18 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

18 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Mucip Ataklı ile birlikte İstanbulun askeri Vali ve Belediye (Başkanı Tümgeneral Refik Tulganın 00.001 plâka sayılı siyah makam Buick'in- deydi. Yanlarında Tulga da görülü- yordu. M3.K. eski üyesi Rifat Bay- kal, eski Emniyet Müdürü Kurmay Yarbay Muammer Şahinin 00.004 plaka sayılı siyah Chevrolet'sindey- di ve Şahin de beraberindeydli. Rıfat Baykalın tecessüsü Misafirler yılankavi (o merdivenler- den inerek bodrum katındaki loş ve duvarları kirli lokale indikleri za- man alkışlandılar. Muteber davetli- ler, Lokalin yegâne gün ışığı alan köşesine yakın bir mahalle yerleşti- rilmiş at nalı şeklindeki masaya alın- dılar, öğrenciler de etrafa munta- zam veya münferiden m masaları işgal ettiler. Rektö Prof. Dr. Sıddık Sami Onar, De. kanlar ve diğer öğretim üyeleri da- ha önce gelmişlerdi. Son gelen misa- firlerden yegâne sivil kıyafetliler, Ulaştırma Bakanı ile Tulga, Onarın iki yanına oturdular. Gürsoytrak ile Ataklıya Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Naci Şensoyun iki yanı, birbirlerinden hiç ayrılmıyan Bay- kal ile Şahine İktisat Fakültesi De- kanı Prof. Dr. Mehmet Uluçun iki yanı, Küçüke de gene İktisat Fakül- tesinden Prof. Dr. Haydar Tunçka- natın sağı düştü. At nalı seklindeki masada ayrıca, İktisat Fakültesinin 7-8. sömestr talebelerinden Toraman ile İdare Heyeti arkadaşları da bu- lunmaktaydı. Limonatalar içilir ve pastalar ye- nilirken, Üniversiteleri alâkadar e- den konularda kesif bir hasbıhal baş- ladı. M.B.K. üyelerinde hiçbir anor- malliğe rastlanmıyordu. Yedi, sekiz saat sonra patlak vereceklerden ha- bersiz gibiydiler. Sâdece Baykal, mü- tecessisti, durgundu ve yan gözle M. .K. azaları arkadaşlarını tetkik e- diyordu. Çekingen haliyle Uluçu u- mursamıyor, daha ziyade Şahin İle konuşuyordu. Talebelerden müteşek- kil beş parçalı derme-çatma caz, ahenksiz dans musikisi çalıyor, pistte gençlerden dansedenlere rastlanıyor- du. Derme-çatma caz, mahalle dü- günlerindeki gibi, açılışı "La Cum- parsita" ile yapmıştı. Yarım saat kadar sonra, organi- zatörlerin daveti üzerine (omuteber davetliler, beyaz ve kırmızı karan- fillerin süslediği kar gibi beyaz ör- tülü at nalı şeklindeki masayı terke- derek öğrencilerin arasına karıştılar. Tetikte bekliyen gazeteciler de göz ile kaş arasında Ulayı yakaladılar ve tenha bir köşedeki küçük Ur masaya sıkıştırdılar. Diğer OM.B.K. üyeleri, fazla vakitlerinin olmadığından dem vuruyorlar, Orgeneral Gürsel tarafın- dan acele İcaydıyla Ankaraya çağrıl- dıklarını belirtiyorlar, saat 15.30 da hareketi lâzım gelen özel bir askeri uçağın Yeşilköy Hava Alanında bek- lediğini söylüyorlardı. Ulay ise, gazetecilerin sual yağ- muruna tutulmuştu. Paşa şendi, sak raktı, son derece de formundaydı. Kulak tırmalayıcı caz susmuş, sâde- ce piyanodan hafif müzik nağmeleri geliyordu. Ulaştırma Bakanı gazete- cilerin her sualine manidar, ince, fa- kat doyurucu cevaplar verir, mutta- sıl güler ve bol bol nükteler savu- rurken, sempatik Tulga yanına yak- laştı, "Paşam, Ankaraya ne saman dönüyorsunuz?" sualini sordu. Ula- Başkumandanın basın toplantısında gazeteciler İhtilâlin sesini dinlediler AKİS,18 KASIM 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Erkanlının oturduğu apartman Boştu yın cevabı kısa ve katiydi: "Bu ak- şam!" Tulga, "Bari pazarı Istanbul- da geçirip biraz istirahat etseniz, ol- maz mı?" şeklinde serzenişte bulu- nunca Ulaştırma Bakanı, "Yok yok... Haber gönderdiler, gitmem lâzım. Bu akşam gidiyorum" dedi Farkedilemiyen şifre anahtarı gri, kruvaze elbisesi içinde örünen ay, etrafında gerber teşkil eden gazetecilere far- kedemedikleri bir kopye verdi: "Mut- laka en hayırlı yola girildiği en kısa zamanda öğrenilecektir!" Peki, "en hayırlı yol" neydi? Gazeteciler der- hal böyle bir sual sordular. Paşa de- vam etti: * — Kurucu Meclis mutlaka kuru- lacaktır. Şahsi fikrim, Kurucu Mec- lisin teşrii selâhiyeti alması yolunda- dır. M.B.K., ya Kurucu Meclisin içi- ne girer veya Ayan Meclisi gibi çalı- şır. M.B.K. üyelerinin ekseriyeti şah- si fikrimi paylaşmaktadır. Kültür ve Ülkü Birliği Teşkilâtı -ecnebi basın mutasavver müessese- ye Ulusal Güdüm Direktörlüğü adım takmıştır- bâzı arkadaşların şahsi fi- kirleridir... Kanun tasarısı bize gel- sin de görelim. Şimdiki havası beni tatmin etmedi. Cemal Paşa anlattı. Ben de aynı kanaatteyim. Her zaman kurunun arasında yaş da bulunur -147 Üniver- site öğretim üyesi veya yardımcısın- dan bahsetmekteydi-. oOEğer yaşlar yangında okavrulmuşsa kendilerini sinemizde tedavi edeceğiz. Beşinci 15