18 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

18 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

YASSIADA DURUŞMALARI heyetin elinden selâhiyetini alacak, bunu siyasi tesirlere açık, üstelik kendisinin üyesi bulunduğu İktisadi Koordinasyon Heyetine devrettire- cekti. Nitekim bu muamele, o zama- nın bâzı icapları da işi kolaylaştır- dığından başarıyla sonuçlandırılmış, İktisadi Koordinasyon Heyeti gemi konusunda son selahiyeti eline ge- çirmişti. İşler (o derece intizamlı ve ihtiyat gözden uzak bırakılmaksızın yapıl- mıştı ki, şaşmamak elden gelmiyor- du. İparın üç gemiyi satın aldığı s1- ralarda Bedelsiz İthalât kararnamesi diye bilinen Muvakkat Rejim yürür- lükteydi ve 30 Eylül tarihine kadar mühletin hitamına sâdece bir kaç gün kala meramına ermiş, Gemi Seç- Heyetinin elindeki selahiyeti koparmıştı. Bunun üzerine de İpar, mühletin hemen akabinde, 2 Ekim günü, satın alınmış, Türk Bayrağı çekilmiş, hattâ memlekete gelmiş gemileri için döviz tahsis edilmesini istemişti! Çeşitli itirazlar Mame, daha o tarihte alâkalı dairelerin garibine gitmiş ve iti- razlarına yol açmıştı. Bir defa, son selahiyeti elinden o alınmış olmakla beraber İktisadi Koordinasyon Heye- tne rapor vermekle vazifeli Gemi Seçme Heyeti İparın üç gemisinin 210 bin sterlin lâfını duyar duymaz bunu derhal kabul etmiş ve "parava- na firma"dan bir mektup ibraz ede- rek -zaten bu firmadan bir zat, her ihtimale karşı Türkiyeye getirilmiş, burada tutulmuş ve bahis konusu mektup Gemi Seçme Heyeti raporu- nu verdikten hemen bir gün sonra o- nun elinden alınmıştır- bu fiyatı mu- vafık gördüğünü belirtmişti. İktisa- di Koordinasyon Heyeti tam bir fü- tursuzlukla Ulaştırma o bakanlığının ikazım bir tarafa atmış, Gemi Seçme Heyetinin gösterdiği 180 - 210 bin dolar kıymetin ortalamasını dahi göz önünde tutmaksızın bildirilen azami miktarı uygun görmüş ve gemilerin dışardan getirtilecek ticari mallar yurda, dövizin nereden bulunduğu sorulmaksızın sokulacaktı. Yâni İpa- rn elinde, gemilerini resmen Türk malı haline getirmek için 30 Eylüle kadar zaman vardı. Eğer 30 Eylüle kadar Zorlu, Gemi Seçme Heyetinin elindeki selahiyeti o İktisadi Koordi- nasyon Heyetine ( devrettirebilirse genç İpar Bedelsiz İthalât kararna- mesi gereğince değil, Kredili İthalât kararnamesi gereğince müracaat e- decek ve zaten satın alınmış gemile- ri için döviz isteyecekti. Yok, Zorlu muvaffak olamazsa, o takdirde müh- det bitmeden İpar gerekli müracaatı yapacaktı. Kudretli Dışişleri Bakanı 24 fahiş fiyatta yurda sokulmak isten- diğini bildirmişti. 232 bin sterlinlik tahsis istenilen bu gemiler olsa olsa 130 - 210 bin sterlin arası bir değer- deydi. Üstelik, iki Otanesi aranılan şartlara uymuyordu. Bunun yanında, ilk müracaatın yapıldığı Ulaştırma bakanlığı da İktisadi Koordinasyon Heyetinin dikkatini çekmişti. İparın gemileri satın alınmış, bunlara Türk bayrağı çekilmişti. Döviz tahsisi sa- tın alınmış gemiler için değil, satın alınacak gemiler içindi. Bunlara fon- dan nasıl pay ayrılabilirdi? Fakat itirazlar, buz üzerine yazıl- mış metin muamelesi görmüş ve ka- ale dahi alınmamıştı. Bir defa İpar, Ali İparın gemilerinden biri limanda. Baştan kara etti krediyle satın alınacağı mucip sebe- bine dayanarak genç İpara 210 bin sterlin tahsis etmişti. -Halbuki, be- delin de yüzde 75'i peşin ödenecekti!- Böylece, hakiki kıymeti 162.500 ster- lin olan üç gemi için -bu kıymet res- mi denizcilik bültenleriyle sabittir- Zorlunun desteklediği firmaya 50 bin sterlin -resmi kurla 1 milyon 250 bin, karaborsada 2 buçuk milyon Türk lirası- fazla dövizin Türkiyeden çı- karılması müsaadesi verilmiş oluyor- du. Tabii İpar bir dakika kaybetme- miş ve sterlinleri “"paravana firma" ya havale ettirmişti. Bunu yaptıktan sonra da derhal yeni gemiler mubayaası için teşeb- AKİS, 18 KASIM 1960