'li Carlos Busolan'ın en güzel eseri. 4) BİR DÜNYA Kİ - Suat Taşer'in Tiyatro yazıları. SHD. KİTAPLARI ARASINDA Yakında Çıkıyor. P.K: 133- Ankara 19