28 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

28 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Dolma bahçe İrtibat Bürosu Yassıadaya giden yolun başı Yassıadaya nasıl gidilebilir? Yassıadadaki jimnastikhaneden boz- ma uşma salonunun kapasite- i, hakimler, avukatlar, sanıklar, va- ziteliler ve şahitler hariç, tam 600 ki- şiliktir. 600 kişilik yer, altı ketego- rtiye bölünmüştür. 50 yer M.B.K. mensupları ve misafirlerini, yüksek devlet ricali, kordiplomatik vs. yi İh- tiva eden özel davetlilere, 25 yer Ü- niversitelere, 200 yer (yerli-yabancı basın mensuplarına, 60 yer Bakan- lıklar ve Silahlı Kuvvetlere, 215 yer vilâyetlerden gelecek halka, 50 yer de sâdece ana-baba, eş, kardeş ve ev- lâda İnhisar ettirilen sanık yakınları- davetliler dolmazsa, açıkta kalan yerler, la olduğu diğer bir davetliler Okate- gorisinin kontenjanına aktarılmak- tadır. o Davetlilerin bir gün önceden İrtibat Bürosuna uğrayıp yakalarına takacakları giriş kartlarını almaları zaruridir. Herşeye rağmen sahipleri gelmeyip ta boş kalan yerler, duruş- ma başlamadan önce, sabahın erkan saatlerinde soluğu irtibat Bürosunda alıp bekleşen kimselere, tercihan üni- versite öğrencilerine birer resim mu- kabilinde dağıtılmaktadır. Vilâyetlerden gelecek halka tah- sis olunan 215 yer, aylık cetveller halinde Valiliklere gönderilmektedir. Meselâ, 69 vilâyetten en kalabalığı İstanbulun hissesine düşen günlük yer miktarı kırktır. Arzu edenlerin, üç resim ve bulundukları Vilâyet Yü- ce Makamına hitaben yazılmış 16 ku- ruşluk pullu istidalarla bağlı. olduk- ları Kaymakamlıklara müracaat et- meleri lâzımdır. Kaymakamlıklar is- tidaları (Valiliklere (vermektedirler. AKİS, 28 KASIM 1960 Valilikler de aylık çetvelleri rarak İrtibat Bürosuna sevketmek- tedirler. Vilâyetlerden er el deki şahıslar aynen kabul edilmekte. İrtibat Bürosunca haklarında ayrıca tahkikat yapılmamaktadır. Zaten Yassıada duruşmalarını takip için yapılan hiçbir müracaat reddedilme- mektedir. Yeter ki yar bulunsun ve müracaat Sahibi işin ciddiyetini kav- rıyabilecek çağda ve olgunlukta ol- sun. Yassıada duruşmalarını takip e- denlerin ortalama olarak üçte biri, hanımdır. Diğer bir dikkate değer nokta da, şimdiye kadar sanık yakın- larına tahsis olunan 60 kişilik kon- tenjanın dolduğunun görülmemiş ol- masıdır. Tahminler, 50 kişilik kon- tenjanın, Anayasayı ihlâl duruşma- larının obaşlamasıyla odoldurulacağı merkezindedir. O zaman müracaat- lar, diğer kategorilerde ookluğu gibi. duruşma günlerine taksim olunacak- tır. İrtibat Bürosu doğrudan doğruya. sâdece samk yakınlarına ve basın men suplarına davetiye vermektedir. Rad- yolar, Yassıada Saatinde her davetiye sahibinin duruşmayı o takip edeceği günü açıklamaktadır. Meselâ spiker, "Bugün G-ll di, yarın G-12 dir" de- mektedir. "O", gün kelimesinin İlk harfidir Ve ük duruşma günü anla- mına gelmektedir. Artı İşaretinden sonra gelen rakkam da, duruşma gü- nünün sayısıdır. Böylece davetiye sa- hibinin, davetiyesindeki terime göre duruşmayı takip.edebileceği günü ön- ceden hesaplaması imkân ami girin ktedir Ayrıca, son uruşm günü numarasını Jimnastikhaneden YASSTADA DURUŞMALARI bozma duruşma salonunun We si olan 600 rakamı ile çarpınca, bu- güne kadar a, gilbilenlrin sayısını hesaplamak m tadır. Mamafih, basın mensuplarının, bilhassa yabancı olanlarının o Yassıa- da duruşmalarına gösterdikleri orağ- bet, zaman ilerledikçe azalmaktadır. Bu belki, mühim davaların ele alın- masıyla artacaktır. Yassıada yolculuğu, (Denizcilik Bankası Şehir İşletmesinin Heybeli- ada seferi şartları altında yapılmak- tadır. Ancak Yassıada da kalınmak istense dahi, -pek hoş şey değildir ya...- gidiş-dönüş bileti almak şart- tır. Yassıadaya gidiş-dönüş için, De- nizcilik oBankasının Dolmabahçeye koydurttuğu portatif iki bilet satış kulübesinden birine sivillerin 460, öğ rencilerin 230, subayların ise 270 ku ruş ödemeleri gerekmektedir. Basın mensupları gene tam tenzilattan is- tifade etmektedirler. Başağrısı avukatlar Avukatların Yassıadaya gidebilme- leri içn sanıklardan biri tarafın dan verilen , vekaletnameyi ibraz et ateşi maraza, birincilerin olur olmaz saat lerde ve her istedikleri zaman Yassı adaya gldip-gelmek arzularından pat lak vermiştir. İrtibat Bürosu inceden inceye ohesaplamış, Fenerbahçenin Yassıadaya bir defa gidiş dönüşünün tam 3,405 liraya malolduğunu mey dana çıkarmıştır. Miktar bir hayli tuzludur. Zaten düşükler, her halle riyle milletin perişan kesesine (o kal dırılması mümkün olmıyan bir yük teşkil etmektedirler. Sadece bir deniz eğitim üssü olan Yassıadanın bu günkü haline getirilmesi en dan 2,5 milyona patlamıştır. Bürosunun diğer masrafları men hemen aynı meblağa ulaşmış- tır. irtibat Bürosunun teşkilinde ve Yassıadanın tadilinde Milli Savunma Adalet ve Ulaştırma Bakanlıklarını rolleri olmuştur. Her Bakanlığın yap tığı masraf, kendi üzerine yıkılmış- tır. 3,405 rakamım işitince, sanık a- vukatları oyaygarayı (o basmışlardı Fenerbahçenin, normal seferleri dı şında sırf kendileri için. Yassıadaya gidip-gelmesi halinde, sanık avukat larının 3,405 lirayı keselerinden öde meleri gerektiği bildirilmiştir. İrtibat Bürosunun direnmesi üzerine bir de fasında sanık avukatlarının 85'i bir araya gelmiş. 3,405 lirayı araların paylaşmışlardır. Sanıkavukatlarının, herhangi bi- yerden kalkacak münferit teknelerle