19 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

19 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

T I B Kanser Sigara kanser yapar mı? Geçen haftanın başında İngilterede Ardath, British-American, Garre- ras, Gallaher Imperial, Godfrey Phil- lips ve J. Wix Sons kumpanyaları müşterek bir beyanname yayınladı- lar. — Tütün kumpanyalarını telaşa sevkeden — şey aştırmalar Konseyinin tütün duma ında kanser yapan bir maddeyi tespit etmeleri ol- muştu. İşin tuhaf tarafı, bu şirket- lerin 1954 yılında araştırma konse- yine tütünün kansere sebep olup ol- madığını araştırması için 250.000 sterlinlik bir bağışta bulunmuş ol- malarıydı. Konsey — araştırmalarım bu para sayesinde yapmış ve kan- serle sigara arasında bazı münasebet- ler keşfetmişti. Şirketlerin tebliğinde deniliyordu ki: "Ko tarafından ortaya atılan deliller şaşırtıcı olmak- la beraber henüz natamamdır. Bu konuda kat'i bir karara varmadan önce dana çok araştırma yapılmalı- dır. Tütün sanayii daima bu mesele- nin aydınlamasının lehindedir. — İlmi ve objektif araştırmalar için gerekli yardımları yapmaya hazırız. Nitekim 1954 de akciğer kanserinin sebep ve amillerin araştırılması için 250.000 sterlin tahsis ettik." Bir taraftan Tü- tüncüler Sendikası başkam da Tıbbi araştırmalar konseyinin vardığı ne- ticeyi şüpheyle karşılamış ve "İsta- tistik debiler rakkamlar tahlil edil- medikçe bir değer taşıyamaz. Akci- ğer kanserine yakalanma — istidadı mevzuunda sigara içenlerle içmeyen- ler arasındaki farklar henüz ilmi bir değer taşıyacak şekılde izah edilmiş eğildir. Ben şahsan 66 yaş ındayım. 60 yıldanberi tutun içeri Bunun miktarı da haftada 240 gram pıpo tütünü ve 40 sigaradan aşağı düş- mez. Sıhhatim de gayet iyidir." de- miştir. Bir sigara tiryakisi Kanser umurunda değil Yeni neticeler T ütün şirketleri - isteyerek veya istemiyerek - hiç te egoist olma- dıklarını kârdan çok halkın sağlığı- nı düşündüklerini ortaya koymuşlar- dı. Tütünün akciğer kanserine sebep olup olmadığı münakaşası karşısın- daki davranışları bu neticeyi vermiş- ti. Tıbbi araştırmalar enstitüsü tütün şirketlerinin bagışladıgı 250.000 ster- lini doğrusu tam yerine sarfetmişti. Konseye mensup doktorlardan biri araştırmaların neticelerini şöyle hü- lasa ediyordu»: "Araştırmalarımız ne- ticesinde tütün dumanındaki Carci- nogen'leri tesbit imkânını elde ettik. Başka bir deyimle tütün dumanında kanseri meydana getirebilecek mad- deleri teşhis edebildik. Bundan önce AKİS,19 MAYIS 1956 tütün içenlerle akciğer kanseri ara- sındaki münasebet sadece 1statıstıge dayanıyordu. Akciğer kanserinde ö- lüm vakaları yıldan yıla, bilhassa er- keklerde artış gösteriyordu. Bradford Hill ve Dr. Richard Doll akciğer kanserinden ölen hastaların ölüm sebeplerini ve itiyatlarını ince- lediler, ölenlerin ekserisi çok sigara içen kimselerdi. Bu doktorlar arka- daşlarını işbirliğine davet ettiler. Memleketin her tarafından Prof. Hill ile Dr. Doll'a sigara içenlere ait bilgiler gönderildi. Bunların arasın- da ölenler olursa, akciğer kanserin- den ölüp ölmediği tetkik edılıyor, kanser teşhisi konursa, sigara içen- lerin itiyatları tespit edılıyordu. Prof, Hill ve arkadaşları çok sigara ıçmek- le kanser arasında bir münasebet bulunduğunu tesbit ettikten sonra, i- kinci hedef olarak tütün dumanında kansere sebebiyet veren maddeler o- lup olmadığını araştırmağa koyuld u- lar. Bütün bu araştırmalar tütün şir- ketlerinin yaptığı bağış — sayesinde mümkün oluyordu. Mesele Avam. Kamarasında Ingılız Saglık Bakanı Mr. Turton'- ırada Avam Kamarasında tutun dumanmda kanser yaptığı bi- linen iki maddenin — mevcudiyetinin tesbit edildiğini açıkladı Bakanın bahsettiği maddeler 3,4 - benzpyrene ve arseniaus- oxide ıdı Tıb edebıya- tında üçüncü bir kanser ajanının da mevcudiyeti zikrediliyordu. Bundan yedi hafta kadar önce Royal Beatson Hastahanesinden Dr. M. J. s tü- tün anında mevcut bir kanser yapıcı maddeyı açıklamıştı: 1,2 ben- zanthracene.. Tıbbı araştırmalar Kon- seyi de Exeter'de büyük bir araştır - ma laboratuarı kurmuştu Burada sırf tütünle kanser arasındaki münasebet- ler kontrol edilecekti. Araştırılmala- rı kurulan özel komitenin başkam Dr. J. W. idare ediyordu. Bu labo- ratuara mensup bir doktor "artık e- limizde tütünün kansere — sebebiyet verdiğini ispat etmek için istatistik rakamlarından daha sağlam deliller mevcuttur" demişti. Fakat Sağlık bakam Avam Ka- marasında izahat verirken, sigara du- manında kanser yapıcı iki madde- nm mevcudıyetını açıklamakla yetin- . Bunların akciğer kanserinde doğrudan doğruya bir rolü olduğu hususuna temastan çekinmiş, bu mev- zudaki ilmi araştırmalar henüz ta- mamlanmadan ir beyan etmenin mahzurlarından bahsetmişti. Bu sıra- da kendisine sual tevcih edilmiş ve bakan demiştir ki: "Tıbbi Araştırma- lar Konseyinin bildirdiğine göre çok sigara içenlerde akciğer kanserinden ölüm nisbeti, hiç sigara içmeyenler- den 20 defa fazladır. Bu vaziyete gö- re pipo içenler de hiç tütün içmeyen- lere nazaran daha fazla tehlikeye ma- ruzdurlar. Akciğer kanserinden ölüm vakaları kadınlar arasında göze çar- pacak kadar ehemmiyet arzetmemek- tedir. Kadınlardaki vak'aların ye- künu umumi yekünda ancak ufak bir kesir teşkil etmektedir. Bu teh- likeye karşı memleket çapında bir 31