8 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

8 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

AKİS — 545 Dış Yardım Plânın çevresinde acivert elbiseli, topluca, adam AKİS muhabirine: — Bir iki nümayiş ve Plâncı- gözlüklü 5 yıllık Plânı için gerekli olan dış fi- nansman mutlaka temin edilecektir" i oldu. Zira hadiseler Pariste akis bı- raktı. Olay, bitirdiğimiz haftanın son- larında Maliye bakanlığında geçti. Gözlüklü, topluca adam ise, Hazine Dairesi Müşaviri Zeki Tokerdi. Gerçekten, haftanın en önemli iktisadi konusunu, 3 ve 4 Ekimde Pariste toplantısını yapmış olan Tür- 1962 Temmuzunun sonlarında ku- ya Bankası gibi teşekküllerden mey- dana gelmiştir. Şimdilik bu Konsor- siyumun bütün ağırlığı, daha çok, iki uca yüklenmiş (bulunmaktadır. A.B.D. ve Federal Almanya gibi ik- tisaden kuvvetli iki devlet, dış yar- dımın mutlak taraftarıdırlar. Bu yar- dımla ilgili olarak kısa bir ekonomi -politik incelemesi yapıldığı takdir- "İKTİSADİ VE MALİ SAHADA de, Müşterek Pazara dahil diğer üye devletlerin de Federal Almanyanın iktisadi baskısı altında müspet yön- de bir temayülleri olduğu kolayca görülebilir. Nitekim önceki haftanın başlarında toplanan üye devletler Bakanlar Kurulu, yayınladığı o bir bildiriyle, Türkiyeye 300 milyon do- larlık bir yardım yapabileceğini ve şartlarının ancak Konsorsiyum top- landıktan sonra tespit edilebileceği- ni açıklamış bulunmaktadır. Haftanın ortalarında, böyle mü- sait bir atmosfer içinde (o başlayan Konsorsiyum müzakerelerinde, ilk o- larak, daha çok Plânın tümü ve bil- hassa iç finansman meseleleri üze- rinde duruldu. Birinci gün Konsorsi- Dr. Ripken Ümit dağın ardında yum, kendi arasında toplandı o ve prensip olarak Türkiyeye yapmayı ve fakat her şeyden önce Plânı inceleyip ona göre şartların müzakeresine başlamayı kararlaş- tırdı. İkinci gün ise, Türkiyenin OECD nezdindeki Türk Delegasyo- nu Başkanı Münir Mustar, Plânın genel hükümleri ve ana hedefleri ü- zerinde bilgi verdi ve iç finansmanın karşılanmasında tatbik edilecek o- lan prensipleri belirtti. Bu arada, Konsorsiyum üyelerinin yüzünü en çok güldüren husus da, Plânın tat- bikinde enflâsyonist bir politika gü- dülmiyeceği hakkında Türk hüküme- tinin verdiği garanti oldu.