28 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

28 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

rında yayınlanmasına da kimse mani olamıyacaktır. Tasarıda en önemli madde, Temsilciler Meclisinin hiç bir nunun gösterdiği haller dışında çalış- malarım tatil edemiyeceğidir. Bu, A- nayasaya bir emniyet subabı olarak konmuştur. Zihinleri karıştıran, Milli Birlik Komitesiyle Kurucu Meclisin beraber nasıl çalışacağıdır. Haftanın sonunda bu da -şayet değişmezse- aydınlan- dı. Kanun teklif ve tasarılan Kurucu Meclis üyeleri tarafından yapılacak- tır. Ancak teklifte Milli Birlik Komi- tesi üyelerinden en az birinin imzası- nın bulunması şart koşulmuştur. Mec lis, kanunu müzakere edecek, kabul veya reddedecektir. Kabulü halinde kanun, Milli Birlik Komitesine sevke- maktadır. Kurmaylardan mürekkep AKİS, 28 KASIM 1960 bir Ayan Meclisi... Temsilciler Meclisi her türlü and- laşma, sözleşme, savaşa ve barışa ka- rar verme yetkilerini haizdir. Ancak bu gibi hallerde kararı Komitenin o- naylaması şart koşulmuştur. Peki, Milli Birlik Komitesi bazı kanun ve- ya kararların onaylamadığında ne o- lacaktır? O zaman işler karışacak ve içinden çıkılmaz bir hale mi gelecek- tir? Anayasa tasarısı hazırlanırken vazifeli komisyon (Üyelerini işte en fazla bu husus uğraştırmış ve anala- rından emdikleri sütü burunlarından getirmiştir, öyle bir hal çâresi bu- lunmalıydı ki hem İhtilâlin öncüleri değerlerinden bir şey kaybetmesinler, hem de Kurucu Meclis sâdece lâftan ibaret kalmasm. Eee, buna çâre bul- mak Eflâtunun bile harcı değildi. Ko- misyon günlerce düşündü, taşındı, ni- hayet, isi bir hakem heyetine tevdie karar verdi. Hakem heyeti. Temsilci- ler Meclisinde bulunan Yargıtay üye- YURTTA OLUP BİTENLER lerinin en yaşlısının o başkanlığında kuruluyor, Meclisten ve Komiteden seçilen yedişer kişilik üyeden terek- küp ediyordu. Bu heyet İhtilaflı nok- talan inceliyecek ve uzlaştırıcı bir tasarı hazırlıyacaktır. Hazırlanan metin, Kurucu Mecliste tekrar göz- den geçirilecektir. Ondan sonra tasa- rı Devlet Başkanına gönderilecektir. Başkan bunu on gün içinde cevaplan- dırmak mecburiyetindedir. o Devlet Başkam bu müddet zarfında tasarı- nın tekrar müzakeresini istiyebile- cektir. Üç ana kanun bu gibi olağanüstü hallerin dışında bırakılmıştır. Bunlar Anayasa, Seçim Kanunu ve Bütçe Kanunudur. İlk iş Anayasa ve seçim Meclis kurulur kurulmaz ilk yapı- lacak iş, Anayasa ve Seçim Ka- nununu hazırlayacak komisyonların lardır. Kurucu Meclisin çalışma şek- li diğerininkinden ayrıdır. Meclis hergün toplanacaktır. Ancak 10 günü geçmemek şartiyle bir tatil verme yetkisine sahiptir. Hükümet üyeleri, Kurucu Meclis tarafından seçilecektir. Üyeler, Mec- lis içinden veya dışından seçilebile- cektir. Bunları affetme yetkisi gene bu Meclise aittir. Milli Birlik Komitesi, obasılmak üzere cumartesi günü Devlet Matba- asına verilen tasarıyı, pazartesi sa- bahından İtibaren konuşmağa başlı- yacaktır. Tasarı üzerinde yapılacak tadilâtın pek öyle atla deve olmıya- cağı bilinmektedir. Komite, işi bir an evvel bitirmek istemektedir. Kur- maylar böylece, biraz nefes alma im- kânı bulabileceklerine inanmaktadır- lar. Partiler Kazanlar kaynıyor Geçen haftanın sonlarına doğru, Kı- zılay meydanının soluna düşen kısımda bulunan dar sokağın başın- daki binada hummalı bir faaliyet hü- küm sürmekteydi. Koyu renk elbise- ler giymiş bir takım adamlar, soka- ğın başındaki binanın balkonlarında kapı önlerinde arz-ı endam ediyor- lar, aralarında derin sohbetlere dalı- yorlardı. Koyu renk giyinmiş adam- lar, tanıdık simalardı. Bunlar, siyasi faaliyetin durdurulmasıyla ortalıktan çekilen, fakat haftanın başında tek- rar Su yüzüne çıkan politikacılardı. Anlaşılan, siyasi hâdiselerin mihrakı, bir defa daha C.H.P. nin Karanfil so- kaktaki şirin merkezi olmak Üzerey- 21