28 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

28 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 6, Cilt; XIX, Sayı: 334 Yazı İşleri e ey Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 11 8992P. K. 582 - Ankara İdare : Denizciler Caddesi 23/B Rüzgârlı Matbaa Tel: 11 52 21 İstanbul Bürosu Cağaloğlu Türkocağı C. Gürsoy Han Tel : 27 12 07 Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve yazı işlerini fiilen idare eden mes'ul mili ür Karikatür TUR Fotoğraf : Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe : Doğan Klişe Müesese Müdürü Mübin T OKER Bu mecmua Basın Ahlâk yasa- sına aymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları : : 10.00 lira 3 aylık (12 nüsha) 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira I senelik (62 nüsha) : 40.00 lira İlân şartları : ntimi : 20 lira EZ Ri. S renkli arka ii İlan işleri : Telefon : uu 33 21 Dizildiği ve basıldığı yer : Dizildiği yer ; Rüzgârlı Matbaa dığı yer Güneş Matbaacılık 'TA.Ş. Basıldığı tarih: -27.11.1960 Fİ I LİRA Kapak resmimiz İrtibat Bürosu Yassıadaya giden yol Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, Başkentte bir takım meseleler, âdeta "normal seyir" denilebilecek se- yirlerini takip ederken, yâni Korucu Meclis çalışmaları devam eder ve partilerde gürültüye yal açarken, üniversitelerin 147 öğretim üyesi kaybolmuş eşeklerini bulmak için gayret saffederken, M.B.K. yeni bir zihniyet içinde mütemadiyen toplanır, fakat kapılarım kapalı tutarken Yassıadada son derece alâkalı hâdiseler cereyan etti u yüzdendir ki elinizde tuttuğunuz sayı YASSTADA DURUŞMALARI faslıyla başla- maktadır ve mecmuanın pek çok sayfası o fasla ayrılmış bulunmakta- dır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda Adada açılan yeni bir Görülmemiş Kepazelik dosyası, Adnan Menderes üzerinde nakavt edici bir tesir bı- rakan ilk dosya oldu. Örtülü ödeneğin sarfediliş tarzı sâdece bütün bir devre değil, kendisini on yıl müddetle koca millete değişik şekilde ta- nıtmaya muvaffak olan bir adama ışıkların en kuvvetlisini tuttu. Men- deres devletten para almıyormuş.. Menderes maaşını bile çekmiyor- muş.. Menderes Allah rızası ve memleket aşkı için çalışıyormuş.. Men- deres kurban kestiriyor, cebinden yardımlar yapıyor, Eyüp camiini şahsen ihya ediyormuş.. Bütün bu palavra âbidesi bitirdiğimiz haftanın sonundaki o gün Yassıadada bir tek fiskeyle yıkılıverdi. Yıkılıverdi, hem de adada Menderesi ezerek, pestile çevirerek.. Bütün bir duruşma gü- nünün sonunda, ortaya çıkan çıplak hakikatler düşük efendiye kaçacak gizini teşkil ettiği anlaşıldı. Anlaşılan başka bir şey Menderesin ya ver- gi kaçakcısı, ya da bir palavracı olduğudur. Zira milyonluk servetin- den -babasından kalma- bahsedilen bu adam yılda 28 bin Ura gelir ver- gisi ödemekte ve zaten o parayı da elini millet hazinesine daldırarak sağlamaktadır. 28 bin liralık gelir vergisi ise senede azami 100 bit li- ralık bir gelirin mukabilidir. Menderesin .. eline demek ki ayda sekiz bin lira kadar bir para geçmektedir. Sekiz bin Ura ise üstadın metres- lerine hediye parasını karşılamamaktadır. Eğer Başbakanlığa yüksel- miş bu zat bir vergi kaçakçısı değilse, D.P. çetesinin baş hırsızıdır ki bu, çetenin daha küçük çaptaki efradının, Zorlunun ve Polatkanın, Erkme- nin ve Mandalincinin nasıl olup ta öylesine fütursuz davranabidiklerini mükemmelen izah etmektedir. bitirdiğimiz hafta Yassıadanın cazip tarafı bundan ibaret kalmadı. Yüksek Adalet Divanı üç dosyayı daha karara bağladı ve bun- ları rafa kaldırdı. Vinileks içinde, Ökmenin arsa satışında ve Erkmenle Mandalincinin açıkgözlük hâdisesinde Divanın mü, gene mütad veçhile, üstü pek az açık şekilde bildirildi. YASSTADA DURUŞMALA- RI faslımızda sanıkların kararları nasıl odinlediklerinin, ne hale gel- diklerinin bütün tafsilâtını bulacak, "sanki siz de oradaymışsınız" gibi her şeyi gözlerinizle görmüş olacaksınız. Aynı fasıldaki "Duruşmala- rın Anatomisi” başlıklı yazıda eldeki dosyaların en doğru tasnifini bu- lacaksınız. "Merhametten Maraz" başlıklı yazı ise son derece mühim bir meseleye, Menderese ailesiyle görüşme müsaadesi verilmesinin va- tan sathında yol açtığı fiskosa temas etmektedir. SSTADA DURUŞMALARI sayfalarının bir kısmı, duruşmalar yeniden alâka çekici hal aldığından dolayı bütün İstanbulun gözlerini çevirmiş olduğu İrtibat Bürosunun hikâyesine ayrılmıştır. Yassıadanın şehirdeki kapısı olan bu büronun nasıl kurulduğu, nasıl çalıştığı ve da- vetiyelerin nasıl verilip davetlilerin Adaya nasıl yolcu edildikleri hoş bir hikâye havası içinde, bütün tafsilâtıyla anlatılmaktadır. YASSIADA DURUŞMALARI faslımızı, YURTTA OLUP BİTENLER sayfalarımız takip etmektedir. O b dala başkentte bitirdi- ğimiz haftanın son günlerinde esen hava tam bir sadakatle nakledil- mektedir. Partilerin Kurucu Meclis karşısındaki int imi anlatan "Partiler" yazısı ciddi bir tetkik sonunda hazırlanmıştır. Kurucu Mec- lis hâdisesinin gelişmeleri ve Üniversitenin meşhur derdi de kendilerine ait kısımda enine boyuna ele alınmış, bu işlerin nasıl bir sonuca vara- cağı belirtilmiştir. Saygılarımızla AKİS