18 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

18 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Orada oturan ve resmi üniformaları- nı giymiş ekserisi kurmay albay su- baylar da ayağa kalkmışlar, "Devlet Başkanı ve Silahlı Kuvvetler Başko- mutanı"nı saygıyla selâmlıyorlardı. Gözler, aşina çehreleri kolaylıkla buldu: Osman Köksallar, Sami Kü- Sezai O'Kanlar, Mucip A- Kuytaklar, Aksoyoğlular, Ekrem Acunerler ve diğerleri oradaydılar. Korgeneral ü- niforması içinde heybetli duran Ce- mal Madanoğlu, uzun boyuyla salo- nun ortasında dolaşıyordu. Orgene- ralin arkasında ise gri, sivil elbise- siyle Fahri Özdilek ve diğer arkadaş- lan gibi resmi, Kurmay Yarbay Ah- met Yıldız vardı. "Devlet Başkanı ve Silâhlı Kuvvetler Başkomutanı" masanın başındaki yerine oturduk- tan sonra toplantının davetlileri Bu, Cemal Gürselin inkılâptan bu yana yaptığı basın toplantılarının en başarılısı oldu. Uğurla 13 Kasım Ümumi! efkâr için her şey, sabahle- yin radyodan yükselen "Dikkat, dikkat, dikkat" sesiyle başladı. An- kara radyosu haber bültenini ta- mamlamıştı. Bir spiker Devlet Baş- kanı ve Türk Silahlı Kuvvetler Baş- komutanı Cemal Gürselin bir tebli- ğinin okunacağını bildirdi. . Ondan sonra, bir banddan tebliğ okundu. Tebliği okuyan ses vatandaşların ya- bancısı değildi. Ş harflerine hafifçe basarak ağır ağır konuşan, bu üzün- tülü fakat tok ses Orgeneral Cemal Gürsele aitti, ihtilâlin başı şöyle di- yordu: — Mil Birlik Komitesinin ça- nin başkanı "Gürsel Cemal'di. Dev- let Başkanı, üye olarak soyadlarını küçük isimlerinden (evvel okumak suretiyle tam 22 kişi saydı. Ekrem Acuner, Refet Aksoyoğlu, Mucip A- taklı, Emanullah Çelebi, Vehbi Ersü, Suphi Gürsoytrak, Suphi Karaman, Kadri Kaplan, Kâmil Karavelioğlu, Osman Köksal, Fikret Kuytak, Sami Küçük, Cemal Madanöğlu, Sezai O'- Kan, Fahri Özdilek, Mehmet Özgü- neş, Selâhaddin Özgür, Şükran Öz- kaya, Haydar Tunçkanat, Sıtkı U- lay, Muzaffer Yurdakuler ve Ah- met Yıldız birinci Milli Birlik Komi- tesinden İkinci Milli Birlik Komitesi- ne intikal eden ihtilalcilerdi. Tebliğin üç maddesi daha vardı: Yeni Milli Birlik Komitesi en kısa zamanda kurulacak olan Kurucu Meclis ile birlikte memleketin nizamını demok- Ozdilek - Tunçkanat - Aksoylu - Yurdakuler İşler düzelme yolunda gazeteciler ve ev sahipleri mevkiin- deki yeni Milli Birlik Komitesi üye- leri de oturdular. Cemal Gürsel, sualini bizzat cevaplandırdı: — Kararın mucip sebebini isti- yorsunuz." Gazeteciler hararetle tasdik etti- ler: gülerek — Evet, Paşam." O zaman "Devlet Başkanı ve Si- lâhlı Kuvvetler Başkomutanı" sağ kaşını hafifçe yukarı kaldırdı ve son derece ciddi bir eda içinde aynı gü- nün sabahı, pek erken saatte "Dev- let Başkanı ve Silâhlı Kuwetler Baş- komutanı" sıfatıyla yayınlamış ol- duğu tebliğin mucip sebebini anlat- maya koyuldu. Yumuşak sesinde iki unsur kendini kuvvetle hissettiriyor- du: Samimiyet ve azim, 6 lışmaları memleketin yüksek men- faatlerini tehlikeye sokacak bir du- ruma düştüğünden Türk Silâhlı Kuv vetleri ve Milli Birlik Komitesi üye- lerinin talepleri üzerine bugün, 13 Kasım 1960'dan itibaren Milli Birlik Komitesini feshettim" Bu ilk cümle, bütün le hakiki bir bomba tesiri yaptı. 27 yıs ihtilâlini, filen ikinci bir İtin takip etmiş, yahut 27 Mayıs, ikinci bir darbeyle ilk temelinin üzerine ye- niden ve kuvvetle oturtulmuştu. harflerinin üzerine hafifçe basarak ağır ağır konuşan tok ses devam et- ti: "“— Türk milleti adına yasama yetkisini kullanacak olan yeni Milli Birlik Komitesi üyeleri şunlardır.." r çok evde, kalem kâğıt teda- riki için koşuşmalar oldu, Komite- ratik esaslara göre düzenleyecekti, görevlerinden affedilen üyeler emek- liye osevkedilmişlerdi, bu konuda Devlet Başkanından başka hiç bir şahıs ve makam beyanat vermeye- cekti. Tebliğin okunması biter bitmez, radyo başında bulunanlardan yükse- len ses şu oldu: "— Türkeş yok!" Hakikaten, bir zamanların kud- retli Albayı affedilmiş ve emekliye sevkedilmişti. (e ihtilâlin kendine göre filozofu Yüzbaşı Muzaffer Özdağ da yoktu. Demek, karar verilmiş, icra edilmiş ve bitmişti. "Üniversiteyi il- mileştirmek" tâbirinin mucidi Yüz- başı Numan Esin de listede bulunma- yanlar arasındaydı. Affedilenlerin isimleri, şöhretlerinin yaygınlığına göre yavaş yavaş hatırlara geldi. Or- AKİS, 18 KASIM 1960