10 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

10 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Birleşik Amerika Eisenhower başkan adayı Son — aylar içinde Birleşik Amerika halk efkarını en çok düşündüren bir sorunun cevabı, geçen haftanın sonlarında, nihayet verilmiş bulunu- yor. Bizzat kendi ağzından yaptığı bir açıklama ile, Başkan Eisenhover, önümüzdeki sonbaharda yapılacak başkanlık — - seçimlerinde adaylığını koymak istediğini bildirmiştir. Ge- çen yılın sonlarına doğru geçirdiği çetin bir kalp krizinden sonra, Baş- kanın sağlık durumunun ikinci bir dört yıl daha başkanlık yapmasına müsaade edip etmeyecegı bilinemi- yordu. Geçen hafta, önce basın men- suplarına, sonra da Amerikanın bel- libaşlı bütün radyo ve televizyon şebekeleri aracılıgıyla Amerikan hal kına yaptığı açıklamaya göre, Baş- kan Eisenhower, yeni seçimlerin a- refesinde, her zamankinden daha sıh hatlidir. 15 Şubatta yaptıkları sıkı bir incelemeden sonra, Amerikalı ta- nınmış kalp hastalıkları uzmanları- nın Eisenho'Nver'in sıhhi durumu hak tandaki görüşleri de bundan farklı değildir. Esasen Başkan Eisenhower de, uzmanların bu görüşleri üzerine ikinci bir kere daha başkanlık şan- sını denemeye karar vermiştir. Eisenhower'in — ötedenberi bekle- n bu kararını açıklaması sanıldı- gından daha geç ve güç — olmuştur. Başkanın en geç şubatın sonlarına doğru konuşacağı, en fazla konsültas yonu takip eden bir-iki hafta içinde müsbet veya menfi bir cevap verece- ği tahmin ediliyordu. Başkan, tah- minlerin hilâfına, cevabım mümkün olduğu kadar geciktirmeyi tercih et- miştir. Ancak American — Broadcas- ting Company'nin bir radyo yorum- cusu tarafından yapılan bir açıkla- aşkan'ı, anlaşılan biraz da is- tegı hilâfına, konuşmaya — zorlamış- tır. Amerika'nın en büyük radyo ve televizyon şirketi olan American Broadcasting — Company'nin yorum- cularından William Wınter 23 şubat gecesi yaptığı bir radyo konuşmasın— da, haberi inanılır kaynaklardan al- dıgım söyleyere Başkan Eisenho- wer'in önümüzdeki sonbaharda yapı- lacak başkanlık seçimleri için aday- lığını koymağa karar verdiğini ileri sürmüştü. — Winter'e göre, Başkan, her Amerikalının başarabileceği bir görevi sadece kendi nefsine hasret- meyi hiçbir zaman düşünmemekle be- raber, Amerikalıların bu şerefi esir- gemedikleri takdirde, dört yıl daha iş başında kalabileceğini Cumhuriyet çi liderlere açıklamış — bulunmakta- dır. Winter'in bil açıklaması, ertes gün, Beyaz Saray Basın Sekreterı James C. Hagerty tarafından şiddet- le yalanlanmıştır. Hagerty'ye göre, Başkan tarafından Cumhuriyetçi li- derlere yapılmış her hangi bir açık- lama, verilmiş hiçbir söz yoktu. A- merican Broadcasting Company'nin yorumcusunun yaptığı konuşma her gün çıkarılan binlerce soylentıden biriydi. Üstelik Başkan Eisenhower bu konuda daha bir karara bile var- mış değildi. Ancak Hagerty'den bir gün sonra bir basın toplantısı yapan Başkan, Sekreterini kendi ağzı ile yalanlamak ve nihayet, yeni seçim- ler için adaylığım bir kere daha koy- mak istediğini söylemek zorunda kal mıştır. Başkan Eisenhower ve Mamie Amerikan ailesi No. I AKİS, 10 MART 1956 Richard Nixon Sallantıda Tarihi bir toplantı Başkan — Eisenhower'in yeni seçim- ler için adaylığını koymak istedi- ğini açıkladığı basın toplantısı, ger- çekten tarihi bir toplantı olmuştur Şımdıye kadar beyaz sarayın gördü- ğü en kalabalık basın toplantısı, kalp krizi geçiren Başkanın hastane- den çıkarak yeniden ise başladığı gün yaptığı toplantı olmuştu. 294 basın temsilcisinin katıldığı bu toplantının rekorunu kırmak çok güç görünü- yordu. Oysaki son basın konferansı, 311 gazetecinin iştirakile, erışılmez zannedilen rekoru çok geride bırak- mıştır. Konferans salonuna girebil- mek için, toplantıdan üç saat önce, salonun kapısı önünde kuyruğa gir- meye başlayan gazetecilerin 75 kada rı da yer yokluğundan geri dönmeye mecbur kalmıştır Kapının açılan — tek kanadından teker teker içeri alınan gazetecilerin üstü, içeri girmeden önce, sivil po- lisler tarafından inceden inceye aran mıştı. Bazı gazetelerin, diğerlerini atlatmak sevdasıyla — muhabirlerinin cebine ufak mikrofonlar veya telsiz- ler yerleştirmesinden korkan Beyaz Saray idarecileri, PAmerikan basın tarihinde ilk defa yer alan böyle bir tedbire başvurmak zorunda kaldık- larını itiraf etmişlerdir. İdarecilerin söylediklerine göre, Başkan Eisenho- wer, toplantı bitmeden kararının et- rafa yayılmasını istemiyor! Başkan Eisenhower konferansın başlarında bu konuda konuşmak is- temeyen bir tavır takınmıştı. Ameri- kan iç politikasını ilgilendiren diğer ban meseleleri cevaplandıran Eisen- hower, gazetecilerin devamlı israrla 17