19 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

19 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Adnan Menderes muhatabının si- nırlı oldugunda israr ediyordu. — Asabına bozuk görünüyor, dedi. Sız lutfen dışarıya buyrun, bi- raz istirahat edin. Müteakiben gö- rüşürüz". man Cemal Köprülü hakika- ten hışımla ayağa kalktı. Asabı bo- zuk değildi, ama görüşecek bir şeyi yoktu. Her hangi bir izahat verme mevkiinde de bulunmuyordu — Müsaadenizle" dedi ve kapıyı gene vurarak dışarıya çıktı Genel İdare Kurulunda cereyan eden sahne bundan ibarett Acele verilen karar emal Köprülü salondan ayrıldık- tan sonra Genel İdare Kurulunun azalan birbirlerine baktılar. Adnan Menderesin kızgın olduğu anlaşılı- yordu Alınacak karar ortadaydı, a- ma bir çok aza Cemal Köprülünün soyadını görmemezlikten gelemiyor- du. Şimdiye kadar bir çok milletve- kilini Adnan Menderesin arzusuna u- yarak partiden ihraç kararı verilmek üzere Haysiyet Divanına sevketmiş- lerdi. Dr. Mükerrem Sarol hakkında- ki karar ise bizzat Fuad Köprülünün teşvikiyle alınmıştı. Ama Genel Baş- kanın emriyle de olsa henüz bir Köp- rülüye dokunmamışlardı. Eğer bir Köprülüye dokunulabilseydi, Haysi- yet divanına memnuniyetle verilecek olan, Orhan Köprülüydü. Sonra başka bir mesele vardı: Cemal Köprülünün suçu ne olacaktı? Adamcağız nihayet ıkı sual takriri vermişti. Meclise dahi değil. Mılletvekıllerı sordukları su- allerden dolayı Genel Merkeze hesap verecek değillerdi ki.. Bunu hem par- tiye ve hem de umumi efkâra nasıl anlatmak kabil olurdu? Fakat Adnan Menderes galip gel- mekte güçlük çekmedi. D. Genel İdare Kurulu Edirne Milletvekili Ce- mal Köprülüyü Haysiyet Divanına sevketmek kararını aldı. Bu haber, hemen o gece hususi bir itinayla Za fer gazetesine verildi. O Zafer gaze- tesi ki bakanların istifasını dahi duy- muyordu. Fakat maksat — şuydu: Prof. Fuad Köprülü, amcazadesi Ce- mal Köprülünün Haysiyet Divanına verildiği havadisini ertesi sabah Za- fer gazetesinde okusun. Böylece, em- ri vaki tamamlanıyordu. Hakikaten, NATO toplantısı do- layısiyle Pariste bulunan Dış işleri bakanının uçağı Genel İdare Kurulu- nun kararım verdiği saatlerde Esen- boğa hava meydanına indi. Kendisi- ni kızıyla damadı karşıladı. Ne Cum- hurbaşkanı ve ne de Başbakan temsil- ci göndermişti. Fuad Köprülü kızıy- la damadım otomobiline aldı ve evi- ne döndü. Bir düğün günü hatırası O gece Genel İdare Kurulunun top- lantı halinde olduğu Fuad Köp- rülüye bildirilmedi. FFakat Cemal Köprülünün Haysiyet Divanına ve- AKİS, 19 MAYIS 1956 YURTA OLUP BİTENLER Başbakanlık binası Mahkemeye döndü rildiği haber alınmıştı. Bunu kurucu profesör de duydu. Sesini çıkarmadı. Genel İdare Kurulu ertesi gün yeni- den toplanacaktı. Fuad Köprülü sa- bahleyin ona katıldı. Genel İdare Kurulunda hadiseyi bizzat Adnan Menderes teşrih etti. Ancak görüldü ki bu neviden ihraç- ların aleyhinde olan Kurucu profe- sör, bahis mevzuu bulunan üstelik kardeşi kadar sevdiği ve yakın bil- diği Cemal Köprülü olduğundan son derece azimlidir. Cemale atfedilen suç neydi? Partiden nüfuz tacirleri, suıstımalcıler atılmıyor, onların yeri- ne namuslu ve dürüst olmaktan baş- ka kabahati bulunmayan Cemal ihraç edilmek isteniyordu. Hayır! Cemal Köprülü atılamazdı. Böyle şey ola- mazdı. Fuad Köprülü bunun şiddet- le aleyhindeydi. Bu ne demekti? Müzakereler hararetli olduğu ka- dar uzun da geçti ve kat'i bir an- laşmaya varılamadı. O gün Başbakan İstanbula hareket edecekti. Koprulu görüşmeye devam edebilmek için o- nunla beraber Esenboğa — meydanı- na kadar gitti. Yanlarında Ethem Menderes de vardı. Fakat Kurucu profesör Adnan Menderesi uğurla- mış olmamak için istasyondan dışa- rıya çıkmadı. İki politikacı birbirle- rinden şekerrenk ayrıldılar. Mesele- ler halledilmemişti. O gün Fuad Köprülünün sıkışık bir günüydü. Yeğeni Gülseren Köp- rülü evleniyordu. Gülseren Köprülü, Cemal Köprülünün kardeşi — Kemal Köprülünün kızıydı. Öğleden sonra yapılan nikâhı Golf klübünde düğün takip edecekti. Fakat Dış işleri ba- kanı düğüne hayli geç gelmek zo— runda kalmıştı. Kendisini, — Adna Menderesin İstanbula hareketini mu- teakip Cumhurbaşkanı Celal Bayar aramıştı. Başyaver evvelâ Cumhur- başkanının üzgün bulunduğunu, zira Dış işleri bakanının yurda avdeti ken- disine bildirilmediğinden karşılayıcı gönderilmediğini söyledi. Şunu ikinci bir telefon takip etti: Cumhurbaş- kanı, Fuad Köprülüyü Dış işleri ba- kanlığında ziyaret etmek istiyordu. Hakikaten nikâhla düğün arasında Celal Bayar Dış işleri bakanlığına giderek Kurucu profesörle görüştü. Görüşme o kadar uzun olmadı. Cum- hurbaşkanı da gece İstanbula hare- ket edecekti. Görüşmede, Celal Ba- yarın her şeyden çok Kurucular ara- sındakı hiç olmazsa zahiri tesanü- zulmamasına ehemmiyet ver- diği anlaşıldı İhtilâflar bulunabıl di; mesele bunların aile toplantıların- da halledilebilmesiydi. iktidarı- nı, muhalefete karşı müdafaa etmek zarureti karşısında — bulunuluyordu. Her şey düzelecekti. Fuad Köprülüyü o akşam düğün- de görenler hayli neşeli olduğunu hissettiler.- Gece de Bay ve Bayan Köprülü refakatlerinde Kenan Ak- manlar - eresin akraba- sı bir demokrat milletvekili- olduğu halde Süreyya Pavyonundaydılar. İ- ki masa ötelerinde ise Martine Ca- rol vardı. Bu sırada İstanbul gaze- tecilerinin Ankaradaki — muhabirleri harıl harıl Dış işleri bakanım arıyor- lardı. ğından ve hem de Genel İdare Kuru- lundan istifa ettiği rivayetleri dola- şıyordu. Fakat Kurucu profesörü hiç kimse Süreyya paviyonunda aramayı akıl etmediğinden malümat — alına- madı ve şayialar "bir tahmin" ola- rak gazetelere aksetti. Ertesi gün Fuad Köprülü istifa ettiği rivayetle- rini bir beyanatla yalanlıyordu. nan Menderesle mutabık bulunmadığı doğru, istifa ettiği yalandı. İstifa et- mek niyetind e — görünmüyordu. Kendisinden memnun olmayan varsa, lâukumet dışı birakılırdı. Hodri mey- 5