10 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

10 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Mektep gemisi Savarona Balık avı partilerinden kurtuluyor yıs ayında hizmete girecektir. AKİS o mevzuda öğrenebildiklerini okuyu- cularına arzetmekle kesbi şeref ey- ler. Eserin adı "Umur"dur ve bu Cum- hurbaşkanı için tezgâhlarımızda ya- pılan bir mükellef yattır. — Bilindi- ği gibi Cumhurbaşkanı Celal Bayar Bursanın Umurbey köyünde doğmuş- mur yatına şimdiye kadar iki milyon liraya yakın masraf edilmiş- tir. Halen üstü branda beziyle örtülü bekleyen geminin mayıs ayı sonunda pılacaktır. Yat hemen hizmete gire- bilecek haldedir. Umur 250 tonalitoluk, orta bü- yüklükte, fakat son derece şık ve lüks bir yattır. Diesel motoruyla iş- leyecek ve motorin kullanacaktır. Sürati 18 mil olacaktır. D. P. hükü- metının milletimizin Kalkınma prog- ramına dahil olması gereken bu fe- izli eserınm inşasına 1952 yılını karar verilmiştir. Yatın motorları Almanyada hususi bir ıtınayla yapılmıştır O sırada Bonn Büyük elcimiz olan Suad Hay- Tİ Urguplu gerek motorların, gerek- se diğer aksamın in nisbetin- de ucuza maledilmesi hususunda if- tihar edilecek bir gayret sarfetmış ve böylece memleketimize döviz kazan- dırmaya muvaffak olmuştur Büyük elçimizin yakın alakası Ankarada takdirle karşılanmıştır. evvela az kamaralı olarak sadece kalacakları — hesaplanmıştı. sonradan Büyük Millet Meclisi Baş- kam ile Başbakanın özel kalem mü- e yaverleriyle birlikte yat- m yü: mıştır. Hakikaten bu ilâvelerin tek- neyi ağırlattıracağı — hesaplandığın- dan yatın yüzme kudretini kaybede- ceği endışesıne kapılınmıştır. Ancak ilâve kamaraların yapılması için 1s- 8 rar olununca başka bir formül bulun muş ve geminin üst kısımları tama- mile alüminyumdan imal edilmiştir. Şimdi yatta dört — adet son derece lüks, üc adet de daha az lüks kama- ra mevcuttur. Cumhurbaşkanına ay- rılan kısım geminin üst ve arka ta- adır. Devlet başkanı orada ya- tacaktır Bilindiği gibi eski devirler- de Kaptanı Deryalar da gemilerin o kısmında kalırlardı. Hakikaten tek- nelerin en rahat yeri orasıdır. Yat dört kattır. En üst katta kap tan koprusu ve kumanda mevkii, 0- turma. n ve yemek salonları bu- lunmaktadır Onun altındaki katta kamaralar vardır. Daha aşağıda mü- rettebat ve personelin koğuşları, de- polar, mutfak mevcuttur. En alt kat ise makine dairesidir. Yatın sol ta- rafı yaverlerin kamaralarına — ayrıl- son derece lüks bir şekilde tefrış olunmak adır. Dekorasyon işi güzel sanatlarda ıhtısas sahibi bir zata havale edilmiştir. Bu zat mut- lak selahiyete haildir ve mefruşat onun tensip ettiği atelyelerde hususi bir itinayla hazırlanmaktadır. Üs- tad dekoratör yapılanları bir kaç de- fa beğenmemiş ve bunlar tekrar in- şa ettirilmiştir. Bir kısım me fruşat ise dogrudan dogruya Almanyaya si- pariş edilmiştir.. Mutfak malzemesi Almanyadan gelen eşya arasındadır. Böylece yatın en ufak kabından en üyük tenceresine kadar hepsi Al- man malıdır. Bu siparişleri verenler son derece dikkatli davranmışlar ve ir marklık dövizin fuzuli yere sar- fedilmemesi — için sıkı pazarlık yap- mışlardır. Haklar ve kumaş kısımlar Hereke fabrikasında ipekten hususi şekilde yaptırılmıştır Böylece halı- cılık sanayiimize geniş ve verimli bir ha kaz. andırılmış, memlekette iş hacmi artmış , dolayısıyla kalkınma faaliyetimiz ında hak dokuma kapasitesi de unutulmamıştır. Hatta dekorasyon — mütehassısı tarafından beğenilmeyen kumaş ve örgüler tek- rar ettirilmiştir. Bunların desenleri de ihtisas erbabınca çizilmiştir. Yatın zabitan kısmı dört ıla altı kişiden müteşekkildir. Mürettebatı on beş kişi olacaktır. Umur, Cum- hurbaşkanlığına tahsıs edilece e böylece yal evlet başkanları geldıgınde tertıplenecek balık avı partilerinde Savaronanın kullanılma- sına hacet kalmayacaktır Hakikaten o büyük geminin bu gibi işlere tah- sısı, masrafın fazlalıgı dolayısıyla tasarruf zihniyetine aykır düşüyor- du. Şimdi onun yerini sadece 250 to- nalitoluk ve iki milyon liracığa mal- olmuş bir yatın alması tasarruf pren siplerine de tamamile uygun olacak- tır. Yat daha ziyade Cumhurbaşkanı- nın memleket sularındaki tenezzuh- lerinde hizmet — görecektir. Yabanı sulara çıkıldığında genç ba hrıyelıle- mektep gem nın kullanılmasına devam edilece şüphe at doğrudan doğruya Cumlıurbaşkanlığma verileceğinden Devlet başkanları bunu arzu ettikle- ri yerlerde, arzu ettikleri şekilde ve arzu ettıklerı işlerde kullanabilecek- lerdir. Mayıs ayında yapılmasına hazır- lanılan seyir tecrübelerinin muvaffak olacağı şuphesızdır Böylece Umur yatı teni S mevsi- ızda — görmek rece memnun edecek ve böyle bir eserin kendi tezgahlarımızda ya- pılabilmesi D. P. için hakiki bir ifti- har vesilesi olacaktır. Böylece fay- dalı bir yatırım daha 1956 yılı içinde Kalkınmamızın aksamadan yürüme- si için kemerini sıkan vatandaşları- mızın hizmetine girecektir. Başbakan Adnan Menderesin 0- kuduğu eser listesindeki eksiği ta- mamlamak fırsatını bulduğundan do- ayı AKİS sevinç duyar ve bu ço h yırlı yatırımı millete hediye eden Mender -hükümetlerini — kalbin bütün samımiyetıyle tebrik eder. Örfi İdare Koridordan röportajlar İstanbulun yeni Adliye sarayının koridorları bundan bir müddet vel her gun, bir müddetten beri ıse gun aşırı son derece kalabalık olu- evam eden duruşma 6-7 ey ul lıadıselerının sanıklarının ruşm sıdır. Gerçi Askeri Muhakemeler U- sul Kanununun bulup çıkarılan ve şımdıye kadar bir çok defa tatbi ik e- gizlilik kararım icap ettırecek bır va ziyet bulunmadığından sayıda dinleyici salonu doldurma ktadır Din- leyicilerin ekseriyetini yüksek tah- sil gençliği ile meraklı gazeteciler teşkil ediyor. Gazeteciler içinde en AKİS 10 MART 1956