8 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

8 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

"Nümayişler başladığı noktada bit- miştir" demişti. Genç milletvekilinin, bu tertibin sonucunun A.P. Gene Merkezinde bitişini ima eden sözleri ateşli grubun ağzının sakızı oldu. Genel Merkezciler ise Baykamın konuşmasını bir parça ağır, hafifçe aşırı buldular. Bunu açıkça söyleme- dilerse bile sağda solda ima ettiler. A- ma gene de ana fikir olarak C.H.P. nin tutumunu iyice belirtmiş olduğu- nu saklamadılar. Bir üçüncü grupa gelince oBay- kamın konuşmasını hafif, hatta çok hafif buldular. Bunlara göre, daha fazla açılmalı, gerçekler daha çok or- taya konmalı ve karşı tarafın 27 Ma- İbrahim Öktem ..ve freni yıs konusundaki tutumu adamakıllı belirtilmeliydi. C.H.P. Grubunun tutumu, herşe- ye rağmen teşkilatça benimsendi. Hiç değilse bu kadarcık olsun çıkış ya- pılabilmesi teşkilâtı memnun etti ve bir süredir şirretlikler karşısında ezi- len alt kademe biraz sükünet buldu. Koalisyon Yolcu, yolunda gerek eçen haftanın işinde başkentte o- laylar alabildiğine gelişirken Y.T. P. nin içinde başlayan kıpırdanma ne fazlaca büyüdü, ne de bir sonuca vardı. Sadece ve sadece Y.T.P. nin i- inde bulunan ve aklı başında mil- letvekilleri tarafından "A.P. nin O- cak Başkanları" diye adlandırılan 5-6 müfrit milletvekilinin koalisyon aley- hinde bol nutuk atmasına ve içlerini dökmelerine sebep oldu. Haftanın başında Y.T.P. Grubu o- lağanüstü toplantıya (o çağırıldığında saat 21 e yaklaşıyordu. Koalisyonun 2 ortağının milletvekilleri kısa zaman- da Mecliste birleştiler. Eksikleri pek azdı. Grup toplantısı hemen başladı. Gündem nümayişlerle ilgili olayların müzakeresi olduğundan, milletvekil- leri kürsüye çıkmakta (o yarışmağa başladılar. Kürsünün ilk sahibi Cevdet Pe- rin oldu. Perin, nümayişleri takip et- miş, bir gazetenin Ankara bürosuna yapılan tecavüzü işlemişti. Y.T.P. nin yeni transferi durumu biraz karışık görüyor ve bu konuda titiz davranıl- masını istiyordu. Koalisyon ortağı olarak meseleyi Meclise getirmeli ve Hükümette Y.T.P. kanadından bu konuda sıkı basılması istenmeliydi. Perin nümayişlerin affi suya duyura- bileceğini de söylüyor, böylelikle Y. T.P. nin çok zayıflayacağını ifade e- diyordu. Perinin Sözleri, Grupta sükünet- le dinlendi. Ne fazla itiraz eden, ne de fazla tasvipkar görünen bulunma- dı İşi bitirelim ma kürsüye Y.T.P. nin pek genç koalisyon aleyhtarlığıyla son günlerde şöhret yapmış i verdi. Türkay, bu olayların Batıda birkaç hükümeti devireceğini, reji- min kanına girildiğini, üstelik o bü- tün bunların CHP. tarafından sadece ve sadece affın geri kalmasını temin için tertiplendiğini anlattı. Koalis- yondan hemen çekilmek lâzımdı. Za- ten C.H.P. ile yapılan ortaklık par- tiyi berbat etmişti. Artık bu derebey- liğe paydos demek gerekiyordu. Kal- dı ki, demokrattık bir omemlekette herkes Başbakanın istifasını rahat- lıkla istiyebilir, istediği nümayişi de yapardı. Bunda gocunacak ne var- dı? Belli ki herşey tertipti. Belli ki her şey C.H.P. tarafından hazırlan- mıştı! Türkayın sözlerine, Y.T.P. li üç dört "A.P. Ocak Başkanı" tarafın- dan şiddetle alkış tutuldu. Ama di- ger milletvekilleri homurdanmaktan kendilerini alamadılar. Selami Üren, genç arkadaşının arkasından salvoya devam etti. Feh- mi Baysu itidal tavsiye edip, hisler- den sıyrılmak ve meseleyi böylece mütalea etmek gerektiğini anlattı. Esat Kemal Aybara gelince re- jimi tehlikede gördüğünü açıkça be- lirten ilk milletvekili oldu. Hüküme- YURTTA OLUP BİTENLER tin, behemahal tedbir alması lüzu- munu söyledi» Aksi takdirde işler kötüye gidiyor, güçlükle bu deme ge- tirilen rejim elden çıkıyordu. Heye- canlı Aybar samimi olarak inandık- larını birer birer ortaya döktü. Ha- fif baş sallamalar, arada bir tebes- sümler arasında sözlerini bitirdi. Grup, Alicanın konuşmasıyla so- na erdi. Hükümette vazifeli Genel Başkan Y.T.P. nin e m ye- rinde sağlamlığını, Hüküm re çıkarılacağını belirtti. şartlar yerine getirilmediği taktirde Hükümetten çekilmeyi düşündüğü- Mahmut Vural Realist bir adam nü, bunun da prensip meselesi oldu- gunu söyledi.. Genel Başkanın teminatı Y.T.P. içinde fazlaca bir kıpırdama yapma- dı. Aslına bakılırsa koalisyonun İ- nasebetlerin gelişmesinden şikâyetçi milletvekili yoktur. Hele Doğu İlleri milletvekilleri bir dahaki oseçimde yerlerini A.P. li siyasilere (o kaptır- mak endişesinden uzak oldukların- dan durumdan adamakıllı memnun- durlar. Öyle ki, Baykamın Mecliste Grup adına yaptığı ve A.P. kanadının ba- zı meselelerdeki tutumunu koyan konuşmasını Y.T.P. G kan Vekili Mahmut Vural arkadaş-