28 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

28 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER selin yakından tanıyıp güvendiği, di- rayetli ve sistematik Kurmay Albay Namık Kemal Ersun getirildi. O ta- rihte Ersun, Silâhlı Kuvvetlerin göz- bebeği omüesseselerinden o Yıldızdaki Harp Akademilerinde öğretmenlik yapmaktaydı. İrtibat Bürosunun teşkili emri, Ağustos ortalarında alındı. Yassıada işlerini tedvire memur iki eski M.B.K. azası Sekreter Orhan Erkanlı ile Nu- man Esin, karargâhı İstanbulda bu- lunan Birinci Ordu Kumandam ve Ersun derhal kolları sıvadılar. Evve- lâ 15-20 kişilik bir çekirdek kadro ile işe başlıyarak plânlamayı yaptılar. Kapalı kapılar arkasında veya ma- hallinde incelemeler suretiyle | ilerli- yen on günlük fırtınalı (o faaliyetin mahsulü, iki parmak kalınlığındaki, "M.B.K. İrtibat Bürosu Ada Plânı" adı verilen, halihazırda işlerin yürü- tüldüğü, icabında tadili mümkün ge- nel plân oldu. Nihai kademe M.B.K. onaylandıktan B.M.M. ve üzerine "Çok Gizli" damgası vu- rularak alâkalılara dağıtıldı. Mufas- sal "M.B.K. İrtibat Bürosu Ada Plâ- nı" 27 Mayıs Milli İnkılâp ve 13 Ka- sım ayıklama harekâtlarına ilâveten, Silâhlı Kuvvetlerin parmak ( ısırtıcı plânlama mahareti ve süratli hare- ket kaablliyetinin bir başka âbidesi olmuştur. Tabii ki Silâhlı Kuvvetler gene Kara, Deniz ve Hava Sınıfları- nın tam ye yapıcı işbirliği (o halinde çalışmışlardı. Onay formalitesinin ikmalinden sonra, kollar gene sıvandı ve fırtına- lı faaliyet tekrar başladı. Atılan ye- ni adım, çekirdek kadronun o geniş- letilmesi oldu. 15-20 kişi, takriben 250 Subay ve Assubaya çıkarıldı. Yol- luk, harcırah vs. nin yükleyeceği mali külfeti önlemek için, İrtibat Bürosunun vazifelileri, daha ziyade Birinci Ordudan âzami itina ile se- -ildiler. (o Bunların kollarına, kırmı- zı zemin üzerine ortasına süngü ucu yerleştirilmiş beyaz defne dalı işli ko- kart yapıştırıldı. Subayların arasında, dört tane de bayan vardı. İrtibat Bü- rosunda emniyet ve intizamı temin maksadıyla, İstanbul Garnizon Ku- mandanlığından, maksada cevap ve- rebilecek cesamette bir muhafız bir- liği alındı. Mamafih, muhafız birli- ğini, gerektiği taktirde göz açıp ka- payıncaya kadar takviye edebilmek için sıkı tertibat da ihmal edilmedi. Birinci zamanda lik mülahazalarıyla. Dolmabahçe Ca- mii merkez olmak üzere deniz tara- fından 280 metrelik bir yarım daire 14 celbedilebilecekti. o Güven- birinci sınıf yasak bölge ilân edildi. Şimdiye kadar hiçbir tecavüz kayde- dilmediği gibi, en basitinden de olsa herhangi bir disiplinsizlik hadisesiyle de karşılaşılmamıştır. Çekirdek kadro genişletilirken, bâzı sivil (o hizmetler için İstanbul Emniyet Müdürlüğün- den mütehassıslar, tercümanlar, Fe- nerbahçe için Denizcilik Bankasından mürettebat vs. gibi gayrı askeri şa- hıslardan da istifade edilmiştir. İrti- bat Bürosunda görevli otercümanlar İngilizce ile Almanca, Fransızca, İs- panyolca, İsveç hattâ Sovyet lisanla- rını bilmektedirler. Tarihi dekor Deniz Müzesi haline sokulan Dol— mabahçe Camiinin şimdi de İrti- bat Bürosu olarak kullanılması, M. tur. İbretâmiz Yassıada duruşmaları- nın başladığı 14 Ekimden birkaç gün önce bütün hazırlıklarını noksansız ve mükemmel surette tamamlıyan İrtibat Bürosu vazifelileri, Deniz Mü- zesinin ekseriyeti oldukları yerde bı- rakılmış o eşyalarının o eklenmesiyle büsbütün eski kokan katmerli tari- hi bir dekor içinde çalışmaktadırlar. XIX. Asrın ağır ve fazla tezyinatlı üslübunda inşa edilmiş tek kubbeli, birer şerefeli çift minareli (oDolma- bahçe Camimin duvarlarında, her as- keri karargâhta karşı karşıya gelin- mesi mutad talimatnamelerden ayrı olarak M.B.K. üyelerinin yemini, sa- bık ve sakıt İktidar tarafından çı- karılan T.B.M.M. Tahkikat Encüme- Dolmabahçe vapuru harekete hazır bekliyor Pupa yelken B.K. tarafından püblisiteden bucak bucak kaçan Ersunun tayininden ön- ce kararlaştırılmıştı. - Dolmabahçe Camiinin inşaatına, 1854 te Abdül- mecidin annesi Bezmialem Valde Sultan tarafından başlanmıştır. e Mi- marı, Ermeni vatandaşlardan Serkis Kalfaydı. Fakat duvarları ikmal edi- lirken Bezmialem Valde Sultan öl- müş, inşaata Abdülmecit devam et- miş ve tamamlatmıştır. Umumiyetle zannedildiği gibi, Dolmabahçe Camii, muhteşem Dolmabahçe Sarayının müçtemilâtından değildir. - Dolma- bahçe Sarayı, bir yıl sonra, yani ge- ne Sultan Abdülmecit tarafından bir başka Ermeni vatandaşa. Karabet Balyana başlattırılmış ve inşaat tak- riben 5 milyon altın liraya malolmuş- ninin vazife ve selâhiyetleri hakkın- daki kanun vs. yi ihtiva eden levha- larda göze çarpmaktadır. Birinci sınıf yasak bölgeye dahil İrtibat Bürosu, yabancı memleket- lerde sâdece Zsa Zsa Gabor'un ilk kocası olmakla tanınan Burhan Bel- genin okumak için arattığı Ulus ga- zetesiyle AKİS dergisini, diğer dü- şüklerin istedikleri hukuk ve İngiliz- ce veya Fransızcayı öğrenmek iste- yen müptedilere mahsus lisana baş- langıç kitaplarım teminden tutun da Yassıadanın emniyetini sağlamağa veya Yüksek Adalet Divanı Hakim- lerinin, Savcıların, avukatların ve sanık ailelerinin taleplerini okarşıla- mağa kadar sayılmakla bitmez işleri yerine getirmekle vazifelidir. AKİS. 28 KASIM 1960