19 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

19 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

teyit etmekte, otomobil ithal edildi- ğini gizlememektedir. Aşağıdaki ra- kamlar dış ticaret istatistiklerinden alınmıştır. Buna nazaran, binek oto- mobili ithalinin yasak olduğu ifade edilen yıllarda memleketimize giren otomobil miktarı şöyledir: 1953 19.650.000 lira 14 840.000 lira 720.000 lira Rakamlar ufak değil: otomobil it- halinin fiilen yasak olduğu S yılda 38 milyon liralık otomobil ithal etmi- şiz. Bu nasıl izah olunur? Bu yıllar- da, Bakan vekilinin dediği gibi, dö- viz tahsis edilmemiş ise, bunlar hep bedelsiz mi ithal edilmiştir? Her ne kadar böyle bur kapı aralık durmak- ta ise de, bu büyük otomobil kerva- nının bu aralıktan geçtiğini kabul et- mek mümkün olm: Başka bir ihti- mal: 1063 teki 20 mılyon liralık itha- lâtın bedeli 1352 eylülüne kadar ö- denmişti, otomobiller sonradan ,1953 te geldi desek, 1954 ve hele 1955 it- halatına ne diyelim? Acaba, Türki- yedeki yabancı misyonların - ve bu meyanda en bindirilmiş misyon olan Amerikan misyonunun - ihtiyaçları için gelen arabalar mı hu rakamları şışırmıştır" Fakat her misyon me- uruna bir araba verilse yine bu ra- kamları doldurmak mümkün olmaz. Sonra bunlar neden İsrail'den otomo- bil alsınlar? Hülâsa sayın Hadi Hüs- men'in son üç yılda otomobil itha- line döviz verilmediği yolundaki be- yanı ile bu durumu bagdaştırmak mümkün olmuyor. İstatistik mi yan- lıştır" Bakanın beyanı mı? O halde, iyi niyetle, bir üçüncü ihtimal var dı- ye düşünülebilir. Bu üçüncü ihtimal nedir? İşte süratle cevaplandırılması gereken sual de budur. 1054 1955 Anlaşmalar Almanya ile anlaşma B atı Almanya'dan heyetimiz çanta- sında bir odeme anlaşması olarak dönmüş bulun! Anlaşmaların et- raflı sırkulerlerle ilgililere bildi mesi yolundakı eski adet bozuldugun- dan eni Aanlaşmanın hükümleri muşterek teblıgde yazıldıgı kadar bı- nilmektedir. Tebliğe nazaran bu zakereler sonunda eski borçlarımızın nasıl ödeneceği tesbit edilmiş, "Tür- kiyedeki Alman alacaklarının trans- ferını müessir kılacak tedbirler üze- rinde anlaşmalara varılmıştır. Bilhas- sa, Türkiye'den Federal Almanya'ya ihraç edilen hububat bedellerinin 90 40 ının ve diğer emtea bedellerinin 26 25 inin müterakim alacaklara tah- sisi kararlaştırılmıştır." — Hesapsız borçlanmamak bir lüzum ise, borç- landıktan sonra ödemek bir zaruret- tir. Bu itibarla, anlaşmanın hakkiyle tatbik edilmesi ve bor mun- tazaman ödenmek suretiyle bu bü- müşterimizle işlerimizin salim bir mecraya sokulması temenni olu- nur. Müşterek tebliğde şöyle bir cüm- leye rastlanmaktadır: "Yeni mütera- kim borçların teşekkülüne mani ol- AKİS, 19 MAYIS 1956 mak maksadiyle gerekli tedbırleı'ı al- mak hususunda - iki hükümet - tabık kalmışlardır". Eski hatalara yeniden düşmemek, yeniden borç bi- rikmesine mani olmak icabı takdir olunur. Bunun için tedbir almak el- bette lazımdır. Ama bu tedbirleri al- mak, yeniden borç teraküm ettirme- mek bize terettüp eden bir vazifedir. Döviz mevcudu kadar ithalât yap- mak gibi tabif bir vecibemizin resmi bir tebliğ ile Türk ve Alman hükü- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA metlerinin müşterek teminatı altında ilan edilmesine neden lüzum görül- duîunu anlamak mümkün olmamak- ır. Müşterek tebliğde "iktisadi ve teknik sahada mevcut işbirliğini art- tırmak ve derinleştirmek hususunda" mutabık - kalındığı ilâve edilmekte- : geniş ölçüde muba- delede bulunduğumuz bu memleket- le iktisadi ve tekn k işbirliğinin de- rinleştirilmesi çok faydalıdır.