8 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

8 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Osman Köksal Leyleğin yuvasından düşen Bir ihtilalci pi M.B.K. üyeleri onümayişler- den kaçmağa, olaylara uzaktan bakmağa kararlıyken onları Köksa- ln konuşmasından başka bir olay daha ister istemez işin içine soktu. Nümayişlerin ikinci günü, Bul- var Palasta oturan Ataklı, Çelebi ve Özkaya bir ara sesleri merak edip dışarı çıktılar. Ataklı ve Çelebi "me- rak saikiyle" Ataklının küçük oto- mobiline binip Kızılaya yöneldiler. A- ma birkaç yüz metre gitmeden ka- labalığın arasına düştüler, nümayisçilerce tanındılar. Araba sa- rıldı. Ataklı nümayişçilerin ısrarına dayanamayıp birkaç kelime konuş- tu! Tezahürat ayyuka çıktı ve erte- si gün tabiatıyla belirli gazetelerde eski M.B.K. cıların nümayişleri teş- vik ettiği yayınlandı. C.H.P. Büyük kuvvet: İtidal! Hep ortasındaki çarşamba gü- H.P. Meclis Grubu İdare Kurulu olağanüstü toplantıya çağı- rıldığında, toplantıya iştirak oOeden her üye neyin konuşulacağını, hatta neye karar verileceğini adeta, bili- yordu. Grup Başkan Vekili (o Suphi Baykam arkadaşlarını alelacele top- lantıya çağırarak Hürriyet Meyda- nında ortaya çıkan olayların Meclise aksedeceğini ve C.H.P. Grubunun bu konuda ne yapacağının tesbiti ge- rektiğini belirttiğinde doğrusu istenir- se yapılacak tek hareketin ne olduğu peşinen belliydi. Bir müddetten beri oldukça di- namik çalışmaya başlayan C.H.P. Grubu İdare Kurulu, bu toplantısın- da yapılacağı değil, yapılacağın şek- lini de tesbit etti. Bir defa hâdisele- rin hangi tahriklerin mukadder tep- kili olduğu hususunda zerrece tered- düt yoktu. Milletvekillerini yese dü- şüren, sadece ve sadece nümayişçi- lerden bir kısmının bazı gazetelere karşı yaptıkları hareketle A.P. Ge- nel Merkezinde hasıl ettikleri zarar- dı Genel olarak bu düşünceyle ma- sanın başına oturan C.H.P. Grup İdare Kurulu meseleyi kısa zamana sığdırarak müzakere etti. Genç Sup- hi Baykam hazırlıklı olduğunu ve A. P. nin konuşmasına karşı bir konuş- ma yapacağını belirtti. Grup İdare Kurulunda evvelâ bazı tereddütler ortaya çıktı. Son derece temkinli İbrahim Öktem "A- caba işi Hükümete mi bıraksak?" kabilinden bir lâf ortaya attı. Onu Şakir Ağanoğlu destekledi. Hani me- seleyi büyütmemeli, hani fazla üze- rine gitmemeliydi. gundan iki politikacının tavsiyeleri fasla rağbet görmedi. Kaldı ki, Sup- hi Baykam, bir başka çemberden geçmiş, o sabah C.H.P. Genel Başka- nı İnönüyü Başbakanlıkta ziyaret et- miş ve bu konuda konuşacağını ken- disine söylemişti. nönü ve Baykam arasındaki gö- lerinin belirtilmesinde sayısız fayda- lar vardı. Bunun şekli itibariyle de Baykamla arasında fikri bir ayrılık olmadı. İnönü temkin, İtidal ve dik- kat tavsiye etti. C.H.P. Grup İdare Kurulu Bay- kamı konuşmaya memur ederken ko nunun sınırını da çizdi. Baykam nü- mayişlerin oluşunu ve sebeplerini i- zah edecek, ama bir basın müesse- sesinin ve bir parti genel merkezinin tahribini tasvip etmiyecekti. C.H.P. nin fikri buydu. Dar geçit.. B' kam, o gün kürsüye çıktığında cidden sor durumdaydı. Nitekim kürsüde oOBaykamı eskiden tanı- yanlar bunun farkına vardılar. C H.P. Grup Başkan Vekili, meseleler kısaca izah ettikten sonra, nedenleri ne geldi. İşin burasıdır ki AP. sıra larının hoşuna gitmedi. Baykam ay lardır devam eden tahriklerin, hele basın yoluyla yapılanların milli vic- danda açtığı yaraları belirtti ve 27 Mayıs gençlerinin bunun karşısında böylesine bir gösteriye girişmelerinin mukadder olduğunu s Baykamdan sonra (Başbakanın konuşması, A.P. sıralarını heyecan- landırdı. Hele İnönünün muhalefet ve basın müesseselerinin tahribiyle ilgi- li sözleri çok alkışlandı. Ama bu, aklı evvel politikacıları bir küçük taktiğe başvurdurdu. A.P. li Ömer Faruk Sa- naç İnönüye C.H.P. Genel Başkanı o- larak, Baykamın nümayişçiler hak- kında söylediklerini tasvip edip et- mediğini sordu. Böylece C.H.P. ile Genel Başkanı karşı karşıya getiril- miş olacaktı! Sorunun sorulduğu sırada oBay- kamın yerinden fırlamak istediği gö- rüldü. İtidal taraftarı Öktem Bayka- mın omuzuna asıldı. Oturmasını iste- di. Ama Baykam kürsüye varmış ve Genel Başkanına durumu izah etme- ğe başlamıştı. İnönü gülerek yeniden mikrofona geldi ve Baykamla, kendi- sinin söyledikleri arasında fark olma- dığını belirtti. Perde böylece inerken, Meclis koridorlarında fısıltı ayyuka çıkmıştı. C.H.P. içinde genç grup Bayka- mın konuşmasını beğendi. Hele bir noktada son derece memnunluk duy- duklarını durmamacasına belirttiler. Baykam konuşmasının bir yerinde Suphi Baykam Motör...