10 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Yurttan Akisler İktidar Çevrelerinde BAŞBAKANLIK — Başbakan Adnan Menderes önümüzdeki haftanın sonlarında Pakistan Başba- kanının ziyaretini iade için Karaşiye gıdecektır Seyahat uzun zaman evvel tasarlanmıştı. Adnan Menderes kediler yokken farelerin cırıd attığı yolundaki darbımeselin doğruluğunu iki de- fa tecrübe ettiğinden başkentten uzak kalm pek istememektedir. Hele Demokrat mılletvekılle- ri şimdi seçim bölgelerinde seçmenleriyle temas halinde bulunduklarından dönüşlerinde Menderes kabinelerinin icraatına karşı büyük hayranlıkla dolu olmıyacaklardır. Menderes III. hükümetinin devrilmesiyle neticelenen Grup kaynaşması Baş- bakan Bagdattayken başlamıştı. HÜKÜMET — Geçen haftanın sonunda Başbakan Adnan Menderes mutad "dinlenme ziyaretleri" nin birini yapmak üzere İstanbula hareket eder- ken refakatine gene Devlet Bakanı Emin Kala- fatı almıştır. Emin Kalafat son aylarda Başbaka- nın daimi refiki haline gelmiştir. Devlet Bakanı Başbakanı kendi yoluna çekeceği zehabındaydı. Farkına dahi varmadan kendisi Başbakanın yolu- na girmiştir - İstanbul teşkılatında bu günlerde Saro- lıstlerın bir huruç hareketine intizar edilebilir. Gaye teşkilâttan Köpı'ülü taraftarlarını uzaklaş- tırmaktır. Hareketin perde arkası idarecisi Dr. Mükerrem Saroldur. Dr. Mükerrem Sarol Vatan gazetesinden satın aldığı rotatıfle takvıye ettiği matbaasında Türk Sesinden başka bir de akşam gazetesi hazırlamaktadır. Gazetenin başında ismi gorunenler Nuri Atılgan ile Kemal Onan (Con) mal Onan vaktiyle Samed Ağaoğlunun di- rektıfıyle İstanbulda başka bir gazete çıkartmış Dr. Mükerrem Sarolu kendisine hedef ittihaz etmiş, bu arada onu "turnike" ye benzetmişti. Şimdi hedefin Samed Ağaoğlu olması kuvvetle muhtemeldir SOSYETE — Geçen cumartesi gecesi Ankarada Opera binasında verilen "Verem Savaş Balosu" hemen bütün bakanların rağbetini görmüştür. Ba- loya Cumhurbaşkanı Celal Bayar ve refikası da gelmiş ve Cumhurbaşkanlığı locasının hole ba- kan kapısı önüne konan koltuklara oturarak et- rafı seyretmişlerdir. Cumhurbaşkanı baloda bu- lunan sabık Maliye Bakanı Hasan Polatkan ile eşini yanına çağırmış, iki iskemle de onlar için koydurtmuş ve kendileriyle birlikte görünmüştür. Munhalifler arasında — Mayısta toplanacak plan Kurultayın hazırlıkları esas itibariyle iki plânda yapılmak- Başbakanın Endişesi Bir Balo Gecesi Hatırası Sallanan Başlar Poujadistler Döğüşüyor tadır. Bırıncı plân Ankaradır. Başkentte eski C. H r yazıhane veya evlerde sık sık buluş- makta, partı içinde iş başına gelebilmenin 'yolunu görüşmektedirler. Bunlar bilhassa Kasım Güle- ğin aleyhtarlarıdır. İkinci plân ise memlekettir. O plânda Kasım Gülek faaliyet gostermekte ve diyar diyar dolaşarak C.H.P. propagandası 'namı altında Kurultay için kendi propagandasını yap- maktadır. İki tarafın arası bulunup da İsmet İnö- nü ortaya uzlaştırıcı bir formül koyamazsa zafer Kasım Gülekte kalacaktır. Zira demokrasilerde sabahleyin onda kalkıp bir saatte traş olan küçük beylerin, ağzına ve ayağına kuvvetli politikacı- ları yendikleri görülmemiştir. HÜR. P. — Herkes methedilmek ister, bir şahıs tarafından zemmedilmek arzusuyla yanan tek te- ekkül Hürriyet Partisidir. Bahis mevzuu şahıs ise İsmet İnönüdür. Hakikaten C.H.P. Genel Baş- kanı kendileri hakkında sert değil ama, dokunak- h ' bır kaç tariz yapsa, onlar da cevap vermek fırsatım bulsalar yer yüzünde "İspatçılar" dan daha mesut kimse bulunmıyacaktır. Hakikaten iktidar partisinin, Hür. P. nin İnönü tarafından idare edildiği ve onun desteğine malik bulunduğu yolundaki kesif propagandası Uç kimseye tesir etmemış, sadece Hür. P. nin kendilerine henüz pek güvenemiyen kurucularının yüreğine oturmuştur. Bu, onlarda yavaş yavaş bır kompleks haline gel- mek yolundadır. Halbuki P. bütün muhalif partilerle dost geçıneceğını, hattâ memlekette huzur ve sükün isteyen bütün demokratlara eli- ni uzatmağa hazır bulunduğunu kuvvet ve cesa- retle ilân ediverse iktidarın tekmil balonları bir anda patlayıverecektir. Hür. P. içinde bu ikinci Hkrın temsilcisi Ekrem Hayri Üstündağdır. Fev- i Lütfi Karaosmanoğlu C.H.P. ve bilhassa onun Genel Başkaniyle temastan ürkenler arasındadır. Şehirlerin nabzı İSTANBUL — Geçen haftanın sonunda İstanbul- da gösterişli merasimler tertiplendi, vaad dolu be- yanatlar yapıldı., bundan sonra Belediyenin bam- başka bir ruhla çalışacağı bildirildi. Hakikaten çıkarılmış olan bir kanun gereğince Vilâyet ile Belediye ayrıldı. Fakat halkın- nazarında değişmiş hiç bir şey yoktur, zira Demokrat Parti Belediye Başkanlıgı ıçın bula bula Prof. Fahreddin Kerim Gökayı bulmuştur. Prof. Fahreddin Kerim Gökay ise Istanhullııların nazarında pahalılığın 1 numa- ralı amilidir, zira bu mevzuda yaptığı bütün mü- cadele zaman zaman gayrı ciddi bir kaç söz söyle- meye inhisar etmektedir. Ancak İstanbul teşkıla- tını elinde tutan Orhan Köprülüye karşı yüksek bazı çevreleri hiç olmazsa Beledıyeyı ayrı tutmak maksadıyle bu plânı tatbik mevkiine koy- ' muşlardır AKİS, 10 MART 1956