10 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

10 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

BUNLAR HEP HAKİKATTİR Basbakan Adnan Menderes 29 Şu- bat çarşamba günü Meclis kür- süsünde hayat pahalılığı ve Iktısadı evvelki devirlere ait gazete kupürle- rini, okurken, aynı gün çıkan gazete- lercle şu haberler vardı: İzmir, 28 (Telefonla.) — Şehirdeki çay darlığı had safhaya girmiştir. Tekel İdaresi, imkân dahilinde bayi- lere tevziata devam ediyorsa da da- ğıtılan partiler, derhal yok olmakta ve karaborsaya intikal etmektedir. Bir paket çayın karaborsa fiatı bu- gün 6 liraya çıkmıştır. (Cumhuriyet) Çarşamba,- — 28 (Telefonla) — Çar şamba tütün ekicilerinden 50 kışı Başbakana şu telgrafı çekmişlerdir: 'Sayın Başbak, 20 Şubat 956 tarihinde ilçemizde 430 kuruştan açılan tütün piyasası bir iki gün devam etti ve bu arada a- zami yirmi kapının mahsulünü mu- bayaa etti. İlçemizde iki milyon ki- lo tütün vardır. Piyasa 110-120 ku- ruştur ve Tekelden başka alan da yok. Bir yıl çoluk-çocuk çalışarak ve büyük masraflar yapara meydana getirdiğimiz ve bütün ümidimizi bağ- ladığımız tütünümüzün pancar fiya- tına elimizden alınması karşısında, yüzlerce aile yağmur altında Tekel kapılarında, sokaklarda perişan halt de dolaşmaktadır. Hükümet Başkanı olarak size iltica ediyor ve bızı kur- tarmanızı istirham ediyoruz." (Dünya) * Başbakan — Adnan Menderesin, mem- leketimizin içinde bulundugu ikti- sadi güçlükleri kabul etmiyerek, ha- yat pahalılığı olmadığını iddia etme- hayret uyandırmaktadır. Resmi is- tatıstıklerden de anlaşılacağı üzere, zaruri ihtiyâç maddelerinin fıyatları günden güne artmaktadır. Piyasada- ki fiyat etiketleri Başbakanı tekzip etmektedir. Halkın en önemli gıda maddesi olan patates, halen peraken- de olarak 90 kuruştan satılmaktadır Resmi kayıtlara göre, 1950 de pata- tesin perakende satış fiyatı ortala- ması 30 kuruştur. Buna göre, beş yıl sonunda patates fiyatlarındaki artış nisbeti yüzde iki yüzdür. 1950 de bir liraya 3 kilo patates alınırken bu gün aynı paraya ancak bir kilo patates a- lınabilmektedir. (Dünya) * Son günlerde külliyetli miktarda kuzu gelmesine rağmen kasaplar- da "süt kuzusu" adiyle satılan etle- rin etiketleri üzerindeki fiyatlar, bir türlü düşmemektedir. Kuzu, dün İs- tanbulun ayrı ayrı semtlerinde 450- 600 kuruş arasında satılmıştır. İstanbul Ticaret Borsasında son olarak canlı kuzunun kilosu 162-290 arasında muamele görmüştür. Alâkalılar hayvan sahiplerinin yo- ğurt ve peynir mevsiminin yaklaş- AKİS, 10 MART 1956 ması münasebetiyle yavruları anala- rından ayırıp satmaları yüzünden bu kadar bol kasaplık kuzu — geldiğini söylemişlerdir. . Kuzular, bilhassa İstanbula ya- kın köylerden, Trakya ve Orta Ana- ıâoludan kamyonlarla — getirilmekte- ir » (Hürriyet) Belediye ve umumi ef- n kanaati hilâfına, pahalılığa sebep kendılerının olmayıp toptancı tüccarın olduğunu dünkü Dernek top- lantılarında söylemişlerdir. Migros'- un ucuzluk yaratmadığı üzerinde de duran bakkallar, bu teşekkülün işe başladığından beri gıda maddeleri fi- atlarının arttığını ileri sürmüşlerdir. Bakkallara göre, Migros müstahşil- Bakkallar Adnan Menderes Yeni gazeteleri okumuyor mu ? den mal almamakta, sattığı — gıda maddelerini toptancı tüccardan mü- bayaa ederek fiatların yükseltilmesin- de mühim rol oynamaktadır Toplantıda varılan bir karar ge- reğince bu dernek, Migros'a karşılık, doğrudan doğruya müstahsilden mal alıp bakkallara tevziat yapmak üze- re şirket kuracaktır. * (Hürriyet) 1 Mart 1956 tarihli gazetelerde ise, Başbakanın Meclisteki bu deme- cinin yanı başında şu haberler de yer almıştı Sanayi çevrelerinden öğrendiğimize göre, son günlerde şehrimizde ba- zı fabrikaların kapandığı bildirilmek- tedir. Alâkadarların ifadelerine göre, 955 senesinde umumi olarak fabri- kaların ihtiyacı olan ham maddenin ancak yüzde onunun temin edildiği ve bu yüzden bir kısım fabrikaların kapandığı bir kısım fabrikalar da faaliyetlerini dörtte bire indirmek zo- runda kaldıkları haber verilmekte- dir. Kapanan fabrikalar arasında bil- hassa mensucat ve kauçuk fabrika- ları bulunmaktadır. (Vatan) * Beyoğlu başta olmak üzere şehrin rçok semtlerınde son günlerde "Tenzılatlı satış” mış yürü- müştür. Bu tenzılatlı satışlar bılhas- sa ayakkabı mevzuunda olmaktadır. lkı büyük mağaza tasfıye yuzunden ü de sürüm gayesiyle ayakkabı İi- atlarında indirmeler yapmışla ynı caddede 100-150 lıraya satış yapılırken 25-30 liraya ayakkabı sa- n dükkân sahiplerinden biri sırf memlekette Uucuz ayakkabı satmanın mümkün olabileceğini ortaya koy- mak, lüks telâkki edilen 100-150 lira- lık 1skarpınlere ufak ölçüde de olsa rekabet edebilmek için bu yola git- tiklerini ve sürümden kazandıklarını söylemiştir. Diğer yandan, bazı kundura ma- ğazalarının da 1şsızlık yüzünden mü terilere cazıp görünmek için fıatlar— a çok cüz'i indirmeler, buna muka- bil vitrinlerde buyuk reklâmlar yap- tıkları görülmü Fiatların yanına yaklaşılmaz ha- le gelmesi yüzünden başvurulan bu tenzılatlı satışların gitgide şehirdeki bütün dükkânlara sirayet edeceği an- laşılmaktadı (Hürriyet) * İzmir, 29 (Telefonla) — Egede oto- mobil lâstiği buhranı en had saf- haya girmiştir. Bugün, Sokeden alı- nan bir haberde hükümet önünde ter- kedilen Opel marka bir otobüsün ü- zerınde şöyle bir levha görülmüştür: u lâstik ıztırabı ne zaman biter Daha mı çekeceğiz yeter Allahım Lâstiksiz Opel, kalmadı cepte papel Bu sebeple satılıktır bu Opel" (Cumhuriyet) Ayakkabıcı esnafı temsilcileri ile deri fabrikatörleri dün saat 16.30 da bir toplantı yaparak, ayakkabı fi- atlarındaki yükselişin sebeplerini a- ramışlardır. Geç vakitlere kadar de- vam eden bu toplantıda, perakendeci esnaf, derilerin çürük ve pahalı satıl- dığını belirterek, fiatlardaki yüksek- liğin bu sebeplerden ileri geldiğini soylemışlerdır Buna mukabil fabrika törler ise deri fiatlarında hiçbir art- ma olmadığını ve pahalı satış yapan- lardan fatura alıp bunları Milli Ko- runmaya vermelerini ileri sürmüşler- dir. Bu arada çok pahalı satış yapan lüks mağazalarla İmalât uamele Vergisine de hücumlarda bulunulmuş fakat pahalılığı doğuran hakiki se- bepler üzerinde kat'i bir anlaşmaya varılamamıştır. Vatan) l1