19 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

19 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Totaliter idarelerde ise polis balla basla altında tutmağa yarayan bir te şekkül olarak kabul ve o yolda 1s— timal edilmiştir. Bizde zaman zam görülen suiistimaller, — polisin vazıfe ve — selâhiyetlerini demokratik bir anlayışa göre yeniden düzenlemekle önlenebilir. Polisin devletle halk ara- sındaki durumunu en iyi düzenlemiş memleket olarak İngiltere gösteril- mektedir. İngilterede polis ne Krali- çenin ne de devletin emrindedir, an- cak halkın hizmetindedir. İşte yalnız bu hususiyeti polisi her türlü — tesir- lerden uzak tutmaktadır. Orada po- lis halkın en yakın dostudur. Orada çocukları "seni polise veririm" diye korkutmazlar. Turkıyede "polis kor- usu" nun "polise yerleştirmek teşkilâtın başında bulu- nanların üzerinde — hassasiyetle dur- maları lazım gelen bir konudur. Teşkilât Istatistikler Türkiyede son yıllarda üfusun artmasına rağmen suçla- rın azaldığını göstermektedir. Bun- da hiç şüphe yok ki polisin yardımı çoktur. Teşkilâtın genişlemesi mem- leket içinde yayılması, asayişin daha iyi teminine imkân vermektedir. Em- niyet Genel Müdürlüğünün bugünkü kadrosu 11.000 civarındadır. Bu ise ihtiyacın ancak yarısıdır. İlçelerin durumu da bu nispeti teyid etmekte- dir: 500 ilçeden 250 sinde polis teş- kilâtı henüz kurulmamıştır. Buralar- da emniyet işlerinde kendilerine mü- him vazifeler düşen jandarmalar hiz- met etmektedir. Bu gedik kapatıldığı gün, Türkiyede asayiş meselesi diye bir şey kalmıyacaktır. Polislik mes- leğine karşı ilgiyi artırmak da ehem miyetle ele alınması lâzım gelen bir konudur. Maaşların artırılması, terfi sürelerinin azaltılması, polislere da- ha ucuz mesken temini akla gelen ilk tedbırler olabilir. Elde polis enstitü- gibi modern bir müessese vardır; Burada polislerimiz en yeni metod- larla ilk mesleki eğitimi, kolej eğiti- mini ve daha sonra da yüksek eğitim görmektedirler. Fakat bu tek mües- sese ihtiyaca yetmemektedir. Bunla- rın sayısını artırmakla Türk polisi- nin daha iyi şartlarla yetişmeleri da- ha süratli olarak sağlanabilecektir. Polislik mesleğine girmek isteyenler- de orta tahsil aranmaktadır. Bu yıl alınan orta okul mezunları yıllık kon tenjanı doldurmadığı için ilk okul mezunları arasından — test usulü ile 400 talip seçilmiştir. Şimdi bunlar Polis Kolejinde ilk mesleki eğitimle- rini görmektedirler. İlim odern anlamda polis müspet ilim Mlerden geniş Ölçüde faydalanır. Tıp, fizik, kimya, aritmetik, balistik in en güvenilir yardımcıla— rıdır Ankaradaki Polis Enstitüsünde bunların hepsinin tatbikati mevcut- tur. Enstitü laboratuvarı - bazı ek- sikleri olmakla beraber - bugün ken- disinden çok istifade edilen değerli bir müessesedir. Bunun gibi bölge AKİS, 19 MAYIS 1956 Polis ve Telsizle konuşan polis Vasıtalar modernleşti ama... laboratuvarlarının memleketimizin muhtelif yerlerinde açılması, hâdise- lerin daha süratle aydınlanmasını, meçhul kaatillerin, — hırsızların daha çabuk yakalanmasını temin edecek- tir. 400.000 parmak izi oliste tabii ve matematik ılımler p tatbik sahası bulur. Şahısların eşyanın teşhisinde; bir cürmün nasl işlendiğini, ölüm veya kaza sebebini tesbitte; polise tahkıkat sırasında lâ- zım olacak kimyevi maddelerin ve malzemenin temınınde cürme karşı açılacak mücadelede ust makamların hasırlayacakları plânlar için yapılan istatistiklerde bu ilimlerin metodla- rına başvurulur. Eşhasın huvıyetlerının tespitinde bilinen en iyi ilmi metod parmak izi sistemidir. armak izi ne yaşla, ne de yaralanma ile değişmediği için teşhis isinde en müspet neticeyi ver- mektedir. Bir memleket polısının par mak izi arşivi ne kadar zengin olur- o polisin o kadar kuvvetli oldugu soylenebılır Scotland Yard'ın, FBI' n parma izi arşivleri dunyanın en zengın arşivleridir. Parmak izi siste- minin tatbiki bizde oldukça yem ol- Kitap ve Kırtasiyenizi BİLGİ' den alınız SAKARYA CAD. No. 4/A YENİŞEHİR - ANKARA ZABITA makla beraber, bugün Emniyet Genel Müdürlüğünde - 400.000.- parmak izi vardır. İlgililerin soyledıklerıne gö- re, bu sayının on misli artarak 4 mil yonu bulması arzu edilmektedir. O zaman Türk polısının elinde güveni- lir bir parmak izi arşivi olacaktır Parmak izinin polıse ne kadar büyü yardımı olduğunu memleketımızde son zamanlarda işlenen bır cinayet- ten misal vererek izah etmek müm- kündür. Meselâ, uzun zaman faili a- randığı halde bulunamıyan Harbiye cinayetinin faili, trafik polisinin son Trafik Kanunu mucıb ce tespit etti- ği parmak izleri sayesinde yakalan mıştır. Parmak izi ve fotoğraf ser- visleri bütün vilayetlerimize gitmiş- tir. Telsiz şebekesi T ürk polısı son bir kaç yıl içinde önemi inkâr edilemiyecek derece- de inkişaf etmiştir. Bu inkişaf bil- hassa modern tesis ve vasıtalara ka- gündüz 30 vılayetle telsiz ırtıbatı var ır. Emniyet Genel stediği anda bu otuz vilâyetten biri ıle ;emas edebilmektedir. Meselâ ısterse Istan- bulda Beyoğlu'nda devriye bir polis arabasıyle bir kaç dakıka ıçınde temasa geçer ve icab eden emirleri verebilir. Şimdi bütçe imkânları nis- betinde bu telsiz şebekesının genişle- tilmesine, bütün Türkiyeye teşmil e- dilmesine çalışılmaktadır. Bu büyük telsiz şebekesinden — başka, Ankara, İstanbul ve Adanada şehir içi telsiz şebekesi de vardır. Bu illerde muay- yen bir numaraya telefon eden vatan daş polisi beş dakika sonra yanında bulur (Ankarada 12925) Karakol a- ramaga, şuraya buraya telefon et- meğe biç lüzum kalmamıştır Polisin kuvvetini Aartıran, halka da güven telkin eden vasıtalardan biri de polis otomobıllerıdır Bunlar şehrin içinde devriye gezmek suretiyle, polisti her zaman halkın hizmetine hazır oldu- ğunu fiilen gostermektedırle Emni- yet Gel Ankarada İs- tanbulda gorulen bu telsızlı polis o- tomobillerini butun vilâyetlere temin etmeğe çalışmaktadır. Çünkü 6 polis devrıye arabası 100 polisin gordugu işi görebilmektedir. Faili meçhul cinayetler P olisin teknik bilgisi ve vasıtaları arttıkça, faili meçhul cinayetlerin azalacağı kolaylıkla tahmin edilebi- lir. Meselâ 1956 yılında 1144 adana öldürme suçu işlenmiştir. Bunlardan sekizinin faili elan meçhuldür, (meş- hurlarından biri: Sariyer cinayeti) Bir kaç tanesinin de failleri malüm- dur, fakat henüz yakalanamamışlar- dır. Ortalama olarak binde 7 nisbeti oldukça büyük bir nisbet olmakla be- raber, son senelerle mukayese edile- cek olursa, faılı meçhul cinayetlerin adam öldürme suçlarına nisbeti git- tikçe azalmaktadır. Bunun yanında önemli bir hususıyet de polis kuvvet- lşndıkçe suçların azalması keyfiyeti- ir. 15