10 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

10 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Fahreddin Ulaş Henüz ulaşamadı Hayat pahalılığı En büyük polemik mevzuu budur. Sefaletten refaha kadar bütün de- liller ve mukabil deliller - kullanıldı, zihinler karıştı. Bununla beraber, ko- nuşulanlar ne olursa olsun, işin içyü zünü - hükümet dahil - bütün mıllet— vekilleri biliyordu. Nitekim memur- lara, emeklilere ek maaşlar verilme- sini Meclisten hükümet talep etmiş, Meclis de hayat pahalılığının bugün- kü ölçülerine daha ziyade yaklaşmak için emekli maaşlarına bir aylık da- ha eklemiştir. Türkiyede fiatların umumi suret- te yükseldiği ve bu hareketin durdu- rulamadığı bir vakıadır. Eğer çeşitli vatandaş kategorilerinin muta a zançları aynı ölçüde artmamış ise, hayat bu kategoriler için derece de- rece pahalıdır. Memur için bu böyle- dir, emekli için böyledir, gayrimen- kul kirasını arttıramıyacağı için O- nun iradiyle geçinen için böyledir, taksi saatını zamanında ve aynı Öl- çüde —ayarhyamadıkça — şoför için böyledir. Memleketimizin — hususiyetlerine göre, umumi fiat artışı hareketlerinin köylü Üzerindeki tesiri daha geç ve değişiktir. Bugünkü durumda, buğ- daya, üzüme, incire, fındığa, tütüne, pamuğa verilen primlerle hükümet müstahsil — köylüye geçım yardımı yapmaktadır. Bir gün bu primlerin yetmediği görülecektir. ç ek maaşın yetmediği gibi. Mesele ciddi olarak konuşulmağa lâyıktır. Bu de- rece ölçüsüz ve süratli bir fiat sevi- yesi değişikliğinin umumi surette e- konomimizde ve sosyal hayatımızda tahribat yapmamasına imkân yoktur. 16 Dış - ticaret İktisaden geri kalmış ve kalkınma oluna girmiş milletlerin tediye bi- lançoları açık verir. Bütçe müzake- releri esnasında bu izah tarzı rağbet gördü. Bununla beraber, Meclis dış ticaret ve tediye bılançosu meselele- rini alimane formüllerden sıyırarak incelemek, tatmin edilmek ihtiyacını hissediyordu "Muvazene" mefhumu üzerinde farkh görüşlerin mevcudiyeti tabii i- Fakat ileriyi görmemekten dolayı aldıgımız malların bedelini ödeyemez duruma düşmek, kredi alıp vadesin- de taksitini ödiyememek, takatimizi iyiden iyiye aştıktan sonra en zaruri ithalât veya tediyeler karşısında apı- şıp kalmak gibi — muvazenesizlikler- den şikâyetçi olmakta vatandaş el- bette haklıdır. . Maliye ve Ticaret Bakanlarının bu konulardaki beyanları müsbet unsur- lar ihtiva etmektedir. Bu iki Bakan yenı bir tutum tarzının Zaruretine i anmış görünüyor. Daha şımdıden aldıkları bir kaç karar bile yeni ü- mitlerin uyanmasına kâfi gelmıştır ari bu ümitler boşa çıkmasa.. AKİS, 10 MART 1956